Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-08, 11:14   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Citat:
MadWomanInBlack skrev:Vad trött jag blir över att alla ska dra på pedofilväxeln och påstå att det är tjejernas fel att pedofiler finns, för det är precis den uppfattningen jag får. Som om de får skylla sig själva att pedofiler dras till dem. Som om vi inte behöver bekämpa pedofili alls, för att det är flickornas fel att de klär sig så där!

Det är ingen som har sagt att det är flickors fel att pedofiler finns! Det är bara flera som har uttryckt att utstuderade lolita bilder ger dem obehagliga associationer (mig också).

Jag har sett en hel del japansk manga (där alla småflickorna är lolita klädda) som också är riktigt obehaglig rent av porr. Vilka som gör den vet jag inte (tror inte det är småtjejjer) men för vem är inte svårt att räkna ut, och inte heller varför. Seriekulturen i Japan är en mångmiljardindustri. Det ger obehagliga associationer för mig när den typen av kultur spiller över på unga tjejjer här i sverige. Även om många av dessa tjejjer kanske är helt oventandes om var den kommer ifrån. Jag förstår att för de som gillar denna klädstil är den naturligtvis helt osexualiserad - men bakgrunden tror jag tyvärr är helt annan.

Att vuxna kvinnor klär sig som småbarn är egentligen inte ett problem i sig, men då vuxna kvinnor är sexuella varelser och alltid kommer att ses som ett objekt av de som önskar så innebär det också en viss sexualisering av det man önskar porträttera. Och i detta fall är det då sinnebilden av små oskyldiga flickor som blir oskyldigt objektifierat.

Jag kan inte döma vad andra människor gör - men däremot så tycker jag att det är viktigt att alla är medvetna om bakgrunden till varför man gör något och de vidare effekterna av sina handlingar. Man måste ju inse att det man gör kan anses provocerande och kanske tillochmed stötande för andra människor. Det är ok för mig. Men man skall kunna stå för det man gör.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.