![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
sugar paste och glycerin
Jag har hittat recept på sugar paste och i det ingår både glukos och glycerin.
Glukos kan man ersätta med vit sirap står det men glycerin, vad gör det för nytta?? http://brollopstorget.se/Forum/messa...?message=78321 Tyvärr säljer de inte sugar paste på konditoriet här för det går åt 20 dl florsocker till en sats till en tårta. Men jag är nyfiken på att prova. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Riktigt vad glycerin gör för nytta vet jag inte, men jag har för mig att det finns på apoteket.
Hittade denna länk som du kanske kan ha glädje av: http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b8515.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Glycerin (glycerol) använder man när man gör egna såpbubblor, de håller bättre så det kanske har med stadga och seghet att göra. Lite långsökt kanske..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det är nog för att själva pastan ska tåla att kavlas och lyftas då. Tänk jag hade sån tur att en affär i Linköping där dottern bor säljer sugarpaste så hon skulle ta med sig hem nästa vecka. Nu slipper jag det här bekymret. Nu ska jag leta ett recept på en sockerkaksbotten med kakao i för jag ska lägga sugarpasten på en chokladkaka med hallon och grädde i.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Herrejisses vad mycket gott det fanns på denna länk.!!!!!!!!!!!
Hittade denna länk som du kanske kan ha glädje av: http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b8515.html [/B][/QUOTE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ja där ser man, gud så gott chokladkaka med hallon och grädde låter då...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tror att du kan hitta glycerin på apoteket. Trulsan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Vad bra, då ska jag kolla där för jag ska pröva på att göra det själv också.
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Du behöver inte glycerin! Här är ett jättebra recept på sugarpaste som jag har provat, den blir perfekt i konsistensen, härligt elastisk.
Blötlägg 1 msk gelatinpulver i 4 msk vatten i ca 5 minuter. Smält sen i micron och blanda med 30 g matfett (jag tror man ska ta kokosfett men jag har använt vanlig rapsolja) och 120 ml vit baksirap. Blanda med 840 g florsocker, lägg in i plast och låt vila över natten. Kavla ut med maizena. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tack! Nu är det utskrivet och kommer att provas något tag framöver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
jag fuskar
o köper socker pasta på the english shop, eller grays, då hemlängtan blir för stor går jag till den enelsk eller amerikans affär, de finns även på nätet...
de har oxå färgad. hemma heter det icing or frosting, så det kan man fråga efter i dessa affärer, frågar man efter sockerpasta får man ofta nej. betty crocker gör frosting på burk i olika samker man styvar upp med florsocker mmmmums lätt o forma o gott kalas till tårta dekorationer mm Godistrollet |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Var in och kikade på The english shop, de hade ju lite av varje där. Greys har jag varit på i Stockholm för länge sen, finns de på nätet också? Sökte men hittade inget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Re: jag fuskar
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
icing
finns i flera olika sorter
ofta så fylls våra kakor inte som tårtor här i sverige, utan vi har typ mjuk socker pasta på kakorna ovanpå, men det är inte som typ glasyr ovanpå pepparkakor. vår icing kan man typ göra toppar av eller vågor som står upp, eller blanda med florsocker så det går att kavla ut...det är det samma som lite lös sockerpasta. jag gjorde typ glasyr sist jag var hemma o de höll på att spy så äckligt tyckte dom det var fniss.. ( finns liknande på sprayburk men med smaker) nästan lika kul som att bjuda på saltlakris fniss Så är det hemma i australien, men vi säger ju chips om pommes oxå... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Nu har jag gjort en sats sugarpaste. Ska bli kul att kavla ut den på onsdag. konstigt nog så smakade den inte sött fast det var så mycket socker i den! Men jag höll på att ta kål på elvispen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.