![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Som uppfödare...
av en brukshundras. kan jag säga att jag har täcken till mia hundar. speciellt när de ligger i bur i bilen i timmar mellan passen o inte kan hålla värmen genom rörelse.
men det är funktionella plagg. att se hundar med skor, bikinisas, kjolar och fjoll får mej att må illa rent ut sagt. Att ha en tröja eller regntecka är omsorg. men att se alla dessa fjollor på stan med en hund under armen !! en kompis frågade en sådan en gång vad hunden hade kostat, 20.000 var svaret, va utbrast min kompis chockat, å så fick du inga ben med på köpet till den??? jag tycker det säger allt?? vissa hundar kan inte hoppa ner ur soffan utan att bryta benen, vissa kan inte föda sina valpar utan kejsarsnitt. senaste jag hörda var att man ville ta fram flera korhåriga värmeälskande hundar för att mätta industrin med folk som vill leka dredd up med sina hundar.. Ännu har jag inte sett en enda hund på stan se bekväm ut i sina utstyrslar . önskar jag kunde skylla på okunnskap!! Är det så här vi ska hävda att vi är superinteligenta varelser?? förstöra för de andra som tassar runt på moder jord... Varför har dessa hundar o inte barbie dockor??? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Kan verkligen inget annat än att hålla mig dig i vart enda ord du skriver!
Om människan vill ha ngt att klä på "söta små skor o jackor", ge idioten en docka! Visst har hunden överkänsliga tassar och har ont av att vara ute och gå på saltade, isiga vägar, kan jag väl förstå de.. Men en varm sommardag, bara för att det är "snyggt"? Gå o gräv ner er era idioter!! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
???
he jag skrev ett svar i hundkläds debatten trode jag
nåja vad är ett troll, aldelles vimsig så klart! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Pulvertrollet, håller fullständigt med dig. Har också bruksraser och har alltid haft. Funktionella täcken är en sak men ballerinakjolar och annat tjafs är bara sjukt.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Det är väldigt stor skillnad på en bikini och ett plagg med funktion, men för mig är det en självklarhet att göra roliga och fina tröjor till min hund. Varför ska ett funktionellt plagg vara tråkigt och fult? Sen är ju smaken alltid olika. Men det som jag vill belysa i den här disskusionen är att man inte kan dra alla småhundsägare över en kam och jag tycker att det är väldigt illa att se ner på dvärghundar bara för att de är små eller för att vissa ägare till sådana hundar uppvisar ett sjukt beteende.
Jag älskar hundar punkt slut, jag ser inte ner på vissa raser eller typer av aktiviteter man kan göra med olika hundar. Jag tillbringar minst två timmar om dagen utomhus med mina hundar och min papillon kan lätt gå en mil på sina egna ben. Vi tränar lydnad och busar i skogen. Men det verkar som att det är en omöjlighet att jag skulle kunna vara en bra hundägare bara för att jag klär på Meja en fin och varm tröja vid kallt väder. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Håller med dig Pulvertroll har själv haft en Golden. Av naturen är ju djuren skapta med päls för att klara kylan och tappar som bekant hår när den varma årstiden kommer.Hur kan de reglera detta då de "är varma" hela året? Förstår att en nakenhund måste ha täcke på vintern men de som har päls tycker jag ser helt horibelt ut det bör ju nästan klassas som djurplågeri. Usch nu har jag avreagerat mig lite.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Om raser som är ofuktionella, hundar som inte kan andas ordentligt pga alla hudveck eller hundar som inte kan föa sina valpar på ett natuligt sätt tycker jag inte man borde avla på. Nakenhunden är visserligen naken och behöver täcke/overall på sig när det är kallt men den är ju inga praktiska funktionsfel.
Om kläder tycker jag som alla andra här, det är fel att klä hunden för skojs skull med kjol, byxor etc. Om man behöver klä hunden för att den inte ska frysa tycker jag är självklar att man sätter på den något varmt plag, annars blir det djurplågeri. Och så länge plagget fyller en funktion spelar ingen roll om man då sätter på den ett hemmasytt täcke eller ett täcke från gucci. Eller om täcker är rosa med strass eller mörkblått. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Jag förstår alla som känner så som ni gör och jag har full förståelse för det.
Känner mig dock lite kluven i frågan då vi har en Amstaff som har sol allergi dvs hon får utslag av solen...detta betyder att hon måste ha på sig nått på sommaren ...då jag syr så har jag sytt "kläder" till henne och då har jag ju passat på att göra dom snygga. Jag klär ju inte henne för att hon ska bli söt eller för att ha henne som en docka men samtidigt klär jag ju henne...förstår ni hur jag menar?!?! På vintern har hon bara vanliga täcken som jag fodrat och gjort varma till henne då hon inte har så mycket underhudsfett som de vanligaste raserna har utan hon har ju nästan bara muskelmassa vilket gör att hon fryser. Är jag en sån hundägare ni inte tycker om då??? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Jag tycker mest synd om hunden som måste ha kläder på sig när det inte finns något annat behov än att tillfredställa matte eller husse.
Slösa er kärlek på hunden på ett sunt och bra sätt för hunden låt den inte vara ett surrogat för någonting annat. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Jag skulle inte fatta varför du skulle vara en dålig hundägare. Din hund har ju behov av kläder. Om du sedan väljer att göra dem rosa med palljeter eller svarta spelar ju ingen roll för hunden, det är ju bara ens egen smak. Att sätta på hunden en kjol elelr solglasögon eller liknande för att man tycker det är kul är helt onödigt, och sardistiskt.
|
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.

Hybrid-visning