![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Förvirrad inför maskinval.
Nu har jag läst och tittat runt efter en lämplig overlockmaskin och ju mer jag kollar desto osäkrare blir jag. Först blev jag intresserad av Pfaff coverlock 4862 och Bernina MDC 1300. Efter att ha talat med en försäljare som avrådde från att köpa en kombinationsmaskin med coverfunktion p.g.a. att de skulle vara "extra krångliga och svårhanterliga" har jag börjat fundera på en Baby Lock Imagine Wave med fyra trådar eller en Bernina 1150 MDA. Är det bättre med 4 trådar än fem och stämmer det som försäljaren sa om coverlockmaskinerna? Snälla, vore så tacksam om någon erfaren och kunnig ville hjälpa en virrig symaskinsspekulant!
Linnéa |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Re: Förvirrad inför maskinval.
Citat:
Jag vet inget om overlocks men kan inte tänka mig att fem trådar är sämre, man lär ju kunna använda sömmar för fyra trådar på de med? Som jag har förståt det är 3-tråds väldigt elastisk, 4-tråds mer användbar för vanliga kläder och 5-tråds väldigt stel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för svaret. Vet dock inte om jag blev så mycket klokare. Men visst, håller med om att fem trådar är mer än fyra och borde därför rent logiskt vara bättre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tycker inte att en kombinerad maskin är mer svårhanterad än en vanlig overlock. Jag har haft en Babylock Imagine, har numera en Babylock Evolve och för att vara mina första overlockmaskiner så tycker jag att den varit lättare att hantera än mig vanliga symaskin ibland. Anledning är att jag är hopplös på att justera trådspänningar och det gör Babylocken själv. Det finns en enda justerings ratt på Evolven, men jag har avnänt den ännu (efter nästan ett år)
Jag valde Babylock främst på grund av att den hade luftpåträdning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Provar Evolve.
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.