Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-01-15, 17:24   #1
silence silence är inte uppkopplad

Förvirrad inför maskinval.

Nu har jag läst och tittat runt efter en lämplig overlockmaskin och ju mer jag kollar desto osäkrare blir jag. Först blev jag intresserad av Pfaff coverlock 4862 och Bernina MDC 1300. Efter att ha talat med en försäljare som avrådde från att köpa en kombinationsmaskin med coverfunktion p.g.a. att de skulle vara "extra krångliga och svårhanterliga" har jag börjat fundera på en Baby Lock Imagine Wave med fyra trådar eller en Bernina 1150 MDA. Är det bättre med 4 trådar än fem och stämmer det som försäljaren sa om coverlockmaskinerna? Snälla, vore så tacksam om någon erfaren och kunnig ville hjälpa en virrig symaskinsspekulant!
Linnéa
silence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 18:59   #2
aliquis aliquis är inte uppkopplad

Re: Förvirrad inför maskinval.

Citat:
silence skrev:
Nu har jag läst och tittat runt efter en lämplig overlockmaskin och ju mer jag kollar desto osäkrare blir jag. Först blev jag intresserad av Pfaff coverlock 4862 och Bernina MDC 1300. Efter att ha talat med en försäljare som avrådde från att köpa en kombinationsmaskin med coverfunktion p.g.a. att de skulle vara "extra krångliga och svårhanterliga" har jag börjat fundera på en Baby Lock Imagine Wave med fyra trådar eller en Bernina 1150 MDA. Är det bättre med 4 trådar än fem och stämmer det som försäljaren sa om coverlockmaskinerna? Snälla, vore så tacksam om någon erfaren och kunnig ville hjälpa en virrig symaskinsspekulant!
Linnéa
Eftersom du verkar vara helt ny medlem har du kanske missat att det verkar vara populärt att köpa http://www.sewingmachines.co.uk/Janome644_info.htm här. De har Baby lock o pfaff o så med, men det är ju mycket möjligt att man får mycket mer för pengarna med den där.

Jag vet inget om overlocks men kan inte tänka mig att fem trådar är sämre, man lär ju kunna använda sömmar för fyra trådar på de med? Som jag har förståt det är 3-tråds väldigt elastisk, 4-tråds mer användbar för vanliga kläder och 5-tråds väldigt stel.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 20:08   #3

Tack för svaret. Vet dock inte om jag blev så mycket klokare. Men visst, håller med om att fem trådar är mer än fyra och borde därför rent logiskt vara bättre.
Gammal 2007-01-18, 08:08   #4
Pssst Pssst är inte uppkopplad

Jag tycker inte att en kombinerad maskin är mer svårhanterad än en vanlig overlock. Jag har haft en Babylock Imagine, har numera en Babylock Evolve och för att vara mina första overlockmaskiner så tycker jag att den varit lättare att hantera än mig vanliga symaskin ibland. Anledning är att jag är hopplös på att justera trådspänningar och det gör Babylocken själv. Det finns en enda justerings ratt på Evolven, men jag har avnänt den ännu (efter nästan ett år)

Jag valde Babylock främst på grund av att den hade luftpåträdning.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 10:42   #5

Provar Evolve.

Citat:
Pssst skrev:
Jag tycker inte att en kombinerad maskin är mer svårhanterad än en vanlig overlock. Jag har haft en Babylock Imagine, har numera en Babylock Evolve och för att vara mina första overlockmaskiner så tycker jag att den varit lättare att hantera än mig vanliga symaskin ibland. Anledning är att jag är hopplös på att justera trådspänningar och det gör Babylocken själv. Det finns en enda justerings ratt på Evolven, men jag har avnänt den ännu (efter nästan ett år)

Jag valde Babylock främst på grund av att den hade luftpåträdning.
Tack för ditt svar! Tänker prova Evolven idag. Har nästan bestämt mig, så det blir nog affär. Det där med trådspänning är även för mig ett jätteproblem, så det vill man helst slippa.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.