Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-10-30, 15:47   #1
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad

blir så less...

Jag ville sy en enkel kjol mest för att ha något att göra, och hittade ett ljusblått tyg i en låda som skulle passa utmärkt. Dock behövde jag en rulle tråd och lite snedslå, så jag tog cykeln till ica bara för att upptäcka att dom skurit ner på sybehören (och det var inget stort utbud från början heller). Tråd hade dom bara några få basfärger, och snedslå hade dom ett paket rosa och ett paket mörkgrön!
Jag blir så less, hela poängen var ju att jag skulle göra ett plagg för skojs skull, men ska jag kunna sy den blir jag tvungen att krångla med en timmes bussresa in till närmsta stad bara för att kunna köpa en rulle tråd! Man tappar alldeles lusten.
Ibland blir man så trött på att bo på landet...
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 17:03   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Ja, man får verkligen bunkra upp när man är i stan.
Eller handla via nätet, vissa webshopar är snabba, typ 2 dagar.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 17:45   #3
Gidget Gidget är inte uppkopplad

Det är likadant för mig fast jag bor i storstan och har 1 minuts gångväg till ett centrum med 150 butiker. Vi har inte någon affär som säljer tyger eller sybehör, det finns pyttelite på Åhlens men aldrig det man behöver. Det är så tråkigt när alla tygaffärer försvinner, att handla via webshop är inte riktigt samma sak. Nu är jag så lyckligt lottad så jag har bil och kan ta mig till de få affärer som finns, men skulle jag behöva åka kommunalt så skulle det ta mig minst 1 timme i restid t.o.r. När man ändå åker så långt är det lika bra att bunkra upp, inte undra på att man har fullt i förrådet med tyg, band, dragkedjor etc.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 20:27   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Jag antar att jag då är lyckligt lottad med två sybutiker på min hemort och inte alltför långt till tex. Furulunds i Västerås har jag heller. Jag antar att man blir hemmablind och lätt tycker att det inte finns någe bra utbut och så. Tack för att ni påminner om att jag har det rätt bra på den tygbutiksfronten. Så trist att det inte var ett mörkgrönt eller rosa tyg du hade att sy utav.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 20:32   #5

inte vill man hålla på att beställa nån enstaka trådrulle heller, så det blir till att vänta tills man behöver annat också. Tyg har jag vant mig vid att beställa, en gång i tiden låg det två ohlssons tyger inom rimligt avstånd, men dom lade dom ner båda två. men nu kan jag inte ens få tag på dom enklaste sybehör utan att krångla... nej, jag tycker det är synd att det är så svårt att få tag på material nu för tiden.
Gammal 2006-10-30, 20:42   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Ja, ni ser.. det blir bara sämre och sämre för oss som vill sy kläder. Alla tygaffärer lägger ner. Har någon varit i Kista Galleria? Inte en enda tyg- eller sybehörsaffär där (mer än Hemtex och Å-hem som har lite hemtextil). Hela denna galleria är annars full av modebutiker för folk som vill köpa färdiga kläder.
Likadant med Skärholmen. Hela detta enorma centrum.. och så inte en enda tygaffär... finns lite hemtextil och quilttyger att köpa på Hemtex och Panduro, men där tar det stopp. Tack och lov finns det i alla fall en symaskinshandlare där, som har brodyrtråd, om man bara skulle behöva en färg på momangen.
I övrigt blir man verkligen less... och helt deppig, faktiskt.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2006-10-30 klockan 20:55.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 22:00   #7

sen tycker jag faktiskt att det är dåligt utbud även om man beställer. man skulle haft eget företag, då skulle man ha ett betydligt större utbud att välja på!
Gammal 2006-11-01, 09:45   #8
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad

I den här diskussionen (fast bara här ) framstår Malmö som en drömstad! Det finns flera sybehörsbutiker med hur mycket som helst. Jag kan gå omkring i var och en av dem i en hel eftermiddag. Här finns en jättestor quiltbutik, som jag hörde var Sveriges största (och nu flyttade de i helgen till en ännu större lokal! Skall köra/cykla dit när vädret blir bättre). Panduro har, förutom en stor butik, lagerförsäljning i Malmö där man kan göra riktiga fynd, vet inte om det är Sveriges enda. Och så esset i skjortärmen: Stoff & Stil!

När jag handlar köper jag grejer för att "bara ha". Då kan jag sätta igång med nästan vad som helst när jag får lust. Samma sak när jag handlar på nätet, då beställer jag så mycket att det lönar sig med fraktkostnaden, även sånt jag inte behöver "just nu". Alltid finns ju nåt roligt som man vet att man läst om nån gång men saknat vid det tillfället.

(Skönt att få vara lite positiv, det regnar, snöar och blåser som attan ute)
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:11.