![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#12 |
|
Nu måste jag få lägga mig i ...
Ett sätt att komma runt det här känsliga att "avslöja" väldigt förmånliga priser och därmed ev. skada för säljaren är att kommunicera i "procent + andra förmåner + kunskap och servicegrad". Vi skulle kunna ha en rubrik på Sysidan som heter just "Symaskinsköp och priser" (för frågan är ju ständigt aktuell i forumet!). Där kan man lägga in kommentarer tex. "Jag köpte X symaskin i affär Y. Jag fick Z % rabatt, extraprylar XX och personalen var väldigt kunnig". Inga negativa kommentarer läggs in. Rabatten beräknas från riktpriset, det kan ju visserligen variera men läsaren kan ta direktkontakt med den som skrivit och få mer precisa uppgifter om det verkar intressant.Att hamna på denna lista borde vara attraktivt för säljarna. Inom alla andra brancher finns det ju tom hemsidor som listar var man köper en viss vara billigast (prizerunner etc) - och jag har väldigt liten förståelse för att säljarna sinsemellan får svårt om vi exponerar priserna. Det de sysslar med i dag kallas i andra sammanhang för kartellbildning och är olagligt! Priserna på maskiner i Sverige är dessutom väldigt höga och när det lönar sig att importera från ett högprisland som England är det tydligt att något i systemet är väldigt fel! Det är bara vi kunder som kan trycka på för att skapa förändring! Jag tycker både prissättning, service och kunnande / information till kund (muntlig och skriftlig) är helt undermålig och inte platsar i vårt moderna samhälle. Det är bara att jämföra med vilken annan branch som helst! Sammanslutningar som Sysidan, lokala syklubbar, kanske också skolor etc är de som kan starta opinion (genom ändrat köpbeteende), sen får vi alla använda våra individuella kontakter för att driva frågan vid sidan om (politiskt, branchen, ev konkurrensverket mm). Vill vi kunna köpa billigare symaskiner i Sverige och få bättre information om dess användning, måste vi agera! Symaskinsbranchen har inget intresse av förändring. Om vi lyckas kan vi fortfarande individuellt ha en bra relation med vår säljare, han når sitt mål och får sälja och får dessutom gratis objektiv reklam som gynnar hans affärer!Jämför med andra hushållsmaskiner som förr såldes på samma sätt (kylskåp, spisar etc) - idag säljs de av stora elektronikaffärer och priserna är lägre än för 15 år sedan, att få en omfattande instruktionsbok är standard! Snälla medmedlemmar - låt oss ta tag i detta en gång för alla! Hälsningar Helen |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.