![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Haha, tänkte att jag skulle ta och virka lite, det har jag inte gjort på åratal. Såg en söt hatt i min gamla "Stora boken om handarbete" som ju inte kunde vara alltför svår. Jo, tjena! Körde fast på första meningen. Så nu undrar jag om någon eller några vänliga själar kan förklara?
"Lägg upp 6 lm, slut dem till en ring." Hur sluter man dem till en ring? Ska man knyta? Virka ihop? "Varv 1: virka 8 fm omkring ringen." Hur kan man virka 8 fm på 6 lm? Jag får det bara till 6 (men hur räknar man?) Åt vilket håll ska man virka? Runt runt eller byta håll? Ja, jag börjar så, det kommer säkert fler frågor, men jag vill åtminstone komma igång. Är så sugen på att ha något att kunna sitta och pyssla med! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej
Du sluter till en ring med en fm. Du virkar runt luftmaskorna, inte i varje,virka runt. Lycka till Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack!
Men man måste ju fästa en fm i en lm, eller? Och då blir de ju lika många? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Menar Du ringen?
Den är ju fortfarande 6 lm, efter att du fäst ihop den. Smygmaska kallas den, ursäkta mig. Dra virknålen genom uppläggningsmaskan och dra garnet genom, då har du fäst ihop ringen. Sen virkar du 8 fm runt ringen. Senast redigerad av Dahlia den 2006-09-14 klockan 19:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hm, vet inte alls om jag fattar egentligen, men det jag menar är att de 8 fm "sitter" väl i varsin lm, och de är ju 6 st. Hur menar du med virka runt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nej de sitter inte i luftmaskorna!
du fäster inte de 8 fm i luftmaskorna, runt om ringen, För virknålen under ringen och hämta upp garnet, gör en fm |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ja, när du gör de 8 fm, så sticker du in nålen genom hålet (ringens hål) för var och en av de 8 maskorna. Då kan man flytta på maskorna i efterhand och få dem att sitta jämnt runt ringen..
Senast redigerad av ichigo den 2006-09-14 klockan 19:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hm, jag förstår inte men min sambo verkar fatta,s å han får visa mig. Vi ska prova! Tack snälla!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
"Det var ju så jag sa!" ropar sambon
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Se där,,, enkelt eller hur....
Ja ge honom virkningen och beskrivningen så får vi se vad som händer!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Haha, men det är väl bra att du får hjälp och att det blev löst.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Japp, vi återkommer eventuellt med färdiga mössor senare! Tack alla!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() med utförliga bilder på hur man gör,,, allt utom att fästa ihop till en ring och virka runt ringen http://www.garnstudio.com/teknik/virka1sv.html |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:08.