![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Skillnad vadmal-ylle?
Kanske korkad fråga men på bilder o så ser de ut att vara ungefär samma sak. Är jag helt fel ute?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vadmal är gjort av ylle. Om jag får gissa så har du sett att man gjort en skillnad på ylle och vadmal vid någon beskrivning. Men det har med tillverkningssättet av själva tyget att göra och inte materialet.
Vadmalen är ett så kallat non woven material (icke vävt) vilket innebär (enkelt förklarat) att man har tagit yllefiber och tovat ihop till ett tyg utan att först spinna garn. Ylle, i detta fall, hänvisar nog till tyger som är vävda av yllegarn. Gick det att förstå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Men de tygprover jag har sett från Harrys i Kinna som går under benämningen vadmal är vävda (fyrskaft om jag inte minns helt fel). I den mantel jag har som är sydd i Sumpans sk. jordstampade vadmal är först vävd och sedan valkad.
Den historiska benämningen på vadmal är ett hemproducerat tyg som är vävt. Om det har ändrat sig idag vete katten, jag är insnöad på medeltida textilier ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Senast redigerad av ElisabethS den 2006-09-06 klockan 11:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Fel av mig, men ändå lite rätt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ett litet tillägg till wikipedian: Vadmal stampas dvs en vadmalsstamp har stora tunga trestockar som slår mot det vävda ylletyget i timmar (upptill ett dygn). Man kan stampa i kallt vatten också - det är trycket av stockarna som gör den stora skillnad mot att valka/filta ihop som tex Doredo-tekniken. När det stampade ylletyget har torkat, är det klart.
Kläde ruggas först upp och sedan skär/klipper man av luggen för att få en slät yta. Ju finare kläde ju flera gånger klipper man det. Det var ett speciellt yrke i medeltiden och de klippte faktiskt av luggen med sax! Jag måste också säga att jag är mycket tveksam till wikipedias uppgift om att kläde vävdes av kardullgarn (om inte annat så för att ullkardorna är en relativ sen företeelse). Den moderna vadmalen är förstås behandlat på annat sätt och den vanligaste kvaliten är dessutom uppblandat med polyester - upptil 30%. Jag lutar nog också till att den moderna vadmalen är ett non-woven tyg - inte allt kanske men en hel del av det som säljs som vadmal har nog inte varit nära någon vävstol alls. /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.