Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-07-04, 00:38   #1
Tossa Tossa är inte uppkopplad

Lycka!

Lycka!
Så var man ett år äldre. Hade föräldrarna över på lite tårta idag (okej, igår, klockan är över midnatt) och de kommer släpandes med ett jättepaket!
Ärligt talat hade jag ingen aning om vad det var i så döm om min glädje när jag hittade min alldeles egna overlock! Jaj!

Dessutom kommer pojkvännen med ett paket modell hårt och större, i det fann jag en wacompenna. Två på tok för dyra saker jag gått och sneglat på, velat ha och sparat till under långa tider nu!

Ovanpå allt detta har jag världens sötaste grannar!
Skrev en liten lapp om att jag bjudit hem vänner i lördags och hoppades att vi inte skulle störa, hittade ett jätterart grattismedelande på lappen senare under dagen från ett par av grannarna och så kommer grannen brevid och grattar mig när vi springer på varandra.

Nu har jag bara ett problem. Jag vill sätta gång med både overlocken och wacompennan, samtidigt! Dessutom är jag jättehungrig och behöver verkligen gå och lägga mig för att sova.
Sova, hur ska jag ha tid att sova när jag fått så mycket att leka med?

/
Lycklig Bella!
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-04, 06:17   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Grattis, vilka fina presenter! Förstår att du vill sätta tänderna i dem på engång.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-04, 13:56   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Jag har också en wacom tablett mned penna jag gillar den verkligen.synd att alla program inte stöder pennan
Det finns mycket man kan ställa in på den.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-04, 15:55   #4
HelenR HelenR är inte uppkopplad

Jag är jättenyfiken - vad är en Wacompenna?
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-04, 17:18   #5

Mitt är ett digitezerbord somm man kopplar till datorn ,det är en A4 platta som har en öppningsbar genomginlig plast sida eller lucka kan man kanske säga.under den kan du stoppa bilder ,sedan kalkerar du av bilderna pricis som du gör genom ett smörpapper.Först så bestämmer man hur stor bilden skal bli på skärmen eller ditt mönster på skärmen
det kan vara vilken storlek som helst det behöver inte vara den verkliga storleken på pappret.
på så sätt för du över konturerna av en bild.
Till detta har du en trådlös mus och en trådlös penna den fungerar också som en mus med alla dess funktioner.Det är mycket lättare att rita med pennan.
Man kan säga att plattan som du lägger framför datorn är istället för musmatta och den är detsamma som ytan på skärmen.med en finess ,en liten ruta på 5x5 cm i ena hörnet är en kopia av den stora rutan istället för att köra runt med hela armen när du skall peka på skärmen kan du bara använda den lilla quickpoint rutan. Det är mycket bättre för armar och axlar.
Jag tycker att jag förklara rörigt.
men fråga mer om du undrar.
Det är en Wacomtablet Jag har nog haft den i 8 år.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-07-04 klockan 20:22.
Gammal 2006-07-04, 18:37   #6
hatte hatte är inte uppkopplad

Grattis på födelsedagen så här lite i efterhand. Du har fått en fantastiskt fin födelsedagspresent av din pojkvän. Han har koll. Ja, overlocken går ju inte av för hackor den heller...

Wacom är ju egentligen EN tillverkare av digitala ritplattor. Det finns andra, eller åtminstone ett till, fabrikat. Wacom är dock ensamma om att hålla (mycket) hög kvalitet på sina produkter, andra tillverkar "billiga" ritplattor för "hushållsbehov" alltså enklare bildredigeringar och liknande. Jag har bekanta som provat på de billigare ritplattorna, de hävdar att de är rejält mycket sämre än vad Wacoms ritplattor är, både vad gäller prestation (läs noggrannhet) och byggkvalitet (visst, Wacoms grejer är av plast, men det finns som bekant kvalitetsskillnader vad gäller plastföremål också...)

Alltså: om någon funderar på att inhandla en ritplatta till datorn, [COLOR=red]köp för guds skull en platta som är tillverkad av Wacom[/COLOR], det finns Wacom-modeller som inte har "proffspriser", eller kolla efter begagnat. Detta för att inte sitta med en ritplatta som är undermålig, verktyget i sig är ett fantastiskt redskap och skall alltså ses som en viktig del i en arbetsmiljö, inte en "leksak" eller gimmick. Tycker i alla fall jag.

Om man har problem som är av ergonomisk natur, ont i musarmen eller liknande, kan en penna göra underverk. Själv växlar jag mellan Mac och PC. Min Wacom-platta är kopplad till Macen, en mus till PC:n. På så vis får jag en välgörande variation av mitt annars repetiva högerarmsarbete. Förr kunde jag ha rejält ont i underarmen efter ett par tre timmars arbete vid datorn, Ibland kunde jag med nöd och näppe hålla i ratten med högerhanden när jag skulle köra bil efter att ha jobbat i ett par timmar vid datorn, numera är jag helt besvärsbefriad.

Den främsta fördelen med att använda en penna är precisionen man kan kan arbeta med. Försök exempelvis att skriva ditt namnteckning med en datormus... det blir inget vidare. Med en penna blir det som med en vanlig penna på ett papper. Den här fördelen har man förstås en enormt stor glädje av om man jobbar i bildredigerings- eller andra typer av grafikprogram. Men man kan använda sin penna i vilka program som helst.

Jag använder pennan i såväl bildredigeringsprogram som Photoshop som till Web-surfning och i ordbehandlare. Om man använder sig av Mac och har Mac OS X kan man till och med skriva direkt med pennan i t.ex. ett word-dokument. Operativsystemets handskriftsigenkänning tolkar dina krumelurer till bokstäver och du kan alltså jobba helt utan att sitta och knappa på tangentbordet. Rätt så häftigt faktiskt. Jag har (i skrivandets stund) faktiskt ingen aning om det går att fixa till handskriftsigenkänning i Win XP. Men det skulle förvåna mig stort om det inte går.

//jonne

Senast redigerad av hatte den 2006-07-04 klockan 18:40.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-04, 20:30   #7

Man behöver inte vara proffesionell för att nyttja wacom tablet . Jag använder det till mitt stickprogram och för att göra bilder och mönster.
När jag valde så blev det A 4 storlek.det tyckte jag var bra .även om A 3 hade varit ännu bättre.
Men du skall hellst inte välja A 5 ,ifall du har möjlighet att välja.För många bilder håller A 4 storlek och då blir A 3 för liten.Jag har inte annvänt någon annan mus på 8 år. Den har alltid fungerat.Däremot stöder inte alla rit eller mönsterprogram tabletten så jag kan inte kalkera rätt in i programmet.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:33.