![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Problem att fålla "trumpet"-armar
Hej!
Jag har sytt en jättesöt blus i tunnt material med "trumpet"-armar (alltså väldigt vida längs ner. Nu när jag ska fålla blir det inte riktigt bra. Jag har vikt en tunn fåll och sytt som vanligt, men fållen tenderar att vända sig lite utåt och bli mycket styvare än tyget. Ärmarna faller då inte lika snyggt som innan jag fållade. Är det någon som vet hur man fållar på ett bättre sätt? Tacksam för alla tips! Eva |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du kanske kan ha en rullfåll, eller en smal zigzag i nederkanten, istället för en "vanlig fåll"
Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
När jag gör liknande så handfållar jag en rillfåll, syr rullfåll med overlockmaskin eller syr in en snedslå, någon av dessa kanske fungerar för dig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag skulle antingen göra ´rullfåll, eller pressa på en sådan där tunn mellanläggsremsa som har en tunn tråd i sig, så klipper man rent med zigzag-sax och viket upp precis precis så att tråden får råda, och så en fin liten stickning en halv millimeter från kanten. Så gör jag när jag syr tunna brudar och där zigzag-söm eller overlockfåll känns för "osnyggt".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Tack för era tips! En enkel zig-zag verkar nog snabbast och enklast. Men hur fungerar en rullfåll? Hur gör man en sådan? Eva |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Den tror jag bara går att göra med overlock maskin. Den är som en tät-tät overlock fåll.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Har man ingen overlockmaskin så kan man även använda satängsöm om man har sådan på sin maskin och sy en tät smal sådan. Det har jag använt mig av innan jag skaffade overlock.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ida, nu blev jag nyfiken...vad är det för mellanläggsremsa med tråd i sig du pratar om? Namn? Inköpsställe?
Det låter som något man skullekunna ha nytta av. /Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hmmm... jag får kolla på förpackningen, det är sådant där vi har liggande på ateljén, gissar att det är från HP eller Almedahls
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Spottfåll
Varför inte prova en gammal hederlig spottfåll. Sån man gör på fina sidenscarfs. Lite tidsödande för det sker för hand men blir attans så snyggt och smidigt. Spottfåll heter det för man fick spotta på fingrana för att rulla en liten kant mella pekfinger och tumme. Fållen blir näst intill osynlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hihi ja spottfåll är toppen, men min lärare på S.t Göran påminnde oss om att aldrig använda det ordet så kunden hörde, det hade av vissa kunder uppfattats lite ofräsht att man använder sin saliv på deras finkläder. .
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:35.