![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
skiss på quilt, åsikter?
Hej! Jag är lite sugen på att börja leka med lappteknik efter att mest ha sytt kläder och annat. Jag är dock total nybörjare på konstens alla regler, men jag ritade ihop en filt eller nåt som inte borde vara för svår att göra.
tänkte höra vad ni har för åsikter på den ![]() http://www.rydeman.com/johanna/bilder/lappcrop.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ser jättefin ut!
Sy den är min åsikt. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ser ju jättefin ut. Sy den så vi kan få se en bild på den färdiga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Du har många trianglar i ditt förslag. Trianglar är extra svåra eftersom man inte syr i trådriktningen och då drar sig tyget lätt och du får problem när du ska sätta ihop täcket eftersom delarna är olika stora.
Mitt tips är att börja med ett projekt utan trianglar. Ditt förslag ser väldigt fin ut, men jag tycker det ser krångligt ut och det är inget förlåtande mönster. Syr du lite snett och det gör nog alla i början kommer det synas och då kommer det vara lika snyggt längre ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
http://www.fiber-images.com/Free_Thi..._triangles.htm
Hej , jag tyckte också att din skiss var snygg. Synd om Du inte skulle förverkliga den.Om Du läser ovan sida får Du ett mycket bra tips hur man handskas med trianglar så att resultatet blir bra. Ett ytterligare bra tips som jag använt mig av många gånger det är att från början skära ut mina rutor större än som mönstret påbjuder, då kan jag efter att ha sytt ihop delarna alltid skära ner dom till rätt storlek. Några andra bra tips är: 1. Arbeta med acryl mallar limma gärna småbitar av fint sandpapper ( på apoteket finns sandpapper med lim som skall vara till deras fotfil) på undersidan så ligger dom stilla på tyget, dyra men det blir bra om alla bitar är lika stora från början. Har Du en skärmatta som man kan snurra på, kan Du inte misslyckas( finns hos Lapp-Elisa. Har Du en 1/4 inch pressarfot på symaskinen, då är det succe. Det kan tyckas väldigt tekniskt och dyrt. Men vill man nå bra resultat från början så är det bra att veta om dessa hjälpmedel. Glädjen blir väldigt stor när det blir bra. Lycka till Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag tycker mönstret verkar genomförbart om du syr en rad i taget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
En bra idé är ett sy en liten övninggrej med bara rektangulära (kvadratiska) bitar först innan du ger dig på trianglarna, och sedan (eller testa direkt) hur du tycker det är att sy trianglar på en liten övningssak (säg en grytlapp
![]() Det kan vara tråkigt att se i efterhand hur ngt man tänkt mkt på inte blivit så bra, som det skulle blivit senare, när man fått upp snitsen lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Trianglar fixas enklast (och snyggast) genom att man klipper (helst skär) ut kvadrater, ritar en linje från hörn till hörn på den ena och syr två sömmar om var sida om denna linje med en pressarfotsbredd. Sen klipper man isär efter linjen och vips så har man två trianglar. Mycket lättare att få sömmen rak och fin.
Sen kan jag tänka mig att det är lite pyssel att räkna ut hur stora alla bitar ska vara så att de passar ihop sen när du syr ihop det. Men det är bara att mäta och räkna och sy lite och prova hur det blir. Ser jättefint ut på skissen, ser fram emot att få se bild sen! ![]() Lingling: Hej, att man skulle träffa på dig här! Har precis hittat hit, längesen jag såg dig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ja, här är jag
![]() Jo, att sy trianglar som du beskriver är en bra metod, men även då är det risk att man sträcker diagonalen har jag märkt så jag rekommenderar att man övar lite eller testar - fast det är lite f a jag skulle behöva göra det oftare ofta sätter jag bara igång iaf ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.