![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Får inte en enda sökträff på ordet "passpolalfot"
![]() Men jag tittade lite mer på de pressarfötter jag har och ingen har väl en bra skåra. Men du fick mig att tänka på annat sätt, kanske behöver inte foten ligga på sidan av aluminiumtråden utan rakt över givet att foten har antingen en fördjupning eller en klack undertill av något slag. Jag tänkte att det skulle bli fel om foten inte ligger mot tyget där jag syr, om den ligger mot tråden så blir det ju 2 mm upp, men kanske är det ok. Min fållvikare har en liten fördjupning som inte går längst hela foten men som kanske räcker för att styra. Och så har min blindsömsfot en klack som går ned från foten ungefär i mitten, kanske kan den styra så att jag syr rakt längst med aluminiumtråden. Jag får testa lite, tack ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det har smugit sig in en liten felstavning, som gjort att du inte fann foten:
"Passpoalfot" på svenska; "piping foot" på engelska. Finns säkert till de flesta symaskiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tror att du kan skruva loss snäppfästet från maskinen och använda fötter med low shank fäste, alltså den som passar din gamla Husqvarna. Om den foten gör jobbet bra nog?
Finns fler varianter av blixtlåsfot, ifall de du har inte blir riktigt rätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nu har jag inte gett mig tid att läsa igenom tidigare svar. Detta kan bli dubbelt men iaf....
Hur många olika lägen har du på synålen? Borde funka med blixtlås och maximalt högerläge. Har du testat det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
![]() Köpte en fållvikare och den ligger bra an mot fållan med aluminiumtråden. Men det blir lite för långt ifrån. Men med tipsen jag fått ska jag testa mig fram. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack alla!
Passar pressarfötter med "low shank"-fäste som är tillbehör till Husqvarna och andra maskiner även till min Brother? Är det en standard? Denna foten ser ut att vara rätt exakt vad jag är ute efter. Men jag ska experimentera lite mer med de fötter jag har innan köper mer pressarfötter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
Sedan ~70-talet är det dock vanligt att det sitter ett snäppfäste på maskinen också, är ju lite smidigare att bara dra loss/trycka dit fötterna på det än att lossa och dra åt en skruv varje gång, så man behöver skruva loss det för att byta till en low shank-pressarfot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
pressarfot |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:39.