Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2019-03-12, 10:39   #1
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Jag skulle inte heller pynta 5000 kr för en Bernina 930 utan garanti. Instämmer helt med dig. Det tycker jag inte att du ska göra.

Din 930, vad har hänt med den? Begagnade delar finns att få tag på.

Själv skulle jag börja med att ta bort stygnplåten, lossa griparen.
Se vad som har hänt där.

Vad hände då allt låste sig? Hur ser maskinen ut nu? Skicka bilder. Så att det är möjligt att se vad som har hänt.
Det kanske går att fixa till din 930. Vi börjar där, tycker jag.
Kommer att vara borta ikväll men ge inte upp.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2019-03-12 klockan 10:54.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:14   #2
kajsakajsa kajsakajsa är inte uppkopplad

Snällt av dig att vilja hjälpa till, men jag har öppnat både uppe o nere och kan inte se något speciellt konstigt, utan det är nog längre in/ner i maskinen som något hänt. Nu bor jag så tokigt till att jag inte kan ta maskinen till någon reparatör förrän i höst och fram tills dess måste jag ju ha något att sy på, så därför började jag kika runt och fråga runt för att höra vad som är bra maskiner idag att skaffa, men jag tittar också lite på de begagnade Berninorna -en 830 kan jag tänka mig också eftersom 930 inte verkar vara så vanlig. Köpte min ungefär 1982/83...
kajsakajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 05:36   #3

Jo, har fått tips om en 1011. Vad tror du om den?
Gammal 2019-03-13, 07:32   #4
suskal suskal är inte uppkopplad

De gamla Berninorna gjordes i Schweitz och är kända för att vara bra symaskiner. En stor del av tillverkningen har sedan några år tillbaka flyttats till Thailand och jag vet åtminstone två personer som varit så missnöjda med sina nya maskiner att de har bytt till andra märken. Idag har Bernina hård konkurrens från andra symaskinsmärken.
Jag själv föredrar maskiner som har industrimaskinskvalitet. Min senaste är tre år gammal och den har aldrig krånglat eller varit på service. Det är en Juki med allt jag kan önska mig och jag vet flera sykändisar som kallar den en drömmaskin. Juki har ett stort urval av prisvärda symaskiner och ligger bra till prismässigt i förhållande till kvaliteten. Det är fortfarande ett familjeföretag och ägs alltså inte av riskkapital.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 07:57   #5

Är intresserad av Juli också. Vilken modell har du?
Gammal 2019-03-13, 08:40   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Jag har en 830 som är helt tillverkad i Schweiz. (båda mina 830 är tillverkade i helhet där). Visst är det så att Bernina numera i priskonkurrensen köper delar som tillverkas utomlands. Det gör alla maskintillverkare idag. Tyvärr.

Jag kan överväga och sälja min gamla 830.

Men vill först ge din 930 en chans att få igång den. Behöver få veta mera vad som hände när den låste sig.

Om du vill kan du maila direkt till mig. Om du trycker på mitt användarnamn här till vänster så får du upp en ruta. Tryck på Visa allmän profil. Därefter kommer du till min allmänna profil.
Ovanför fotografierna finns en liten ruta där det står bl a
kontakta medlem. Skriv till mig så kan jag ringa upp dig eller om
du hellre att vi mailar.

1011 Har jag personligen ingen erfarenhet. Det verkar vara en mekanisk maskin. Sömmarna är de samma som i 930 bl a. Det som gör mig fundersam är rutorna på framsidan. De nytillverkar idag 1008, utan den rutan (de ser likadan ut som bl a 930). Varför har de valt att återgå till utan ruta? Visst kan vara billigare och enklare att tillverka utan den. Att det är anledningen. Kan i och för sig kolla med mina kontakter om de vet något.

Vad vill de ha för den maskinen? Får du garanti? Är det ett riktigt företag, symaskinsreparatör som lämnar den garantin

Senast redigerad av Gumpan58 den 2019-03-13 klockan 09:01.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 12:43   #7

Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Jag har en 830 som är helt tillverkad i Schweiz. (båda mina 830 är tillverkade i helhet där). Visst är det så att Bernina numera i priskonkurrensen köper delar som tillverkas utomlands. Det gör alla maskintillverkare idag. Tyvärr.
Bernina har flera stora fabriker i Thailand. De billigare modellerna tillverkas där, inte bara delar.
Juki är självförsörjande på delar och tillverkar flera andra symaskinsmärken också. Overlockmaskiner vid namn Babylock, Bernina och äldre Singer kommer från Juki.
Gammal 2019-03-13, 12:32   #8

Citat:
kajsakajsa skrev: Visa inlägg
Är intresserad av Juli också. Vilken modell har du?
Jag har en Juki HZL-DX7 och har nyligen kollat marknaden. Den matar väldigt fint och syr snyggt. Det är fortfarande den absolut bästa maskinen för mig. Det följde med en massa pressarfötter och ett stort symaskinsbord som jag använder jättemycket. Jag har skaffat till ett förstoringsglas och en fot för osynligt blixtlås. Nålträdningen funkar felfritt fortfarande och jag gillar verkligen de knapphål som den gör, mina tidigare maskiner (Husqvqrnq 2000 och tysktillverkad Pfaff Creative med inbyggd övermatning) fick inte godkänt där.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:34.