![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
#1 | |
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
|
Citat:
Tråkigt att inte kunna köpa från Sverige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
|
Citat:
[ Parentetiskt: Jag undrar vad Sailrite kommer att göra när britterna hamnar på utsidan av tullmuren? Det är nog ingen större vits med att europarepresentationen har lika höga tullmurar som moderbolaget att handla förbi... Undrar om det blir Tyskland eller Holland, knappast Irland? ] Läste suskal's kommentar i en annan tråd: Citat:
En stor del av de 70 olika nålarna har redan levererats från Borås - det fungerade klockrent, och trådkonerna (5 st koner Serafil30 900m i fyra färger; 239, 1078, 1428 och 4000) ligger nånstans i DHL-systemet på väg upp från Nürnberg - det köpet fungerade också klockrent. Tack EU och PayPal... Jag lovar återkomma med ytterligare info när jag fått några kilometer tråd igenom maskinen. Så här långt känns det bra... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
|
OK, då har jag använt maskinen för lite olika småjobb...
Att sy ihop 5 lager PP-band (om vardera ~1,3 mm tjocklek) var inget större besvär - jag tror operatören var mycket tveksammare än maskinen... Och precis som tillverkaren utlovat: "Om det går in under pressarfoten så kan nålen sy det." Men en sak som jag inser att jag kommer att ha en lång anpassningstid till är att ha pressarfotsspaken ovanpå maskinen och inte bakom! Undrar hur många gånger jag förgäves sträckt in handen för att fälla ner pressarfoten... Likaså så måste hjärnan anpassas till att inte ha någon undre friarm (maskinen är ju byggd för tjocka/tunga platta arbeten; segel, markiser, presenningar osv) så att fålla upp byxben eller som i mitt fall nyss: att sy fast något på utsidan av en packpåse (tänk trång sjösäck) till en ryggsäck kräver att man tänker inverterat. Jag fick sy dit hällorna från insidan av tuben med undertråden på 'utsidan' och med bandbitarna på undre matarenheten, sedan textilen ovanpå och pressarfot+nål arbetande från insidan av påsen (som maskinarmen var instucken i). Efter ett par sevärda misslyckanden så blev det riktigt bra... Nu funderar jag på att svetsa ihop ett lågt stativ som gör det möjligt att använda hela maskinens bottenlåda som en (omfångsrik men dock!) undre friarm. Vi får se hur det går... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
|
Tja, det är väl lite dags för en uppdatering om Ultrafeeden. Nu har jag nog gjort av med någon
kilometer Serafil 30 i diverse färger. Jag bestämde mig redan tidigt för att hålla mig till en enda trådtyp som maskinen sedan optimerades för - bekymret med att köpa tråd från div. vägrande svenska leverantörer kringgås enkelt via EU. Senast köpte jag från en grossist i Italien, som levererar till skotillverkningsbranschen - lika enkelt som om det varit en svensk leverantör i Småland. Har även konstaterat att av de 240 kulörer som tillverkaren Amann Group listar för Serafil 30 finns kanske en handfull att få (för företag!) i Sverige. Nere i kontinentaleuropa kan jag som privatperson hitta leverantörer som säljer alla kulörerna - EU är allt en underbar uppfinning för oss som bor i civilisationens utkanter! Nå, nu några år senare, har jag bestämt mig för att min kära blå SailRite Ultrafeed LSZ-1 inte längre behöver vara ständigt flytt-/transporterbar (som standard). Det har inte blivit många utflykter sedan jag tog över den där lådan - så nu blir det kittet med arbetsbord och servo- motor... Jag har ju en hel villa att breda ut mig i - så bordet ska nog få ett vettigt eget hörn, t.ex. bredvid där de två Husqvarna-maskinerna står, en CI 21 och en CI 21A... Ska bli riktigt spännande att få hem grejerna. Och det går ju enkelt att lyfta loss symaskinshuvudet, återmontera den ordinarie motorn och MonsterII-svänghjulet - och ställa den i transportboxen igen om det är behov av en resa någon- annanstans helt oväntat... ;-) /Odd Senast redigerad av Polar300 den 2020-07-05 klockan 18:48. Anledning: missade länken, nu är den med |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
|
Kul med uppföljning!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
|
Servomotor monterad - vilken enorm förbättring!
Nu har alla grejerna kommit från Amerika - och både monterats och modifierats...
= Vådan av en ingenjör med alltför mycket coronadistansering och tid tillgängligt - och för lite att göra nu i semestervärmen. Jag bestämde mig för att förse arbetsbordet med låsbara hjul så att det både skulle vara flyttbart OCH stå stabilt stilla när det används. Det beslutet ledde till en hel del arbete med att få ner fotpedalen 'på marken' igen - eftersom allting hamnade drygt 75 millimeter högre än avsett. Att sänka själva bordsskivan var enkelt, det var bara att sänka den till minimihöjden som underredet var avsett för. Men att få ner pedalen på golvet krävde införandet av två 123 millimeter höga träblock som distanser, men det gick att få till det också. Som extratillägg hade jag även beställt en undertrådsspolare avsedd för vanliga proffsmaskiner (de har ju normalt ingen inbyggd trådspolningsfunktion så som vanliga hemmamaskiner, och Ultrafeed, har). Den manicken drivs av utsidan av tandremmen som driver maskinen från den under bordet monterade servomotorn. Manicken stannar helt automatiskt när spolen är fylld till injusterade maxmängden - ungefär 90% - och har man en extra kon med tråden man använder för tillfället så kan man låta maskinen spola på undertrådsspolen samtidigt som man håller på med att sy borta i businnessändan - det blir inte kaos när det är fullt, den tvärstannar bara påspolningen då... En bra funktion noterade jag - när jag satt och sydde hyfsat långa sömmar på en fönstermarkis: Jag behövde många fler underspolar bytta än jag hade andra pauser i sömnaden - och eftersom vi körde med svart tråd råkade jag ha två koner så jag kunde utnyttja den här finessen. (Har dubbletter på svarta och vita spolarna...) [En annan modifikation jag gjort var att underlätta möjligheten att sträcka in handen under bordet och byta undertrådspolen utan att behöva vare sig tilta symaskinshuvudet (det normala sättet på en Ultrafeed) eller öppna den lilla inspektionsluckan intill pressarfoten (alldeles för liten för mina händer att göra bytet genom). Jag kapade helt enkelt ur en bit ur kanten på oljedropptråget - då blev långsömmarna enkla att hålla igång, och de behövde aldrig avbrytas för att trä om maskinen för undertrådsspolning...] Trådspolningsmanicken kostade 20 dollar - det var det definitivt värt! Sailrites 12 poliga 550W servomotor är helt underbar! (Kallas "Workhorse" och kostar 200 dollar om man redan har bordet och allt det andra, eller 525 dollar inklusive hela kompletta bordskittet.) Det går nu att köra så sakta som man vill (och jag VILL köra sakta) så det blir rätt vid första försöket! Och/eller så fort som yrkesproffsen vill, full gas sägs vara drygt 1100 stygn per minut (18,5 stygn per sekund!?!) men maxfarten går att begränsa elektroniskt ner till strax över en handfull tiotal stygn per minut om man vill. Jag använder ~120 stygn per minut (vilket ändå är ~2 stygn per sekund) som maxfart-inställning... (Med motorremhjulets 21 kuggar blir det med maskinhuvudets svarta "Power Plus" 84 kuggars balanshjul 4 servomotorvarv per stygn. Vridmoment så det förslår, och blir över, alltså...) Det går att sätta på det mindre blå 40-kuggarshjulet om man vill öka stygnhastigheten ytterligare --- men det sägs tydligt i instruktionboken att servomotorn INTE tål att man kör med det 3kg tunga "MonsterII" stålsvänghjulet (som också har 84 kuggar)! För den som kör en symaskin med vanlig V-rem: Det finns även ett remhjul till motorn som tar vanliga V-remmar istället, då blir farterna mycket högre eftersom det har nästan dubbla diametern jämfört med tandhjulet... Servomotorn med fästet väger 3,5kg. Med servomotordriften är det mycket roligare att sy, speciellt lite krångligare objekt. Redan i utförandet med originalmotorn (eller handvevningen ! ![]() Jag har full förståelse för att det väldigt ofta står en Sailrite Ultrafeed i de långfärdssegelbåtar som folk ger sig ut på världsomseglingar och andra långseglingar med. Det finns många berättelser där ute på internätet om reparationer av slitna, eller skörade, segel ute till havs. Och ännu fler om förnyade textiler både utanpå och inuti båtarna. Själv siktar jag på att byta textil i min 5m x ~2,7m altanmarkis - till bara materialkostnaden... Jag kommer naturligtvis att ta in några offerter på vad det skulle kosta att leja bort fabrikationen - vill ju veta hur mycket jag "tjänade" på att ha den här maskinen och värmekniven m.m. redan... Det jobbet var ett av skälen till hjulen - då är det bara att rulla ut 'sy-stationen' på altanen och göra jobbet ute på plats. Nästa sommar? ;-) Att växla mellan att ha Ultrafeeden monterad i bordet och/eller att ha den monterad i transportlådan är enkelt, det tar mig ungefär 5 minuter att göra skiftet fram eller tillbaka nu när jag övat några gånger. /Odd |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 537
|
Har inte läst tråden så du kanske har fått uppgifter angående nålars strl m m.
Bibbi,wwww.bibbistextil.se har en webbutik och är återförsäljare av symaskinsnålar. Henne kan du kontakta. Mycket duktig och har koll på det mesta. Själv har handlat grövre grejer från www.ostersjokompaniet.se De säljer mtrl som jag tror du kan ha glädje av. Dock har de inte nålar men själv skulle jag ringa och fråga dem om du inte får tag i dem på annat sätt. Tror nog att de ställer upp eller kan skicka dig vidare på nåljakt. Deras butik ligger på Kungsholmen i Sthlm. Har ett brett och bra sortiment. Även de mycket bra att ha att göra med. Här är en länk avseende nålsystem för industrimaskiner: file:///C:/Users/gumpa/Documents/Downloads/N%C3%A5lsystem%20industrimaskiner.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
|
Citat:
/Odd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 537
|
Hm... fram till årsskiftet ska det inte vara några problem att handla från GB. Först efter årsskiftet måste vi betala tull och moms.
Handlar även från USA m fl länder och det är inga problem. Det är bara att betala förtullning m m på både vara och tyvärr även frakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
|
Nu börjar vi komma långt off topic, men:
Jepp, så är det - och det irriterar mig så till den milda grad! Vad gäller det faktum att Sailrite valt att endast sälja direkt från Indiana får jag (vi allihop) leva med, att köpa deras special-maskinutrustning är normalt endast engångsköp. Men, jag kan inte se vad svenska myndigheter gjort för att förtjäna inkomst av tull och moms på köp som är tvungna att göras utanför Festung EUropa - för att det inte finns något alternativ på insidan muren. Jag är väl för anarkistiskt liberal för att förstå det. De normala insatsvarorna till Ultrafeeden får man helt enkelt lokalisera innanför tullmuren. Vilket jag gjort för allt - så här långt. Det var mest en fråga om att lyckas översätta olika standarder och hitta alternativa varumärken här i EUropa. Inte mycket går att hitta i Sverige, inte i full sortering alltså, men det är ju sånt de fyra friheterna inom unionen finns till för att fullt ut kompensera... Vad gäller GB: Jag distansköper bildelar från Storbritannien flera gånger om året, något jag (naturligtvis!) kommer att upphöra med väl före årsskiftet. Nu får det bli från Tyskland och Holland för de delar jag inte kan stoppa ner i bakluckan när jag är på märkesträffarna i Gaydon uppe i Midlands. Grejerna finns normalt att få även i NL och D - men det blir mycket krångligare i och med språkbarriären... Nästan allt britterna erbjuder finns även på insidan tullmuren, det är bara så mycket krångligare att hitta säljarna - och att komma på speaking terms med dem... Att förlora exportintäkter - det straffet kan britterna gott ha när de nu krånglar till livet för alla oss brittiska bilnördar. /Odd |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.