![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Min maskin är från tiden före touch-knapparna. Det finns ganska många små knappar på Pfaffens framsida, en liten kontrollampa visar om funktionen är på eller av.
En grupp sitter ovanför nålen. Där styr man framåt/bakåt, nål uppe/nere, automatiskt fästa sömmen och snigelfart. En annan grupp gäller mönstersömmarna. Sömval, stygnbredd, stygnlängd, börja från början i mönstret, spegelvända mönstret plus diverse minnesfunktioner. Där finns knappen för tvillingnål som ska hindra mig från att träffa stygnplåten av misstag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Okej, då är jag med på vad du menar! Jag har spenderat större delen av dagen med att titta på Youtube-klipp om hur Bernina 350 fungerar och kan användas och jag måste säga att jag är rätt imponerad.
Man kan säga att jag längtar en hel del till Syfestivalen... Jag vill testa NU! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag hoppas innerligt att min gamla Pfaff kan fortsätta att tjäna mig troget, vill helst inte kosta på en ny symaskin. Men det är ett par egenskaper jag suktar efter nu. Jag var på en sydag för bh-sömnad och det var en brokig samling symaskiner vi hade: några gamla gröna Husqvarnor, en nyare Husqvarna Opal, Janome EasyJeans, min gamla Pfaff Creative och en mera avancerad Janome samt några jag inte minns. Allas våta dröm var knälyft för pressarfoten och gärna inbyggt automatiskt trådklipp.
Men för säkerhets skull ska jag kolla vidare i symaskinsdjungeln. Snart har jag möjlighet att i lugn och ro kolla en mera avancerad Brother. Då vill jag se har bra den kan klara matningen fram- och baklänges på några av de halkiga eller tunna/slinkiga specialmaterial jag syr i. Dessutom undrar jag om mina nuvarande pressarfötter kan passa. En bra pressarfot gör halva jobbet. Sen kan jag kolla bättre på Syfestivalen och verkligen praktiskt känna på om en mera avancerad JUKI skulle funka för mig. Om inte de maskinerna känns rätt så lutar det nog mest mot en ny avancerad Pfaff. Jag vet flera som har sådana och som är helnöjda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag håller med om att knälyft verkar himla smidigt. De Berninamaskiner jag tittat på har det! Min nuvarande maskin har automatiskt trådklipp, men personligen kan jag vara utan det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
bernina, ny symaskin |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.