Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-01-25, 19:14   #1
suskal suskal är inte uppkopplad

Jag har både plast- och metallspolar sedan början av 80-talet och ingen har gått sönder än. Min nuvarande Pfaff + en tidigare av samma märke har industriskyttel och det kan tänkas att kvaliteten är högre av den anledningen.

Japanska JUKI är främst känt för sina industrimaskiner, för några år sedan lanserades deras hushållsmaskiner i Sverige. Snart har vi Syfestivalen i Älvsjö och både Brother och JUKI brukar visa upp sina hushållsmaskiner där. Jag tror att den nya boxermatningen (Brother, JUKI, kanske Janome?) är utmärkt, hos JUKI finns extra övermatare som tillbehör.
http://www.brothershopen.se/Symaskiner/
http://www.tekoteknik.se/

När en symaskinshandlare har som försäljningsargument att hans/hennes märke tillverkas hos JUKI säger det en hel del om kvalitén tycker jag. BabyLock tillverkas där liksom Berninas overlock, kanske även andra modeller.
Idag har tydligen alla hushållsmaskiner den högre typen av spole och det finns en uppsjö av metallspolar på Syfestivalen. Det kan finnas en liten skillnad mellan spolarna, jag tror att det kan ha med spolmekanismen att göra. Bäst är att kolla hos importören.

Man bör kolla priserna på extra pressarfötter, Berninas är DYRA.
Jag kommer att titta lite extra noga på detaljerna under Syfestivalen.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 20:28   #2
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad

Ja, jag har också tänkt titta runt en del under syfestivalen och klämma och känna lite på olika maskiner.
Det låter ju positivt att ni har bra erfarenheter av plastspolar åtminstone, men jag står nog fast vid att jag gärna vill ha metallspolar ändå och en del metall på insidan. Men JUKI låter ju ändå rätt intressant, så jag ska nog kika lite extra på deras maskiner under Syfestivalen.
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 21:38   #3
väskan väskan är inte uppkopplad

Var uppmärksam på metallspolarnas storlek på hålet. Jag köpte spolar för några år sen som var för smala för att tryckas fast på spolknoppen på min Elna De var inte heller gjorda i ett stycke som mina andra är. De bestod av 3 sammansatta delar.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 18:09   #4

Jag har försökt kika på Jukis maskiner, men jag tycker inte det står så mycket info om maskinerna på hemsidan... Skulle önska en lista över specifikationer och möjlighet att jämföra olika maskiner, men det verkar inte finnas :-(
Gammal 2016-01-27, 19:23   #5
monikaw monikaw är inte uppkopplad

Vet inte om du besökt den här sidan http://www.tekoteknik.se/juki-symask...ner/hem-atelje
De verkar iaf ha någelunda bra beskrivning av Juki maskinerna
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 19:53   #6

Citat:
monikaw skrev: Visa inlägg
Vet inte om du besökt den här sidan http://www.tekoteknik.se/juki-symask...ner/hem-atelje
De verkar iaf ha någelunda bra beskrivning av Juki maskinerna
Jo, det är där jag har kollat. Men jag skulle vilja ha en lista över alla funktioner, eller de flesta betydande. Jag tycker det är lite fattigt med info för jag antar att maskinerna kan mer än vad som står.
Gammal 2016-01-27, 20:26   #7
suskal suskal är inte uppkopplad

I höstas fick jag några broschyrer som är till stor hjälp för att hitta bland JUKIs modeller. Jag lutar nu mot modellerna med beteckningen HZL.

Gå in på länken som monicaw gav

Klicka på den modell du vill studera och läs om detaljer. Lägg märke till vad som ingår och vad som du eventuellt vill köpa till. Allra sist finns ordet Prospekt som är en länk till en broschyr om aktuell maskin.

Det finns så mycket info att det tar tid att smälta allt.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-29, 15:51   #8

Jag tyckte deras broschyrer var lite snurriga. Exempelvis såg jag att det stod på några maskiner att man kunde sy med tvillingnål. Betyder det att det inte går på de maskiner där det inte nämns? Känns inte helt logiskt
Gammal 2016-01-27, 19:56   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Jag har både plast- och metallspolar sedan början av 80-talet och ingen har gått sönder än. Min nuvarande Pfaff + en tidigare av samma märke har industriskyttel och det kan tänkas att kvaliteten är högre av den anledningen.

Japanska JUKI är främst känt för sina industrimaskiner, för några år sedan lanserades deras hushållsmaskiner i Sverige. Snart har vi Syfestivalen i Älvsjö och både Brother och JUKI brukar visa upp sina hushållsmaskiner där. Jag tror att den nya boxermatningen (Brother, JUKI, kanske Janome?) är utmärkt, hos JUKI finns extra övermatare som tillbehör.
http://www.brothershopen.se/Symaskiner/
http://www.tekoteknik.se/

När en symaskinshandlare har som försäljningsargument att hans/hennes märke tillverkas hos JUKI säger det en hel del om kvalitén tycker jag. BabyLock tillverkas där liksom Berninas overlock, kanske även andra modeller.
Idag har tydligen alla hushållsmaskiner den högre typen av spole och det finns en uppsjö av metallspolar på Syfestivalen. Det kan finnas en liten skillnad mellan spolarna, jag tror att det kan ha med spolmekanismen att göra. Bäst är att kolla hos importören.

Man bör kolla priserna på extra pressarfötter, Berninas är DYRA.
Jag kommer att titta lite extra noga på detaljerna under Syfestivalen.

BERNINA PRESSARFÖTTER FINNS ATT KÖPA
dels pirat tillverkade och om du köper originalfötter från USA, England så är de överkomliga.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bernina, ny symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.