![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Äldre Singer 306, "automatiska swingnåls-symaskin"
jag har fått/köpt en Singer 306, den är inbyggd i ett vackert skåp. Kommer från Dalarna, jag är andra ägaren. Såld i Bjursås mitten på 50-talet. Skulle vilja veta mer om den, vilket årtal den är tillverkad? Står made in Great Britain på den.
Broschyrer, original, är tryckta i USA. Har rengjort och oljat upp den, eftersom den stått länge. Den syr så fint o brummar så svagt. Skulle vilja veta mer om min Madame Zizzi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej!
Grattis! De är vackra. Här kan du slå in serienumret(var noga med valet av fönster, inga bokstav före numret, en bokstav före, två bokstäver före numret) och få reda på tillverkningsår: http://www.singerco.com/support/machine-serial-numbers När du fick reda på årtalet, kan du läsa mera om detaljer här: http://www.sandman-collectibles.com/...r-machines.htm MVH |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack snälla Ni!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Låter dock jobbigt att de kräver speciella nålar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej,
Jag har en liknande i min samling, Singer 319k. Du kan köpa en ny variant nålar som passar denna maskin som heter 2020 , sök tex på google "needles 2020" så får du svar. Du kan byta diskar på den och få flera olika stygn, du kan köpa en knaphålstillsats till som gör helautomatiska knapphål om du vill, och det finna massor av specialfötter. Så hur avancerat du än vill sy finns nog ingen anledning att byta ut den.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Låter superbra, är det på eBay jag hittar pressarfötter till den? Nålar följde det med ett litet lager.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
Citat:
Fast 2020 verkar vara standardnålar, medan Singer 306 behöver 206x13. Citat:
http://www.singermachines.co.uk/sewi...ne-needles.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Vad får dig att skriva att de verkar vara "standardnålar". Nej 2020 är ovanliga nålar, med just ett sådant litet avstånd mellan hålet och spetsen som det ska vara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ja man kan hitta pressarfötter texpå ebay, de flesta gamla singer hade sådana som passar denna, förutom de riktigt gamla typ 1800 tal, och förutom "slant needle" maskinerna. Alltså de som har sluttande nål. Men det är inte så många som har det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:07.