![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Vad är att föredra, inbyggd övermatare eller en sån pressarfot? För det finns väl båda?
Och när det gäller knapphål, av vilken anledning är enstegs bättre än flerstegs? 😃 Jag inbillar mig att nyare maskiner är bättre på att hantera trikå än vad de gamla godingarna är, just eftersom det inte var så vanligt med såna tyger förut. Är jag ute och cyklar eller kan jag ha en liten poäng? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
Ingen vanlig symaskin kör särskilt bra knapphål, det blir alltid snyggare och hållbarare att göra dem för hand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
Att sy för hand är inget jag är varken förtjust i eller bra på, så jag syr gärna knapphål på maskin. Men min fråga om skillnaden mellan enstegs och flerstegs kvarstår. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ettstegsknapphål blir lika varandra. Du antingen ställer in knapphållsmodell och längden, beroende vilken maskin det är, eller lägger in knappen i en speciall pressarfot - och vips, alla kanpphål exakt likadana. När man måste ändra inställningen (t ex vrida ratten för nästa delmoment) är det svårare att få knapphålen exakt.
Jag har Pfaff med övermatning och tycker den fungerar riktigt bra. Tyvärr hade jag aldrig behövt använda "walking"fot, så jag kan inte jämföra. Har en elektronisk Pfaff som syr väldigt snygga knapphål. Själv känner jag inte för att sitta och sy knapphål för hand, när man får dem alla färdiga på bara någon minut ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Husqvarna 2000 syr flerstegsknapphål. Jag var aldrig nöjd med dem, för när ena stolpen blev fin så blev den andra ful. Maskinen matade olika framåt och bakåt och man fick lurpassa på tränsarna.
I stället lärde jag mig att sy en rektangel med små raksömsstygn, skära upp och handsy ett tränsat knapphål. Dessutom blev jag riktigt duktig på att sy paspoaler. Sånt är ju fint på mera arbetade plagg, men nog är det bekvämt att sy en rad likadana knapphål på en blus eller en skjorta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Provsy Bernina, ny eller gammal begagnad. Spelar ingen roll.
De funkar och har många bra tillbehör. Min äldsta maskin är från 1972. Funkar perfekt. Gå in till återförsäljare och ta med dina provlappar och sy.¨ Använd samma lappar till alla olika maskiner så att du får provsy. Titta och jämför, köp din maskin. Bernina fabriken säger att de inte har som mål att sälja flest maskiner men däremot de maskiner som är bäst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Framgår det på tillverkarnas hemsidor vad maskinerna väger och hur mycket metalldelar det är i?
Hur mycket bör en maskin väga för att stå stadigt? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.