![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Hej
Hej
Jo jag var också ute efter muslin för ngr år sedan, och de är olika i väven. Ett företag skickade ett prov på ett muslin tyg... jag tyckte mest det såg ut som säckväv ![]() Mvh Malin |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad ska du ha tyget till, Malin?
Jag har varit inne en del på empir-sömnad och då är det ju mycket tal om muslin. I det sammanhanget har jag uppfattat att det rör sig om ett fint, tunnt bomullstyg, ofta vitt eller ljust och evt. lite mönstrat. När jag letade efter lämpliga tyger till min muslinklänning, fick jag helt enkelt fråga efter bomullstyger i affärerna. Muslin gav inget napp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
http://broarne.se/
Här finns tunna bomullstyger, inget som heter muslin dock. Kanske kan du beställa tygprover och se om något passar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
muslin är hopplöst ord eftersom i USa betyder det toile ungefär, och tyg som man använder till det, mest ofta vanligt bomullstyg...
Använd någon annan betydelse. Batiste brukar vara bättre. Cotton lawn är också fint men kanske inte lika "genomskinligt" (klassisk libertytyg) Undviker voile för att det ofta blir för glest då. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Hej
Citat:
Säger man inte Muslin i England? Har för mig det. / Malin |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Sök på "sheer muslin" så får du träff på säljare av tunnare varianter av denna tygtyp.
Muslin är en beteckning som är väldigt vid och i webbutiker kan det bli väldigt olika resultat. Där behöver man veta t ex 90 g/m², som visar tätheten men där slutar inte variationen. En bra beskrivning hur komplicerat det kan vara finns hos theDreamstress. I Sverige brukar vi tala om bomullstyg, inte muslin. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.