![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Linda, rätta mig om jag har fel, men du menade väl inte att du har en overlockmaskin också? Jag tror att Johanna och Cecilia möjligen missuppfattade detta. Det du menar med overlock är väl den söm som kallas "overlock" på en vanlig symaskin? Jag har nämligen inte heller någon overlockmaskin utan syr trikåsömmar på en vanlig symaskin.
Tvillingnål är det som gäller för fållar om man syr i trikå på vanlig symaskin. Tänk på att lossa på undertrådsspänningen ganska mycket (testa noga på en provlapp). Då kan man oftast undvika "bulan" mellan de båda sömmarna. Välj också en ganska lång stygnlängd. Tänk också på att alltid använda syntettråd när du syr i trikå (även bomullstrikå), eftersom bomullstråd är mycket stummare och går av när tyget töjs. Hur du ska sy fast remsan för dragskon är knivigare. Det finns tvillingnålar i olika bredder; kanske kan det funka att använda en sådan där de båda nålarna sitter rätt tätt. Eller också gör du dragskon genom att sy fast en remsa av tunt vävt tyg på avigsidan i stället ... Då går det ju bra med raksöm.Och så två små knapphål att dra ut snodden igenom om du vill ha rosetter på rätsidan. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:34.