Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-09-02, 11:06   #1
Nattfrosten Nattfrosten är inte uppkopplad

Question Problem med stretchtyg med HQ Zig Zag.

Hejsan!
Fick nyligen en HQ Zig Zag efter min mans mormor.
Har läst mycket om att detta ska vara en bra maskin så jag är nöjd med gåvan. Dock när jag skulle sy för första gången igår märkte jag att det var väldigt svårt att sy på stretchigt tyg, maskinen ville inte riktigt mata fram tyget.
Är det någon som har tips här? Jag är inte så jätteduktig på symaskiner och dess inställningar. Ska nämnas att maskinen är nyservad innan jag fick den.
/Madelene.
Nattfrosten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 11:31   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad

Har du någon instruktionsbok kvar till maskinen?
Om du inte har det så kan jag kanske hjälpa dig att hitta en, men då behöver jag veta vad maskinen har för modellbeteckning. Det finns oftast en etikett på sidan, eller baksidan av maskinen där modellbeteckningen står.
Det går oftast att hitta instruktionsböcker på nätet, en del får man betala för och andra kan man ladda ned gratis. De jag har hittat som är gratis är på engelska, men det kanske går bra ändå?

Jag hoppas att någon som är riktigt duktig på symaskiner svarar på din fråga (och de är många här på Sysidan!), men jag tycker att det låter som att pressarfotstrycket är för högt, eller så fungerar inte matartänderna (under tyget) som de skall.
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 16:53   #3
bila bila är inte uppkopplad

När man syr i stretch tyger, brukar smal zigsack bli en bra och elastisk söm. Det gäller att testa sig fram, det elastiska tyger är olika.
En del tyger är svåra att sy i. En hjälp kan vara att lägga papper under tyget och ev över så att man syr i pappret. Pappret drar man av när man sytt färdigt
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 23:40   #4
melvinara melvinara är inte uppkopplad

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
När man syr i stretch tyger, brukar smal zigsack bli en bra och elastisk söm. Det gäller att testa sig fram, det elastiska tyger är olika.
En del tyger är svåra att sy i. En hjälp kan vara att lägga papper under tyget och ev över så att man syr i pappret. Pappret drar man av när man sytt färdigt
Bila, jag måste få fråga dig vad jag skall tänka på när jag syr med papper?
Jag har provat en gång, och tänkte lite "smart" (trodde jag..) när jag valde smör-/bakplåtspapper. Det enda som hände var att jag fick sitta och pilla bort smörpapper mellan zigzagstygnen i flera timmar...
Hur ska jag göra för att det skall bli rätt nästa gång?
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 10:17   #5

Syr du med riktig zigsack blir det problem, men om du syr med "raksöm som är lite vågig, smal zigsack" så brukar det gå att dra bort. Denna söm blir mycket mer elastist än riktig raksöm. Hur man ställer in den får man prova sig fram. Testa med att ställa sigsacken på 0,5-1 millimeter. Men prova och vad som passar just ditt tyg.
Gammal 2013-09-03, 22:01   #6

Hur har det gått, har du få till det.
Använder du rätt nål? Du ska använda jersy- eller strechnål.

Har du rengjort under pressarfoten. Ta bort plåten som sitt där, dom brukar sitta med två skruvar. Borsta rent där. Har du datadammsugare munstycken till din dammsugare så använd dom och sug rent. Har du dom inte så är det en jättebra investering, finns bl.a. på Biltema och kostar strax under 50 lappen.)
Damm och trådrester kan ställa till det och dom kan samlas ganska fort när man syr i vissa tyger.

Testa om maskinen matar fram i vanligt bomullstyg.

Sticker tänder i mataren upp så att du känner dom när du tar med fingrarna.Gör dom inte det så kan du kommit åt någon knapp och fällt med dom (lite osäker på om det går att fälla med dom på din maskin)

Sedan vissa sladdriga tyger kan vara mycket svåra sy i. Då gäller att kombinera pressarfottryck, nåltyp och grovlek, stygntyp, stygnlängd m.m.

Kanske du ska lägga det stretchiga tyget åt sidan ett litet tag och lära känna maskinen lite bättre och sy lite i stadigt bomullstyg, innan du ger dig på det igen.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.