![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Jag gav dig ett konkret förslag på en begagnad symaskin.
Bernina 830, 930, 1000 serie--1600 serie eller nyare. Dvs från 70-talet eller yngre. På dessa maskiner finns de sömmar som du behöver. De har hög klass på sina maskiner och väljer du att köpa en ny maskin idag från dem så får du en mycket, mycket bra maskin. De är däremot inte blyga för att ta betalt. Smakar det så kostar det. Därav att jag köpt dem begagnade. Bernina har allt i metall som har med maskineriet att göra. Inga plastdetaljer. Förutom ev data då kretskort måste tillverkas i plastliknade material, precis som i alla andra maskiner. Jag tycker att du kan köpa en begagnad Husqvarna, Singer upp till 80-talet. De maskinerna vet jag fungerar bra. Någon annan kan säkert mer om de märkena än jag och har de någon avvikande synpunkt än mig så skriv gärna det. Pfaff har bra symaskiner också de kan du nog köpa t o m 2000. Korrigera mig gärna och komplettera med era erfarenheter om dessa maskiner. Janome har jag provsytt en del, min svärmor har köpt en sådan. Inte bra. Klarar inte av en jeansfåll t ex. Köp från en Symaskinsbutik, ta med provbitar som du kommer att sy på. Provsy så många maskiner som möjligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
Citat:
![]() Jag bor i Borlänge och tar gärna emot på tips på bra ställen i Borlänge/Falun där jag kan hitta min symaskin. Citat:
![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har sytt på några budgetmaskiner (pris upp till 3000 kr ca) men de har alltid varit mindre tillfredställande. Bernette var en av dem, te.x.
Brother har jag sytt på. Det är en medelavancerad modell (svensk pris 14-18tusen) men ändå är den krabbig och kräsen om jag jämför med mina gamlingar. Den kan sy bra för ett tag för att sedan krångla massa och för att sedan bli bra igen. dumt. Så den syr jag inte på längre. Det är alltså en av mina maskiner det här, hehe, en kombimaskin som också broderar och nu låter jag bara den brodera, vilket ju är lite slöseri med pengarna. Om jag visste det jag vet nu när jag köpte så skulle jag totalt köpt en broderimaskin utan symöjlighet och spara tusingar. Erfarenhet rikare. Metall ÄR bättre än plast, helt enkelt. På moderna maskiner är så mycket av plast.. spolar, spolkapsel, del av stygnplåt, luckor... Visst är det inte "mekaniska" delar men plast slits och man står där och behöver byta ut delar, som kostar mycket eller senare inte finns, med tiden. Visst är det ok med plastspolar för det kommer man knappast undan nu för tiden, men de går sönder med tiden. Jag har köpt spolar av metall nu istället. ![]() Det är också min upplevelse att maskiner med liggande spolar krånglar oftare. Eller det kanske beror på att maskinerna ifråga är ny plast.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ring och fråga vad det finns för begagande maskiner.
Dessa säljer Bernina och troligtvis något fler märke. De flesta symaskinsbutiker har två huvudmärken, dvs de märken som de säljer nya maskiner av. Så en Berninabutik kan även sälja ett maskinmärke till. De byter även in andra begagnade symaskiner som t ex Husqvarna, Pfaff, Brother osv. Symaskinsbutiken i Mora AB, 0250-173 71 Zaxo Tyger, 0278-19019, Bollnäs Hälsinge Symaskinsservice, 0705-753826 De kommer naturligtvis absolut vilja sälja en ny maskin till dig. Men om du står på dig så kommer de att ge med sig och då får du ärliga svar. När du fått besked om detta så är det bara att ta med sig de provlappar som du kommer att sy i och åka dit och testa. Senast redigerad av Gumpan58 den 2013-07-31 klockan 11:17. Anledning: Komplettering av symaskinsbutiker |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jättebra, Gumpan!
Och när du är i butiken, gå direkt till begagnat-delen och tittar på dessa så förstår de förhoppningsvis att du inte är intresserad av de nya. ![]() Lycka till, vi hoppas alla att du hittar en bra symaskin, oavsett vad det nu blir, som du trivs med och fungerar bra för dig och din behov. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.