Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-07-25, 22:26   #1
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Köp en begagnad Bernina t ex modell 830, 930 och högre nr,
då har du alla sömmar som du behöver, en stark och användar-
vänlig maskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 12:58   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad

Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Köp en begagnad Bernina t ex modell 830, 930 och högre nr,
då har du alla sömmar som du behöver, en stark och användar-
vänlig maskin.
Det här är ett bland några bra förslag. Det finns andra märken också, men Bernina är en av de bättre.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 14:46   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det är tyvärr sant att äldre symaskiner (dvs 40+ år gamla, fast vissa märken som pfaff o bernina kan vara lite "yngre") är mycket bättre än dagens. Man får MYCKET maskin för pengarna. Men så är det.

Men om du inte är superkräsen så kan man nog få en duglig symaskin från UK och det har många här gjort och de tycker de gjort jättebra köp.

Men det är klart, vi som har sytt mycket på olika symaskiner och jämfört med de riktigt gamla (och inte för att förglömma: industrisymaskiner ), märker skillnaden.

Så det är därför det finns några här som håller på att tjötar om gamla symaskiner (eller industrimaskiner, de är ju bättre )

Men om du bestämmer dig för att köpa en beggad så föreslår jag att du köper från symaskinsbutik för då kan man få garanti och så en nyservad symaskin som går fint.
Oavsett vad du gör, provsyyyyyy.

Från privatperson, secondhand mfl så ska man inte betala mer än några hundringar för man köper liksom "grisen i säcken". Tänk också på att folk som försöker propagera att "garanti finns" som värdehöjning, gå inte på det för garantin gäller butik-kund och inte butik-maskin. Så det är inte överförbar. Visst försöker de få mer än några hundringar för nyare maskiner men tänk på vad man får... Det finns symaskiner med sjuttielva mönstersömmar och nålpåträdare redan på 50-talet och de kan man få för några hundringar (eller ca en tusenlapp från butik).

Undantaget är brodyrmaskin/kombi som fortfarande är "ny" och kan få gå för lite mer. Men jag skulle nog inte köpa en sådan fr privatperson pga att den kan ha gått tusen stygn och det är mest plast så de håller inte i evigheter.. (såvida du inte köper en industrisådan, men då märker man det..

Jag vet att många vill ha ny maskin som man kan packa upp och känna ny fräsch plast som är oanvänd och fippla med de många kul knapparna.. Men det är inte värt det egentligen. Dagens symaskiner har många "finesser" och det är det man betalar för... Dvs de dyrare är ungefär samma sak men med lite fler finesser.... Ska man ha kvalité ska man satsa på industri..

men nu blev det mycket bla bla bla mer än vad du ska ha, men när jag är igång, så är jag.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 15:13   #4
vickson vickson är inte uppkopplad

ichigo: ditt svar får mig att le. Stort. Be inte om ursäkt för att du babblar, ditt svar engagerar mig och får mig att längta efter att få börja sy på något som inte ger mig en kal fläck på skallen av alla avslitna tussar. Tack för både engagemang och bra tips. Jag kan ju ingenting så jag är helt utelämnad till er som orkar svara mig och annan information jag hittar på forumet.

bila: tack så jättemycket för tipset! Tyvärr har jag inte möjlighet att åka på någon av dem.

Min tanke är att hitta en maskin i slutet av augusti för sen är det dags att börja på vinterkläder och skor till hundarna. Hoppas på att kunna hitta något tills dess.

Men jag skippar mer och mer mina tidigare tankar på en Janome Easy Jeans eller Husqvarana Viking Emerald 116 som jag blivit rekommenderad av andra, ej på det här forumet. Jag läser allt ni skriver och förhoppningsvis får jag tillräckligt på fötterna för att hitta känslan vad jag behöver. Och att jag hittar ett ställe i närheten som säljer begagnade, servade maskiner av bra kvalitet.

Tack också EsNadisys för dina inlägg, jag uppskattar ärliga råd.
vickson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 20:52   #5

Jag skulle kanske varita mera förklarande i mitt första inlägg här, vilket jag gör nu:
Förra året gick en dokumentär på Kunskapskanalen som gällde det korta livet på prylar under 1900-talet. Det var en glödlampa som hade tänts på en brandmansstation i USA 1901. Den glödlampan skäcktes inte och 2001 gjordes en jätte tårta för dess 100s dag. En glödlampa funkade i 100 år.
http://www.youtube.com/watch?v=lxRFueciG9w

I slutet på 1920-talet och i samband med de ekonomiska krisen beslutade många företag tillsammans att saker och ting borde ha en bestämd livslängd. Därav de korta liven på skrivare , datorer och liknande.

Våra symaskiner gick en annan väg. De var dyra och många utbildade sig i att reparera dem, vilket gjorde att de överlevde efter andra världkrigets plast bubbla som påverkade varje produkt.

Idag lever de gamla symaskinerna tackvare en grupp människor över hela världen som är intresserade ev det mekaniska. De går inte gönder. Vårda de så funkar de många tusen år(så känns det för mig).

De nyare plastmaskinerna gjordes efter den överrenskommelsen som grundlades på 20-talet.
Gammal 2013-07-30, 09:58   #6
bila bila är inte uppkopplad

Jag tycker att det är trist debatten går över huvudet på nybörjare. Dom måste ju få börja där dom befinner sig. Jag förstår att man inte vill lägga ner, jättemycket pengar på en hobby som man inte vet om man kommer att fastna i.
I dom symaskinsaffärer jag har besökt finns det inte så gott om begagnade gamla maskiner. Det är inte ofta man ser dom.

Jag köpte till min mamma en Brother inovis 10, en enkel och prisvärd maskin. Jag sydde en del på den var jättekul att sy på. Den har 16 olika sömmar däribland flera 1 stegsknapphål. Maskinen är ganska så start. Du har mer nytta av en stark maskin, än en med många sömmar. Inovis 10 har dom nyttosömmar som man använder mest. Vill du ha fler sömmar väljer du en med ett högre nummer. Till Brother maskiner kan du ladda ned svensk brukanvisning från nätet.
Vill du spara pengar köper du den från england. Sewing Machines Direct, ett förtag som många på sysidan har antlitat. http://www.sewingmachines.co.uk/ Dom skickar fraktfritt och du får ett startkit med tråd, saxar och lite annat smått man kan behöva. Maskinen brukar dyka upp inom en vecka.

Provsy dom maskiner du blivit tipsad om, ta med dig egna tyger. Tjocka och tunna i lite olika kvaliter. Oftast brukar symaskinbutiker bra ha snäll bommulltyg och det klara vilken skitmaskin som helt att sy i.
En del Husqvarna maskiner är superkänsliga på tråd och klarar bara kvalitetstråd typ Guterman.

Köp kända märken och undvik dom billigast modellerna.

Uppsök flera butiker och provsy olika maskiner. Och se vad som passar dig. Ta det lugnt och ta tid på dig. Sov gärna en natt på det slutgiltiga beslutet. Är du lika kär dagen efter så slå till. Det är en livskamrat som du ska investera i. Låt det svida i plånboken om det behövs. Det är bättre att vänta och spara än att köpa för att det är billigare.

Lycka till!
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 11:17   #7

bila: tack för svar (inte bara nu utan genomgående genom tråden). Det är väl okej egentligen att diskussionen går som den gör, men det kan ju lätt bli så att som peppad novis blir man istället bortskrämd både från forumet och kanske även från att börja sy. Det vore tråkigt.

Jag förstår att det är svårt att ge lätta råd när det kommer till något så här avancerat (som jag förstått nu). Jag trodde i min enfald att 3-4000 kunde ge mig en helt ok maskin eftersom jag trodde att botten låg på IKEAs maskiner för 800 spänn - då ligger ju min budget en bit över ändå. Och tyvärr är det mitt tak, och jag behöver en maskin i slutet av augusti. Jag trodde också att med min budget och behovsbeskrivning så skulle det finnas direkta förslag på vilka maskiner som kan passa, men jag förstår nu att även det kan vara svårt.

Men jag ska ha med mig råd jag fått här när jag går till affären och kollar. Jag har förhoppningar att hitta en begagnad Bernina med garanti efter vad jag läst här. Finns det några årtal/modeller på Bernina som är bättre/sämre än andra och kanske några man rentav bör undvika?
Gammal 2013-07-30, 16:24   #8

Question

Jag gav dig ett konkret förslag på en begagnad symaskin.
Bernina 830, 930, 1000 serie--1600 serie eller nyare. Dvs
från 70-talet eller yngre. På dessa maskiner finns de sömmar
som du behöver. De har hög klass på sina maskiner och väljer du
att köpa en ny maskin idag från dem så får du en mycket, mycket
bra maskin. De är däremot inte blyga för att ta betalt.
Smakar det så kostar det. Därav att jag köpt dem begagnade.

Bernina har allt i metall som har med maskineriet att göra.
Inga plastdetaljer. Förutom ev data då kretskort måste tillverkas i plastliknade material, precis som i alla andra maskiner.

Jag tycker att du kan köpa en begagnad Husqvarna, Singer
upp till 80-talet. De maskinerna vet jag fungerar bra.
Någon annan kan säkert mer om de märkena än jag och har
de någon avvikande synpunkt än mig så skriv gärna det.

Pfaff har bra symaskiner också de kan du nog köpa t o m 2000.

Korrigera mig gärna och komplettera med era erfarenheter om
dessa maskiner.

Janome har jag provsytt en del, min svärmor har köpt en sådan.
Inte bra. Klarar inte av en jeansfåll t ex.

Köp från en Symaskinsbutik, ta med provbitar som du kommer att
sy på. Provsy så många maskiner som möjligt.
Gammal 2013-07-30, 17:05   #9

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Ja det är lätt att man glömmer trådstartaren och spinnar vidare. Det är ganska vanligt på forum, det är bra att du säger till!

Med de 3-4000 kr du har som budget, är det lätt att få bra symaskin!

Men jag skulle nog avråda Blocket (när det gäller hushållsmaskiner) helt enkelt för att man lätt kan få en annan persons "problemmaskin" så att säga även om de kanske försöker med att "den går bra, den har varit servad".

Visst kan man helt klart göra fynd där, det säger jag inte mot. Men för en nybörjare som du tycker jag att du ska leta upp butiker som ligger nära där du bor som har begagnade symaskiner. Vi kan hjälpa dig med den punkten att hitta butik. Så kan du få köpa symaskin som blivit servad och uppfrächad OCH få garanti på köpet. Plus att du är mycket mer skyddad via lag.

I Göteborg har t.ex. Symaskinsagenturen en massa beg symaskiner av bra märken (äldre pfaff och bernina)

Om du går långt nog bak i tiden så är de flesta symaskiner bra kvalité, då menar jag alltså inte "industrimässig kvalité" utan helt enkelt att de är gjorda för att hålla lite längre tid än dagens plastditon.

Pfaff som jag är mer van vid, är bra fram till 80-talet och tidig 90-tal. Undvik dock "Pfaff Hobby" (= budgetmaskiner) och maskiner som är märkt "made for Pfaff" vilket betyder att det är en budgetmaskin som en annnan fabrik.
Undantaget för "Hobby" är Hobbymatic som är gjord i samma fabrik som de riktiga och håller samma kvalité men har färre sömmar och enklare pressarfot.

Jag har pfaff hobbymatic 919 och den fungerar utmärkt. Tillverkas 80-tal och ev tidigt 90-tal.

Bernina verkar vara bra fortfarande, om du köper Bernina och inte Bernette. Så en beg spelar ingen roll ålder då.

De andra märken vet jag inte mycket om, tyvärr.

Vet att Husqvarnas maskiner från 60-70tal har börjat använda plast inuti som går sönder efter en tid, och vid det här laget spricker de sönder inom kort om de inte redan gjort det. Men å andra sidan kan man köpa en servad sådan där man frågat efter att plastdelen har bytts ut, så håller den i en 25 år till. Dessa maskiner brukar kallas för 2000-maskiner och har roliga färger på höljet, t.ex. knallorange, vinröd, grön, brun..
Men de har andra fördelar så det är inte bara negativt (så länge den har fått utbytta delar.

Och sedan lätt tumregel, 100% mekaniska symaskiner (där med mekaniskt menar jag att det inte innehåller elektronik, för att några besserwiesser säger att elektroniska också är mekaniska) är lättare att laga (inga kretsort som man måste byta ut reservdelar som är borta) OCH håller längre. Faktum helt enkelt.

Hur man identifierar "elektroniska" symaskiner: Om symaskinen har funktion där man kan låta nålen "stanna" uppe och/eller nere när man släppt pedalen. Dvs man syr, och man släpper pedalen, så fortsätter maskinen gå själv tills nålen stannar högst upp (eller nere). Det är en bra exemepel på elektronisk finess.

Jag har försökt att inte dra med facktermer och "rätta ord" som några vill envisa använda (och därmed göra folk oförstående).

Tänk dock på att det finns måndagsex. av även de bästa märken, så det viktigaste är att ta med dina egna material och PROVSYYYYYY. Låter butiken inte göra det så skit i den butiken.

Lite luriga är de butiker som säljer "Husqvarna - Pfaff - Singer" för det är samma i grunden nu för tiden... då de köpt upp av samma bolag. I synnerhet är Husqvarna o Pfaff i princip samma. (Och pga uppköpet har de skrotat de gamla fabrikmaskiner som gjort de äldre bättre pfaffarna så har pfaff sjunkit i kvalité)

Janome, Elna och Babylock säljs av samma leverantör.

Bernina kör sitt eget race, den sista som fortfarande kör kvar på det gamla (dvs märke som faktiskt bygger symaskiner i ORIGINALLANDET) men det håller på att ändras...

De andra märken tillverkas i låglöneländer.

Och lite hjälp:

Friarm = att symaskinen inte är flatbädd, och man kan sy t.ex. ärmfåll på den. http://babylock.com/images/products/..._f_freearm.jpg
(notering: de äldre symaskinerna tenderar att ha smalare friarm än de moderna, de moderna tenderar att ha ganska biffiga att det förlorar sin funktion pga att den helt enkelt är för tjock för t.ex. klänningsärm)

De flesta friarmsymaskiner av hushållsmodell levereras med sybord, tillbehörslåda, eller liknande som kan agera "flatbädd" när man inte behöver friarm.

Cylinderarm = förmodligen industriterm, symaskin med friarm som är rund som en cylinder.

Flatbädd = Symaskin utan friarm. Exmpel: de riktigt gamla antika symaskiner (men behöver inte vara gammal för det, finns nyare också) , saknar helt friarm. En del saknar också hölje underst så man kan lägga det i en sybord som har hål för maskinen. Tänk trampsymaskin.
En hel del industrisymaskiner är sådana, dvs att de är flatbädd.
Fördelen med flatbäddsymaskin som läggs i bord är att man får en helt flat yta där nålen är i samma höjd som själva bordet = inga hinder för tyget.

Raksömssymaskin är en symaskin som ENDAST syr raksöm.
Tack snälla för ett långt och omfattande svar! Och för ordlistan! Du har gett mig mycket information att bena i.

Jag bor i Borlänge och tar gärna emot på tips på bra ställen i Borlänge/Falun där jag kan hitta min symaskin.

Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Jag tror att jag hittat det inlägg som skapat så mycket elände
Försöker förklara lite. Först och främst får jag säga att 4000 är mycket pengar. Det är 1/3 av lönen hos nån som städar varje dag. Det är en summa som städaren inte får ihop på länge.

Det finns symaskiner som kostar 85.000 kronor. De är också av plast men skillnaden mot de billigare är funktionerna. I jämförelse med de 85.000 kronorna skrev jag att 4000 är för lite.

Jag gav bort min nya symaskin som var oanvänd och senare skaffade jag mig några gamla grån 30,40,50 och 60-talen. Dessa tycker jag mycket om av flera anledningar. En anledning är att jag gillar mekaniska prylar(De som läst min tråd "namn" och tittat i min Facebooks sida vet att jag gillar även mekaniska klockor ockso. En annan anledning till att jag gillar de symaskinerna från då tid är att då inte går sönder som dagens plastmaskiner.

Hoppas att förklaringen räcker.
Tack, förklaringen räcker alldeles utmärkt. Och som jag skrev tidigare så uppskattar jag ärlighet. Finns ingen maskin att ha för den summan så är det ju bäst att få veta det (eftersom det var så jag uppfattade ditt första inlägg). Men det är ju skönt att få veta att så inte är fallet.

Citat:
Jag gav dig ett konkret förslag på en begagnad symaskin.
Bernina 830, 930, 1000 serie--1600 serie eller nyare. Dvs
från 70-talet eller yngre. På dessa maskiner finns de sömmar
som du behöver. De har hög klass på sina maskiner och väljer du
att köpa en ny maskin idag från dem så får du en mycket, mycket
bra maskin. De är däremot inte blyga för att ta betalt.
Smakar det så kostar det. Därav att jag köpt dem begagnade.

Bernina har allt i metall som har med maskineriet att göra.
Inga plastdetaljer. Förutom ev data då kretskort måste tillverkas i plastliknade material, precis som i alla andra maskiner.

Jag tycker att du kan köpa en begagnad Husqvarna, Singer
upp till 80-talet. De maskinerna vet jag fungerar bra.
Någon annan kan säkert mer om de märkena än jag och har
de någon avvikande synpunkt än mig så skriv gärna det.

Pfaff har bra symaskiner också de kan du nog köpa t o m 2000.

Korrigera mig gärna och komplettera med era erfarenheter om
dessa maskiner.

Janome har jag provsytt en del, min svärmor har köpt en sådan.
Inte bra. Klarar inte av en jeansfåll t ex.

Köp från en Symaskinsbutik, ta med provbitar som du kommer att
sy på. Provsy så många maskiner som möjligt.
Tack snälla! Och ja, du gav mig konktreta förslag redan tidigare och behöver absolut inte ta åt dig av min egen dumförklaring av mig själv. :-) Tack för ett mycket matnyttigt inlägg!
Gammal 2013-07-26, 15:00   #10
bila bila är inte uppkopplad

Kan du vänta skulle jag rekommendera dig att åka till syfestivalen, som är i höst. Den är i Stockholm och Borås. http://syfestivalen.se/. Där är brukar alla dom kända märkena vara repecenterade . Där kan du gå runt och kolla provsy och ställa frågor.
Från vissa orter brukar det gå bussar. Om inte kan du fråga något lokalt bussbolag om dom kan anordna en resa till syfestivalen. Du kan inte få mer än ett nej. Har du tur så nappar dom och det blir en resa.
Men köp inget där, utan kolla och ta visitkort. Det är så mycket folk, sysaker, garn och pärlor, att man lätt blir berusad av alla intryck. Oftast har säljarna mässpris en vecka eftermässan. Och det är bra att sova en natt på beslutet. Är du lika kär i maskinen du tänkte köpa dagen efter.

Är priset på din drömmaskin dyrare än vad din plånbok tillåter, är det bättre att vänta och spara än att köpa något billigt. Det är till och med bättre att ta en del på avbetalning.
Tänk på att det är en livkamrat du ska investera i.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 23:56   #11

Citat:
Det här är ett bland några bra förslag. Det finns andra märken också, men Bernina är en av de bättre.
Jag kan bara uttala mig utifrån de symaskiner som jag själv har
erfarenheter av. Hörsägen vill jag undvika. Bidrag gärna med
dina erfarenheter utifrån de märken du har erfarenhet av. Gäller givetvis alla.
Gammal 2013-07-27, 01:53   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Har du källa på det där med 20-talet och att saker "bör" gå sönder efter visst tid?

Ta det inte personligt, jag håller med om att äldre saker helt enkelt var gjorda för att hålla. Men jag är lite tveksam över att man "kom överens" om begränsad livlängd. I alla fall inte så pass tidigt som 20-talet.

Nu kan man visserligen tro det eftersom man propsas att köpa nytt hela tiden, en del vill att du ska köpa nytt istället för att de ska serva symaskinen. För att de tjänar bättre på det, helt enkelt. Vilket jäkla slöseri på resurser säger jag bara.

Det stämmer nog bra att symaskin kan hålla i 100 år. Men de kan också slitas ut. Jag har en bok som handlar om symaskiner och dess historia, på svenska. Det innehåller en massa intressant info, direkt från originaltext förr i tiden (med mesta info om husqvarna, pga svensk bok, men även singer från 1800-talet). Där kunde man läsa "beräknad livslängd" på symaskin beroende på vad man syr. Vet inte exakta siffror just nu i huvudet, men något i stil med att en sömmerska som använder symaskinen för att sy hemma till avlöning, kan sy i såhär många år, om hon syr "linnesömnad"... etc.. och årtalen nämndes som 18, 20 år... dvs inte 100 år.. Men då sydde de 12 timmar/dag minst. Sedan är maskinen slut och man får köpa nytt. Jag kan citera om ni är intresserad av exakt info. Det var mkt intressant för mig som är symaskinsnörd.

Kul det här med glödlampa förresten, jag kan faktiskt komma med eget. En av de så kallade fördelarna som propageras för lågenergilampor är att de "håller längre". Men det är inte så för mig. För mig går lågenergilampor sönder fortare (om de inte går sönder så mattas de av och blir mörkare o mörkare och tröttare) glödlampan i min 80-talsmaskin har ju hållt ca 20-25 år sedan la den av för ett par månader sedan (fan!). Vet inte hur gammal lampan i 50-talaren är, om den är original eller inte, man vet aldrig. För den är ju beg för mig.

EDIT:
Hittade boken här:
http://www.bokstugan.se/bok/15282.html
ifall ni vill köpa symaskinshistoria-nörderi. Tänk på att boken redan är gammal, så plastmaskiner ser man knappt i den.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 06:04   #13

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Har du källa på det där med 20-talet och att saker "bör" gå sönder efter visst tid?
Här får du allt om ämnet även med länk till SVT:s dokumentärfilm:
http://newsvoice.se/2012/05/14/plane...kap-bara-5-ar/
Gammal 2013-07-27, 06:07   #14

Citat:
Jag kan bara uttala mig utifrån de symaskiner som jag själv har
erfarenheter av. Hörsägen vill jag undvika. Bidrag gärna med
dina erfarenheter utifrån de märken du har erfarenhet av. Gäller givetvis alla.
Jag har några symaskiner bland min samling. Elna Supermatic, Husqvarna Automatic, Elna nr 1, Bernina record är några av dem som jag gillar och kan rekommendera andra också..
Gammal 2013-07-27, 22:06   #15

Citat:
Jag har några symaskiner bland min samling. Elna Supermatic, Husqvarna Automatic, Elna nr 1, Bernina record är några av dem som jag gillar och kan rekommendera andra också..
Jag har också erfarenheter av Husqvarna Automatic och 2000, 2030, Optima 980. Singer 320K (den har jag själv kvar här hemma) och någon fler modellnr som jag inte minns just nu. Visst, de fungerade tillfredsställande, det är inga dåliga maskiner, men har tjorvat mer än Bernina.

Min största erfarenhet av Singer och Husqvarna är inte att sy för närvarande utan att reparera dem. Det har blivit så och jag tycker att det är jätteroligt att reparera och fixa till dessa gamla maskiner. I regel är det inga stora fel på dem. De stampar igång igen väldigt lätt till skillnad från moderna maskiner.

Jag köpte Bernina för att jag hade aldrig hört någon klaga på dem. Alla andra vanliga märken hade jag hört folk klaga på. De fel som har varit hittills har varit SBM-fel dvs Skit-Bakom-Maskinen med andra ord handhavandefel.

Självklart vill jag kunna stå för de råd som jag ger. Jag har hittat rätt och det hoppas jag att vi alla gör. Det är också mycket personligt
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.