![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Deras "kapelltråd" som de säljer till kund är för klen och inget bra. Tyvärr, men så är det.
Jag köpte det sista de hade av den duken som är helt slät på rätsdan och armeringen på avigsidan i fredags, den är mycket snyggare, hihihi! Du måste ställa undertrådsspänningen också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
![]() Citat:
![]() Vad kör du för nålar? 100/120/skinn? Jag tänkte ha avig-sidan utåt för den är finare än framsidan ![]() Menar du att jag ska spänna eller göra undertråden lösare? Övertråden är på max! Och en fråga till, hur fäster man egentligen tråden i detta tyget? Man kör inte fram & tillbaka som man brukar eller finns det nått knep? Senast redigerad av olind den 2013-05-30 klockan 19:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
Jag har ju en maskin med lös spolkorg och då ställer jag alltid trådspänning för den tråden jag ska använda. Jag kör med det gamla tricket att spolkorgen ska vara stilla när man håller i tråden, men ska röra sig neråt när man juckar lite i tråden. Ibland drar jag ett åttondels varv till för att få lite hårdare stygn. Jag har ett par spolkorgar så jag inte behöver ställa in hela tiden. En för 'vanlig' skitsytråd, en för grövre tråd och en för fina skjorttrådar. Jag fäster som vanligt men med mindre stygnlängd. Annars kan du ju dra ut trådarna en bit och fästa med en knut på avigan. Det fick man jämnt göra på grovmaskinen jag hade innan, flera stygn jämte/i varandra ser fult ut på grova sömmar i tjockt läder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nu har jag sytt och testat!
Gummiduken som Kanvas tipsade om va väldigt fin men kostar rätt mycket (300:- / m). Har någon tips på var man kan köpa nått liknande lite billigare? Eller kostar det så mycket? Jag är även fortfarande på jakt efter en tråd. Jag behöver inte så stark (tjock) som Kanvas tipsade om men någon lite bättre än vanlig tunn polyester-tråd vore snyggt. Finns det något mellanting? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har inte några tips om hur man syr ryggsäckar, tyvärr.
Men du kanske kan få bra tips från denna webbsida? Jag har själv sytt några mössor till barnen efter Anders mönster. Beskrivningarna tycker jag är jättebra. http://www.andersj.se Lycka till! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack så mycket!
Vilken väldigt fin hemsida! Mycket inspiration och hjälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
Angående kostnaden, tänk på att det är 200 cm brett, alltså 33% mer än 'vanligt' tyg, så det är inte så dyrt. Finns ett bra talesätt, du får vad du betalar för. Har ju redan tipsat om PU-belagd nylon från extremtextil.de. Den 'gummiväven' verkar faktiskt inte vara gummi utan TPU, går alltså att svetsa, vilket är fräckt och krångligt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Vad är egentligen fördel / nackdel med nylontråd mot polyester?
Förutom att nylonen är mycket krångligare att fästa? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
till ryggsäckar
gå in på en fiskeaffär och köp lina där,ett knep som heter duga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
ryggsäckar
själv syr jag i modell90 camo, finns i olika material som ribb,poly,och det nya gor-tex tyget.. den vanliga bomullsväven måste impregneras.
modell 90 finns på borås wäferi ab. har sytt overaller byxor jackor västar shorts väskor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Oj det är också bra knep!
Mena du allvar med fiskelinan? Hur impregnerar du tyget? Är det dessa tyger du menar: http://www.borasint.se/textil/96-metervara ? Senast redigerad av olind den 2013-11-10 klockan 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
affär, tyg, vattentätt, väskor |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:38.