Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-05-19, 18:49   #1
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad

Tack för att du förstår mig. Dock är jag inte helt grön i min hobby, jag har sytt ganska många år. Men det är först på senare år jag börjat sy "på allvar", dvs sy åt andra och sy i svårare material o.s.v. Just nu använder jag mammas gamla husqvarna, men den börjar ge upp och ger oerhört dåliga elastiska sömmar.

Jag skulle vilja ha en overlock, men till att börja med ska jag köpa en symaskin med lite bredare reportoar, just för att den går att använda till lite fler saker, eftersom jag även kommer sy gardiner och och annat med lite dekorationssömmar och liknande

Nu blev även jag lite babblig, men det får tålas. Jag är även jag en liten nörd, som vill ha reda på väldigt mycket om maskinen innan jag går vidare och börjar provsy på maskinerna.
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 19:06   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Men då får jag intrycket av att du tycker det är dåligt med elastiska sömmar, då borde du ju hellre satsa på overlock och också samtidigt köra en service på gamla husqvarna. Vissa husqvarnamodeller mår bra att servas och kan jobba på ett tag till. Det räcker kanske med bara en 6-7 hundra kronor och så har du overlocken som köps nytt och då har du två maskiner.

Det är det jag bedömer vara bäst för dig.

MEN om du vill ha symaskin med många finesser och "nykänslan" då förstår jag också. Men det är bättre att tänka logiskt - behov vs "vill ha".
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 20:00   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad

Ska du ha sömnad som yrke får du satsa på riktiga grejer. Dvs, sådana som är gjorda för professionellt bruk. Och garanterat flera maskiner.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 20:10   #4

Elastiska sömmar är bra, jag har sytt bra elastiska sömmar på andra maskiner, men just den jag har hemma just nu (som för övrigt är mammas) fungerar inte som jag vill att den ska göra, har jag märkt när jag börjat sy mer.

Overlock är inget alternativ just nu, men jag är medveten om att en sådan är att föredra när det gäller elasticitet, men jag har inte pengarna till två maskiner i nuläget, och då satsar jag på en ordentlig vanlig symaskin till att börja med.

Det är dessutom inga skitgrejer jag ska satsa på, jag ska ha ordentliga saker, och behöver en broderifunktion bland annat, vilket jag inte har just nu.

Kanvas:Tack för ditt svar, men jag får en lite negativ ton från några svar tycker jag

Har jag sagt att jag inte ska ha riktiga grejer? Det är nämligen så att jag tänkt skaffa en riktig ordentlig, det är därför jag är så noga med att det ska vara något bra som jag har stor användning av, eftersom det kommer läggas mycket pengar. Hade jag inte brytt mig om att det skulle vara riktiga grejer hade jag fortsatt använda mammas maskin, eftersom den "duger" om man inte är så överdrivet kräsen på resultatet.
Gammal 2013-05-19, 21:42   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad

Citat:
SyEmma skrev: Visa inlägg
Elastiska sömmar är bra, jag har sytt bra elastiska sömmar på andra maskiner, men just den jag har hemma just nu (som för övrigt är mammas) fungerar inte som jag vill att den ska göra, har jag märkt när jag börjat sy mer.

Overlock är inget alternativ just nu, men jag är medveten om att en sådan är att föredra när det gäller elasticitet, men jag har inte pengarna till två maskiner i nuläget, och då satsar jag på en ordentlig vanlig symaskin till att börja med.

Det är dessutom inga skitgrejer jag ska satsa på, jag ska ha ordentliga saker, och behöver en broderifunktion bland annat, vilket jag inte har just nu.

Kanvas:Tack för ditt svar, men jag får en lite negativ ton från några svar tycker jag

Har jag sagt att jag inte ska ha riktiga grejer? Det är nämligen så att jag tänkt skaffa en riktig ordentlig, det är därför jag är så noga med att det ska vara något bra som jag har stor användning av, eftersom det kommer läggas mycket pengar. Hade jag inte brytt mig om att det skulle vara riktiga grejer hade jag fortsatt använda mammas maskin, eftersom den "duger" om man inte är så överdrivet kräsen på resultatet.
Ska du ha professionella maskiner så är det här helt fel ställe. Då bör du höra med säljare hos indukta, acg nyström, strima m.fl.

De maskiner som diskuteras här är inte för yrkessömnad.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 22:17   #6

Nu vet jag iofs inte vad du menar med professionella maskiner. Det är inga industrimaskiner jag är ute efter, men det ska vara bra grejer. Det är många här som arbetar som sömmerskor/skräddare, så helt klart är jag på rätt sida enligt mig själv.
Gammal 2013-05-20, 05:44   #7
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad

För några år sen fanns det en jämförelse i Threads på en mängd maskiner som var aktuella då,man hade listat olika funktioner och talade sen om om den fanns på de olika maskinerna. Nu kommer det en mängd nya maskiner på marknaden hela tiden så artikeln är inaktuell, kolla om den finns på nätet!
Vore bra om den fanns, ja kanske men någon skall orka samla alla fakta och hålla den uppdaterad, nån entusiast kanske...själv prioriterar jag att sy
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 13:01   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Du gör förstås som du vill men jag hävdar fortfarande att du behöver en overlock.

Tänk på att hemmasymaskiner inte nödvändigtvis behöver vara så mycket bättre när de är dyrare. De har helt enkelt fler finesser och sömmar. Men inte nödvändigt bra på dem. Det är i alla fall så idag nu för tiden. De är till för folk som vill leka och prova på olika saker men inte sy yrkesmässigt.

Men man kan förmodligen ändå hitta. Tror jag, bara och provsy som en galning i så fall.

(tänk på vad behöver du mer just nu, bra trikåsömmar eller brodyr)

Som exempel har jag Brother innovis som jag köpt för att kunna sy allt möjligt på och brodera på. Men det visade sig att den är för jobbig att sy med normalt, så jag broderar bara just nu. Just där fungerar den bra. Med jobbig menar jag att den lever eget liv.. Krånglar, gnäller, hoppar över 10-tals stygn för att börja sy igen när man syr över t.ex. tjockare partier. Ändå pratar folk varmt om innovis-serien... Nej jag föredrar min gamlingar.

Se till att provsy på overlock!

Om man ska satsa på att sy yrkesmässigt så tycker jag faktiskt Kanvas har rätt. Det finns beg industrioverlock t.ex som inte behöver kosta så mycket. Man kan hitta för billigare peng än dito hemmaversion. Sen finns det också ateljesymaskiner som är mellanting. "Bärbara" industrisymaskiner ungefär, om man har platsbrist och brist på 3-fas el. Juki gör bra som mina vänner har och rekommderar.
(de första 3 är det jag pratar om: http://www.juki.co.jp/products_e/pro_list.html ) Jag är sugen på en just pga elen och platsbristen. Men jag är nöjd med mina maskiner redan, det som jag kunde önska är att det är lite snabbare ryck i min 50-talare nu när jag börjat sy viktorianska kläder, milsvida sömmar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 10:10   #9
bila bila är inte uppkopplad

Skulle man inte kunna göra en funktion på sysida är man kan mata in uppgifter om symaskiner. Om alla matar in uppgifter som sina maskiner, så skulle det bli en stor och fin databas, med både nya och gamla maskiner utan att någon skulle behöva slita häcken av sig.
Uppgifterna i denna bas ska vara objektiva. Motorstyrka, tillbehör, finesser och mycket mera.

Recensionerna talar om hur det är att sy på maskiner, så båda behövs.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 10:38   #10

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Skulle man inte kunna göra en funktion på sysida är man kan mata in uppgifter om symaskiner. Om alla matar in uppgifter som sina maskiner, så skulle det bli en stor och fin databas, med både nya och gamla maskiner utan att någon skulle behöva slita häcken av sig.
Uppgifterna i denna bas ska vara objektiva. Motorstyrka, tillbehör, finesser och mycket mera.

Recensionerna talar om hur det är att sy på maskiner, så båda behövs.
Bra idé! Helt klart tänkvärt, det skulle ju vara guld värt
Svara

Taggar
filtrera, jämförelse, produktjämförelse, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:22.