![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
5. Beror på hur nogrann du vill vara. Du bör iaf ha en overlock om det inte ska se ut som nåt man släpat hem från syslöjden. Alla jeans sys delvis på tvånålsmaskin. En tvillingnål kan inte replikera fällsömmen på insida ben och i grensömmen. Det går att göra ett hyffsat resultat med ennålsmaskin. Jag har ett bra mönster på jeans och en del bra sajter som säljer selvedge om du vill ha, du kan pm:a mig.
I övrigt tycker jag inte man behöver sicksack som bara är fult. Overlock eller handöverkasta. 2000 ggr snyggare. Och en raksömsmasskin syr snyggare raksöm än en som ska kunna sicksack också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
I min ägo har jag Bernina 830, Bernina 930,
Bernina 1230, Bernina Artista 170 samt en Bernina overlock. Dessa maskiner kan jag gå i god för. Varför så himla många? För jag älskar dem alla. Skämt o sido. Jag har bara velat följa med utvec- klingen. Det är helt fantastiska maskiner. Helt otroliga maskiner som aldrig strular. Syr genom allt som jag har behövt sy. Testade min 1230, sydde genom 7,5 mm läder med den. Det finns tom bildbevis på detta här på sysidan. Även de nya Berninamaskinerna är bra. Jag har dock köpt alla mina maskiner Begagnade (utom overlocken). Har fått leta länge för att få tag i dem. För få byter in sina maskiner såger symaskinshandlarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ser man på råden här behöver du en vanlig begagnad symaskin, en industrimaskin för raksöm, en overlock och en covermaskin. Alltså minst fem olika maskiner. En kostnad på minst 10 000-20 000 kr även som du köper en del begagnat.
Allt detta behöver man inte alls ha när man ska börja sy. En stark och bra allround symaskin med lite nyttosömmar är det man behöver. Visst går det att zigsacka sömmar med en vanlig symaskin. De zigsackade sömmar är ju på insidan så dom syns inte å utsidan. Det är ju bara du som vet hur det ser ut där. Visst blir det snyggare med overlock men det är absolut inte ett måste. En finess som jag gillar men som bara finns på nyare symaskiner är enstegs knapphål. Du sätter knappen i foten och ställer in maskinen på det knapphål du vill ha och sedan är det bara att gasa maskinen stannar när knapphålet är klart. Och du har ett perfekt knapphål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Håller med i allt det Bila skriver.
Jag skulle också se till att få en maskin med extra högt pressarfotslyft. Tag också med ett par gamla jeans och provsy över sömmarna hos din symaskinshandlare. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
Och på jeans ser man sicksacken om man viker upp benavslutet. Knapphål som du beskriver är inte perfekta. Har inte sett en enda hemsymaskin som gör bra knapphål än, visst det duger kanske till knapphål, men de kan inte göra håltränsade knapphål som iaf jag använder väldigt mycket. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ursäkta men att kasta för hand, sy knapphål förhand hör hemma inom couture sömnad. Knappast något något att rekommendera en nybörjare, som tänker köpa sin första maskin.
Det gäller att sig hålla rätt nivå och försöka svara på dom frågor som ställs och försöka hamna på den nivå som den frågade befinner sig på. Vill du kanvas kasta för hand och sy handsydda knapphål så får du gärna göra det. Jag vet att du är duktig på att sy. Men troligtvis har Simulanten som ställde ursprungsfrågan ingen glädje av det nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
Om man nu vill börja sy jeans så kan man ju försöka få det snyggt på en gång istället för att fuska. Ett typiskt hemmaskinsytt hål på linningen på ett par jeans kommer inte hålla så länge. Det bör vara ett håltränsat knapphål. Det finns knapphålstillsatser till hemmaskiner som kan göra håltränsat. Greist gjorde sådana. Jättejättebra! Jag syr mina fällsömmar enligt följande: se till att ha 1/2" sömsmån på alla fällsömmar, sy raksöm, klipp ner ena sömsmånen till 1/4", vik, pressa, tråckla, sy andra sömmen 1/16" från kanten på vecket. Kompenserande pressarfot hjälper vid andra sömmen. Blir rakt, snyggt och hållbart. Brukar vara nogrann så att stygnen ligger lika på de två sömmarna, men får kolla nogrannt för att märka skillnad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
En hel del nya begrepp som jag aldrig hört talas om.. ![]() Ofta på jeans ser man 2 sömmar bredvid varandra. Sys sådant med en maskin som har 2 nålar parallellt eller finns det nålar som ser ut som en "högaffel" ? Har man dubbla trådmatningar på undersidan i maskinen ? Dragkedjor, sys de med några speciella maskiner eller speciella tillbehör ? Den där japanska "jeans maskinen" är den just speciellt lämplig för jeans? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Tvillingnålar för hemsymaskiner ser ut som en högaffel, men ger en sicksack-söm på avigsidan och avråddes väl från tidigare. De används bl.a. för att fålla trikåplagg (istället för coverlock) eller för dekorationssömmar.
Här är förresten två filmer om hur "Roy's Jeans" tillverkas: Roys sida: http://www.roydenim.com/ Senast redigerad av carlm den 2013-02-02 klockan 18:56. Anledning: Hittade Roys sida |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Du kan också sy två raksömmar. Att få dom raka kan man trixa med pressarfötter och justering av nålläge i sidled. Kolla om du har den funktionen på symaskinen du tänker köpa. Det finns pressar fötter med en skena i mitten, flyttar du nålen i sidled så kommer lagom från kanten. Sedan kan du använda 1/4 inchfot och flytta nålen i sidled om så du får en lagom bred mellan sömmarna.
Det är lättare att få det rakt så, men det går att sy utan dessa pressarfötter, men då får du styra själv och se till att du syr rakt. Syr du med tvillingsnål blir det zigsack på avigsidan. Inte alla maskiner klarar av att sy med tvillingsnål. Kolla det också när du köper maskin. När du köper symaskin kolla så att den matar rakt. Lägg i en tygbit och sy utan att röra tyget, kolla symaskin har sytt en rak söm eller om den dagit åt något håll. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:12.