![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
| Notiser |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Du kanske ska fundera på om du egentligen behöver övermataren. Det finns ju lösa att använda till andra maskiner vid behov.
Och om du har Hq2000 som funkar bra varför inte använda den som huvudsymaskin? Det finns ju ganska många sömmar att använda om man har många "kammar". Om det är av den modellen alltså. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Jag syr så pass mycket och varierat att jag aldrig skulle orka hålla på med den mekaniska till allt. Bara nål-upp/nål-ner funktionen med en knapptryckning tycker jag är livsnödvändigt. Och automatiska knapphål. Och snabba inställningar mellan sömmar osv. Det blir för tidsödande utan en datoriserat. HQ är bra till tuff enkel sömnad, men inte annat.
Det är inte specifikt övermataren jag är ute efter. Just sånt tycker jag funkar bra med pressarfotstryck. Utan det är Pfaffs kvalitet, gedigenhet, styrka och pålitlighet jag vill ha. Tysk precision! Så egentligen är deras övermatare-istället-för-pressarfotstryck den enda nackdelen med maskinerna.Jag har både Babylock och CoverPro, så för trikåsömnad behöver jag inte den vanliga så mycket, men om man syr i vävt med elastan kan det vara bra med pressarfotstrycket. Eller bara när man ska sy ihop manchester som annars drar sig bara pga luggen. Men jag vet ju inte hur Expression beter sig i såna material, så jag får testa. Dom har en ny serie som heter Ambition som har pressarfotstrycket, men då är inte motorn lika stark som Expression. Och även om jag använder HQn till tuffare jobb så kommer en maskin med svagare motor slitas snabbare och chansera fortare speciellt när man syr så pass mycket som jag. Och industrimaskin har jag inte plats till, så det är inget alternativ. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Pfaff är bra, men du ska veta att pfaff nu är inte samma sak som pfaff förr. Det är inte tyskt längre sen ett antal år utan är i princip samma maskiner som Husqvarnas (och enligt mig och några med mig, försämrat kvalité). (Pfaff köptes upp av Husqvarna, och sedan blev VSM holding bolag med 3 märken, Pfaff, Husvarna och Singer)
Testa beg pfaff från 80-90-talet? Det finns ett antal elektroniska sådana. Då får du tysk maskin om det är det du är ute efter. Jag dissar inte det, för jag har själv två pfaffar och de är underbara. Men de är båda mekaniska (en från 50-talet och en från 80-talet). Det handlar om tycke och smak. Men om du ändå vill ha ny pfaff så tycker jag du ska få provsy ordentligt och köpa med möjlighet att byta. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Det är i alla fall frustrerande att det inte verkar göras hållbara maskiner längre.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Har du råd - bernina! (ej bernette alltså)
Eller Jukis ateljemaskin men det kanske inte har elektroniska grejer. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Bernina har jag inget förhållande till, så då får forska lite.
Industri går bort pga plats och transport. Annars skulle jag gärna ha en raksömsmaskin. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Den juki jag pratar om är en ateljesymaskin så den är portabel.
http://www.juki.pl/hsm/?m=machine_show&id=14&lng=uk Några av mina dockvänner har sådana o de gillar den skarpt. Den har datorstyrda grejer så kan passa dig. Men det är bara raksöm. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Jag vet att industrisymaskinshandlaren jag servade en maskin hos för något år sen förordar Bernina och har det som enda märke av hushållsmaskin han säljer men vad är det som är bra? Kvalitet?
|
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.

Så egentligen är deras övermatare-istället-för-pressarfotstryck den enda nackdelen med maskinerna.
Hybrid-visning