![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Jag har tittat på en sån här sen dom kom för ett par år sen och hade i princip bestämt mig. Jag syr en del väskor och plånböcker och min Janome klarar inte alls av det så det jag varit ute efter är en maskin med stark motor.
Igår när jag testade Smartern i en butik var det problem med undertråden och spänningen och hon i butiken skyllde på tråden som var en billig sort och bytte till Gutermann. Då blev det bättre, men jag kände mig lite tveksam. Jag vet att vissa maskiner är känsliga på tråd men mina har aldrig varit det och jag vill inte ha en som är det. Nu läste jag den här tråden om samma problem och känner att jag nog ska välja bort Smartern. Sen är det ju ingen "riktig" Pfaff och den ska utgå så den kanske inte håller samma kvalitet som en vanlig Pfaff. Kanske får jag bestämma att jag syr väskor och plånböcker på min gamla HQ 2000 som den klarar hur bra som helst! Den bara matar på mjukt och fint där Janomen stampar, dunkar, hacka, syr hoppstygn och låter som den ska braka ihop! Eftersom det bara enkel sömnad och raksöm, så behöver jag inte ställa om en massa och då funkar det med en gammal mekanisk. Förmodligen finns det ingen modern hushållsmaskin som har lika stark motor som gamla Husqvarnan och är så gedigen som den. Utan då skulle jag behöva välja en industrimaskin. Sen får jag bestämma mig för en annan finlirs-maskin och jag vet att jag vill ha en Pfaff, men vilken?! Vilka modeller har ni? Egentligen borde en Select "duga" eftersom jag inte är ute efter en massa dekorsömmar, men jag är alldeles för förtjust i alla snabba nål-upp-nål-ner knapptryckningar osv på en datoriserad så har svårt att välja bort det. Pfaff har nu ett par modeller som heter Ambition, men då har dom pekskärmar och det är jag osäker på... Hjälp! Behöver lite input. ![]() En sak som jag gillade med Smartern var att den utöver övermataren ändå hade justerbart pressarfotstryck. Och det finns inte på tex Expression. Jag vet att man inte ska behöva det med övermataren, men gillar ändå att kunna ställa om själv. När jag syr tex applikationer brukar jag släppa helt på trycket så jag kan svänga lätt utan att lyfta foten osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du kanske ska fundera på om du egentligen behöver övermataren. Det finns ju lösa att använda till andra maskiner vid behov.
Och om du har Hq2000 som funkar bra varför inte använda den som huvudsymaskin? Det finns ju ganska många sömmar att använda om man har många "kammar". Om det är av den modellen alltså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag syr så pass mycket och varierat att jag aldrig skulle orka hålla på med den mekaniska till allt. Bara nål-upp/nål-ner funktionen med en knapptryckning tycker jag är livsnödvändigt. Och automatiska knapphål. Och snabba inställningar mellan sömmar osv. Det blir för tidsödande utan en datoriserat. HQ är bra till tuff enkel sömnad, men inte annat.
Det är inte specifikt övermataren jag är ute efter. Just sånt tycker jag funkar bra med pressarfotstryck. Utan det är Pfaffs kvalitet, gedigenhet, styrka och pålitlighet jag vill ha. Tysk precision! ![]() Jag har både Babylock och CoverPro, så för trikåsömnad behöver jag inte den vanliga så mycket, men om man syr i vävt med elastan kan det vara bra med pressarfotstrycket. Eller bara när man ska sy ihop manchester som annars drar sig bara pga luggen. Men jag vet ju inte hur Expression beter sig i såna material, så jag får testa. Dom har en ny serie som heter Ambition som har pressarfotstrycket, men då är inte motorn lika stark som Expression. Och även om jag använder HQn till tuffare jobb så kommer en maskin med svagare motor slitas snabbare och chansera fortare speciellt när man syr så pass mycket som jag. Och industrimaskin har jag inte plats till, så det är inget alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Pfaff är bra, men du ska veta att pfaff nu är inte samma sak som pfaff förr. Det är inte tyskt längre sen ett antal år utan är i princip samma maskiner som Husqvarnas (och enligt mig och några med mig, försämrat kvalité). (Pfaff köptes upp av Husqvarna, och sedan blev VSM holding bolag med 3 märken, Pfaff, Husvarna och Singer)
Testa beg pfaff från 80-90-talet? Det finns ett antal elektroniska sådana. Då får du tysk maskin om det är det du är ute efter. Jag dissar inte det, för jag har själv två pfaffar och de är underbara. Men de är båda mekaniska (en från 50-talet och en från 80-talet). Det handlar om tycke och smak. Men om du ändå vill ha ny pfaff så tycker jag du ska få provsy ordentligt och köpa med möjlighet att byta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det är i alla fall frustrerande att det inte verkar göras hållbara maskiner längre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har du råd - bernina! (ej bernette alltså)
Eller Jukis ateljemaskin men det kanske inte har elektroniska grejer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Bernina har jag inget förhållande till, så då får forska lite.
Industri går bort pga plats och transport. Annars skulle jag gärna ha en raksömsmaskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:58.