Jag håller helt med johannajanzen, men det är verkligen svårt att ta ut det man är värd. I alla fall om man , som jag, har startat ett företag. Som jag skrev förut så blir det ca 190 kr./timme för kunden om jag tar ut 50 kr. i timmen i lön. Nästan allt man syr blir på det sättet otroligt dyrt för kunden! Nu har jag räknat på några produkter (kuddar, lite barnkläder, julutsmyckning mm...) och i stort sett allt kostar MINST 250 kr/grej, för det tar oftast minst en timme att göra en sak och sen ska man räkna med slitage, arbetsresor, materialkostnad, tele och datatrafik mmm... Det blir nästan en omöjlig ekvation. Nu ska jag försöka sälja kuddar för 995 kr, inkl. innerkudde. Men det priset gäller om jag säljer dem själv. Ska det ske på kommission så blir det ännu mer. För kuddarna tar jag ut 50 kr/timme i lön, efter skatt. Om jag tog ut 100 kr/tim skulle kuddarna kosta nästan dubbelt så mycket, dvs nära 2000 kr/st!!
Det är synd att skatterna är så omfattande samtidigt som jag förstår att det behöver vara så för att vi ska ha råd med allt trevligt i samhället...
|