![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 | |
|
Citat:
![]() Mvh Nettan ----- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ta och googla på nätet och gör det på engelska.
Pröva alla möjliga och omöjliga varianter. Börja googla Sewing machine parts, Eva 1500 sewmaschine osv.På americanska ebay.com finns det att köpa reservdelar till olika sorters maskiner. När du går in och tittar på en säljare på Ebay så har du på sidan och nertill tips på andra företag som säljer liknande delar. Om du vet i vilket land som den är tillverkad i sök även på det språket. I Sverige tror jag det kan vara svårt att hitta reservdelar om det är en hobbymaskin. För den har nog aldrig varit ett stort märke i Sverige. Om du har maskindelsnumret så går det lättare. Håller tummarna. Berätta hur det går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
Ebay däremot brukade jag handla på för ett par år sen o har helt glömt bort! Reservdelsnr fick jag aldrig av "reparatören", han tog inte ens bort delen... Han skrev bara att styrstången o fjädern är trasig och att maskinen inte går att laga för det finns inga reservdelar, och det vet jag att det finns, men man måste orka söka rätt på dem... ![]() tack för ytterligare tips!! Ska givietvis tala om hur det går ![]() Mvh Nettan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Gammal EVA 15000 lagad!
Hej!
Jag lovade flera här inne att skriva hur det gått med min mammas EVA 1500. Vi fick den utdömd av en reparatör i Sundbyberg för en vecka sedan. Han skrev "Går ej att laga. Fjäder + styrpinne av." Jag tog den med mig till Sollentuna i fredags o fick ung samma svar (han tittade på den medan vi väntade), men att vi kunde skruva bort styrpinnen o googla på delar, så kanske vi hittade några delar eller något... Jag skruvade bort styrpinnen, som visade inte vara en "pinne" i dess rätta bemärkelse, utan en spiralfjäder med ingängat "fäste" i ena änden och ingängad metalltopp i den andra. Fjädern i sig själv var lite krökt och jag lyckades klämma till den så att den blev rak. Sen gängade jag in det ena metallfästet som satt i ena änden ca 2 mm och då kom den förbi det skadade området på fjädern och hela "styrpinnen" förblev rak. Jag satte tillbaka styrpinnen, efter trångt meckande. Matarknappen är något trögare än förut, men maskinen syr som förr! Mamma blev jätteglad. Det hela tog ca 15 min (!) Lite tur ska man ha ibland... Tack för alla bra tips! Mvh Nettan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
TACK själv för återrapportering!
Vilken klippa du är som fixade det hela själv!! ![]() ![]() ![]() På riktigt: Vad duktig du är!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Ha,ha, ha Snyggt jobbat! Grattis!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jättebra gjort!
![]() Det kanske är uppenbart att de vill sälja nytt. :P Eller så har de inte möjlighet att improvisera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Antingen så vill teknikerna inte laga eller så kan de inte. Jag lämnade in en gammal Pfaff 360 för service och eventuell reparation alldeles nyligen. Reparatören som ändå verkade ha hållit på ett tag i branschen sa att han inte kunde få mönstersömmarna att funka om det vara något fel på dem, endast raksöm och sicksack. Maskinen var dåligt konstruerad sa han. Vet inte om det stämmer eller ej.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
Hoppas allt går bra ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
http://groups.yahoo.com/group/wefixit/
detta är en grupp för alla intresserade av att fixa symaskiner. Där finns säkert någon som kan hjälpa till |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:34.