![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
#1 | |
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
|
Citat:
Det låter på din beskrivning som om motorn går men inte drar runt maskinen direkt utan efter en stund. Förmodligen är det något som "slirar" när du startar. Det kan vara remmen eller växeln som inte är helt rätt justerade. Vad händer när du växlar ner? Det är trögt att vrida runt huvudaxeln skriver du. Är växel och motor då bortkopplade? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
|
Ja
Citat:
Båda är bortkopplade. Det är inte trögt att vrida runt motorn eller nedväxlingen (alltså det som sitter bredvid motorn, där både nedväxlingen från motorn och den ytterligare nedväxlingen sitter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Helt lösryckt men hur går det när du vevar manuellt? Tar det emot också då?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
|
Har maskinen stått länge kan det behövas olja i båda lagringarna på axlarna. Vanlig symaskinsolja tar tid att tränga in. Bättre med riktig krypolja som arbetar sig inbetydligt snabbare längs axlarna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
|
Ok, ska prova. Hittade precis tips via amerikanskt forum om Tri-Flo, ska köpa lite sånt.
Jag tyckte att jag hade ju oljat axlarna med symaskinsolja, men då förstår jag. Det är väl inte självsmörjande lager i 6010? Det kom väl senare, med 6030? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
|
Nej lagringarna skall smörjas. Det påskyndar också att värma en aning så oljan verkligen tränger in. När du smörjer så passa på att även smörja undre axelns lagring och axeln till medföraren som ibland också går trögt då maskinen stått stilla länge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
|
Ok, vad bra; det borde ju vara mycket enklare att smörja något som inte är smörjfritt!
Det borde väl gå att koppla loss allt, dra ut axeln en bit, och sedan smörja medan jag skjuter tillbaka axeln. Då kommer väl oljan åt, och jag slipper köpa något superpenetrerande smörjmedel? Är det förresten helt omöjligt för en vanlig dödlig att plocka isär maskinen i beståndsdelar, tvätta alla delar och avfetta, och sedan sätta ihop det till en fungerande symaskin igen? Jag måste ju ändå göra om all tajming efter att ha skruvat. Detta borde väl vara det bästa? 6010 verkar ju vara en av de bästa maskinerna i 6000-serien eftersom den har nästan alla funktioner men ändå går att olja, och har mycket metalldelar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 61
|
![]() Min gamla Singermaskin rusade och levde ett eget liv, trodde ett tag att det var min avlidna pappa som ville säga hej, men det visade sig att det var pedalen som det var fel på. Köpte en ny och allt har fungerat sedan dess!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
|
Det du beskriver liknar ett trasigt motorstörningsskydd. Det är en kondensator som finns för att ta bort motorns gnistbilnings störande inverkan på radio och TV. Kan du leva med störningen så går det att ta bort den trasiga kondensatorn. Om inte så ar det bara att byta kondensator som kostar några tior.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
|
hej
har du inte fått lösning på problemet ännu, prova följande: I fotpedalen finns två små kondensatorer, ofta gula. Klipp bort dem. De fungerar som radioavstörare, men är onödiga. Jag har gjort det på flera maskiner i min repverkstad med gott resultat. fränsta-anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem sedan: jan 2015
Inlägg: 3
|
Jag har samma problem som trådskaparen med min pfaff 30. När jag trycker ner pedalen så börjar motorn surra men inget händer förrän pedalen är helt nertryckt och då rusar maskinen iväg i full hastighet.
Jag testade att öppna upp pedalen och kolla om något var löst eller så men allt "såg bra ut". Efter att jag satt ihop pedalen igen funkade det helt plötsligt att reglera hastigheten med pedalen(fast dåligt = extremt känslig) i kanske 1 minut, men sen av någon anledning slutade det fungera igen. På bilden jag bifogar ser ni hur pedalen ser ut inuti. När metallplattan trycks mot metallklumpen(1) så börjar motorn surra och plattan gnistrar mot metallklumpen. Det är först när plattan även nuddar skruven(2)(gnistrar från skruven också) som maskinen börjar sy i full hastighet. Någon som vet vad problemet är och om det går att lösa på egen hand? Värt att nämna är kanske att motorn är amerikansk så jag har en transformator, om nu det kan ha en påverkan? Kanske har jag köpt fel grejer. Motorn har följande spec: 50-60 HERTZ 110-125 VOLTS 1.5 AMP/AC 150 WATTS Transformatorn: INPUT 230V~50HZ OUTPUT AC110V 300W PEAK |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
|
Hej!
Det enda förändringen med tiden som jag ser i delarna är den lilla böjda delen på plattan vid punkt 2. Men en tång kan du rätta till den böjningen så att skruven har olika avstånd till plattan för att kunna skapa olika hastigheter. MVH |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem sedan: jan 2015
Inlägg: 3
|
Citat:
Det här med att det slår gnistor från plattan när den nuddar kloss och skruv, är det ett problem? För jag märker att fotpedalen luktar och blir riktigt varm efter ett tag. Även motorn blir varm och kan gnistra till. Sen händer det att maskinen dör lite då och då men vet inte om det har med det att göra eller något annat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:47.