![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
|
Citat:
2 är en måttsats som ersatts med nyare mått. De som behövs är 2,0 2,4 och 2,5 mm och passar inställningarna på de flesta maskiner. Det är inte måtten som är viktiga utan den nålstångsklämma som behövs för att kunna mäta hur mycket nålstången kan förflyttas uppåt då måtten tagits bort. På Pfaff ställs både griparen och den tidsmässiga matarrörelsen in med hjälp av nålstångshöjden. Nåstångsklämman kostar drygt 1000 kr. Skall inställningen bara göras någon gång om året fungerar en slangklämma eller liknande lika bra. Det specialmått som finns för att ställa in matarhöjden kan man enkelt göra genom att fasa ur 0,9 mm ur exempelvis ett lättbearbetat material som ett gammalt bankkort. De finns att köpa för 900-1000 kr från de flesta seriösa maskinleverantörer. Samma mått gäller för de vanligaste maskinerna. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||
|
Citat:
Citat:
Will do! Citat:
Citat:
Det första jag missade var att det är överfotsmatningen som är den viktiga på 1071 då den inte alls har någon undermatning (i alla fall någon vars höjd behöver ställas in). ![]() * Eller har jag fel? För matarhöjden du nämner i ditt tredje stycke gäller väl inte för 1071 (utan bara den laterala placeringen av "the feed dog" enligt exempel 2a på sidan 23c)? ![]() För överfotsmatningen gäller i alla fall 2mm över pressarfotens inställning (enligt 4c sid. 27k) och den kan ställas enkelt genom att lägga ett bladmått ovanför syfotsmått nr 63114690-35. Det andra jag missade var att de 0,9mm jag nämner i inlägg nr 10 inte stämmer, de gäller bara för övriga serien (exempel 3, sid. 24). * Eller gäller exempel 3, alltså måttet för "the feed dog height" på 0,9mm, för samtliga maskiner? ![]() Servicemanualen är riktigt dåligt utformad då de klumpat ihop samtliga modeller med 1071 (som är specifik), samt klumpat ihop 3st språk och tillhörande illustreringar som upprepas för varje språk... ![]() Well, då kommer jag inte köpa en nålstångsklämma för 1000kr. Slangklämma it is. Tack för all hjälp hittills! Senast redigerad av TrickyVicky den 2012-09-01 klockan 19:08. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja jag minns den manualen när jag försökte serva min symaskin. Men ändå så är den mycket lättare att förstå än manulen jag har för min 50-talare. Där förstår jag nästan ingenting.
![]() Har du skrivit ut de berörda sidorna? Det hjälper mkt. I synnerhet om du stryker under det som gäller dig. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:18.