Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-14, 19:20   #1
arwid arwid är inte uppkopplad

Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Läste att en person som recenserat Bernina 1080 (betyg 5 av 5) på sysidan köpte den 1992/1993. Men gissningsvis såldes den under flera år, så den kan vara nyare än så.

Fast 1080 är en datorsymskin, så de har ju några fler kretskort som i värsta fall kan gå sönder. Även om många mekaniska symaskiner också har kretskort för styrning av motorn.
Om det är en datoriserad maskin så avstår jag nog med tanke på att kretskorten lär gå sönder förr eller senare då tror jag en mekanisk maskin är bättre på längre sikt. Fast det kanske är så att alla nyare symaskiner har någon form av kretskort som kan gå sönder?

Det kanske slutar med att man köper en trampsymaskin gjord i gjutjärn där finns det inte så mycket som kan gå sönder inbillar jag mig då allt borde vara gjort i metall, från hölje till kugghjul m.m
arwid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 20:59   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Tänk på att även metall kan bli dåliga. Böjda ur form eller slits i kuggarna..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 21:08   #3
carlm carlm är inte uppkopplad

Ja, trampsymaskiner borde vara bland de mest hållbara symaskinerna. Man behöver ju byta rem ibland, och fjädern i övertrådens trådspännare kan också mattas ut (speciellt om man låter symaskiner stå med uppfälld pressarfot).

Singer 66, 99, 15K och 201 är några populära modeller. Se även följande länk för renovering, service:

http://www.tfsr.org/publications/tec...achine_manual/
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 21:29   #4

Och det är ju också frågan om att de är mycket enkla i konstruktionen - mindre delar som kan strula. Det är också bra att ha i åtanke även på lite "nyare" maskiner än trampisar..
Gammal 2012-08-14, 22:16   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Åk upp till Återvinningen på Kronan. De brukar har gamla
symaskiner till försäljning. Du måste kontrollera så att
du spolkapsel, gaspedal m m ingår. De har någon som ser
över maskinerna att de fungerar som de ska.

Kanske även Myrorna o Röda Korset har.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 22:50   #6

Jag måste komma med lite "bakom scenen"-info.. Jag har jobbat på secondhandsbutik och vet hur det går till. Att någon tittar på maskinen ja det stämmer, någon sätter in elen och ser om den fungerar, trycka på pedalen, symaskinen syr... ok, den kan säljas. Ibland bemödar man inte ens sig med att sätta i tråd. Så är det ungefär!

När jag jobbade så protesterade jag och krävde att jag skulle göra genomgång lite noggrannare... Så jag hade godkänt en grön husqvarna kan jag minns. Den satte jag på 300 kr. För att jag inte är någon professionell servicesperson. Men jag har oljat och rengjort och så har jag synkat om den också för den var lite ur timing (hoppstygn) men inte bästa jobbet jag kan göra med tanke på brist på verktyg, hade bara någon skruvmejsel och en oljeflaska jag lånat från sömnadsterapin. Och det är *mycket* mer än vad som brukar göras...

SÅ det är verkligen grisen i säcken om man köper från secondhand.. Det rekommderar jag faktiskt inte att man köper en.. För man får inte garanti.

Om man vet mycket om symaskiner och kan serva själv, eller räknar med servicekostnaden i beräkningen av priset så kan man köpa om man provsyr noga först så man ser att det inte är skadat bortom reparation.
Gammal 2012-08-14, 22:59   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Smile

Här i Luleå påstod de att de hade en symaskinskunnig
som gick igenom dem och kollade att de var ok. De hade
på en hylla flera symaskiner på lagret såg jag.
Det är bara att kontrollfråga om de är genomgågna och
hur mycket i så fall och av vem.

De kostade kring 200-250 kr/st då jag kollade.
Visst det är ingen garanti på dem, men priserna är också
satt därefter. Måste naturligtvis ha råd att att
förlora de pengarna inom en viss tid. 250 kr för en
Husqvarna Autmatic tycker jag är helt ok.

Å andra sidan kan det vara ett bra köp. Det är bara
att ta med tråd, tygbitar och provsy. Du kan även
fråga om du får ta på öppet köp. Vet inte om du får
det men fråga får man alltid.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 00:24   #8

Ofta får man inte köpa på öppet köp på secondhand, men när det gäller elprylar brukar det vara så att om det visar sig vara sönder så tar de tillbaka det. I alla fall i de butiker jag frekventerar i och jobbat på.

Gumpan, då är den butiken du sett till verkligen undantaget för det är inte vanligt att någon kunnig kan serva symaskiner. Oftast är det som sagt bara in med kontakten och kolla motorn. Men ibland är det någon gubbe som gillar att pilla på maskiner som kollat symaskiner.

Självklart kan man köpa en sådan symaskin, men jag har haft dåliga erfarenheter att köpa beg symaskiner från privatpersoner och secondhand så jag kommer nog inte göra det igen såvida jag inte kan testsy väldigt noga och jag känner till hur just den maskinen ska bete sig.

Inte alltid man kan få testsy på plats heller. Om inte - fråga om man får köpa på öppet köp och be då få det skrivet på kvittot.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:42.