![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Bernina 930-1230 fixar det, dvs de äldre modellerna.
De har även en industrimodell Bernina 950. Med min 1230 syr jag genom 28 lager fröskalsbomullstyg. Varför det inte blev fler beror på att jag inte fick in mer tyg under pressarfoten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag håller med Gumpan. Jag har en Bernina 1090 som jag tex har sytt 7-8 lager konstskinn utan problem när jag för några år sedan klädde om en soffa.
Om jag var du skulle jag satsa på en begagnad Bernina hos en symaskinshandlare, så du vet att den fungerar och är servad. Givetvis ska du provsy, ta med eget tyg (sådant som du tänker sy i). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Bernina 930-1230 är inte gjord för att sy i tjockt material vad jag vet. Även om det går som på många andra symaskiner, så gör det troligen att symaskinen slits snabbare och det är risk att det blir fel på synkroniseringen. Misstänker att det gäller speciellt de datorstyrda, bl.a. 1130 som inte slutar att sy när man lyfter foten från pedalen utan maskinen fortsätter till nålen är längst upp eller ner beroende på inställning.
Annars är Bernina 930-1230 mycket bra maskiner, men framförallt på tunnt och mellantjockt material. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Mitt råd är en maskin som syr enbart raksöm, då är den mycket stadigare i sömmen. Och det ska vara en industrimaskin enligt min åsikt.
Du hittar säkert en billig begagnad. Ibland är ytan ful, men det gör ju inget om den syr bra :-) Du kan också fundera på en maskin med övermatning, men troligen är de dyrare? Maso på Grindsgatan i Stockholm är en bra affär, i alla fall när jag handlat en beg raksöm där, min är enfas och "sväljer allt". Obs att det är mycket enkelt att sy långsamt på en industrimaskin om man placerar fötterna rätt på pedalen, den högra en dm längre fram än den vänstra, pedalen är ju bred så båda får plats. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
mycket starka motorer. Men det är klar det beror vad man syr för något och hur mycket, behovet av hastighet m m. De följs åt att tjocka grövre textilier behöver starkare och större maskiner. Men är det för hobbysömnad det han syr så skulle han klara sig med min 1230. På den är det sytt många hästtäcken, seldon till hästar m m. Det är bra alternativ om man inte vill köpa deras ateljemaskin Bernina 950. På Blocket brukar det ligga ute industrisymaskiner. Senast redigerad av Gumpan58 den 2012-07-29 klockan 23:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Du har säkert rätt Carlm, men jag tror att Bernina klarar tjocka material bättre än många andra maskiner.
Om du funderar på att skaffa en industrimaskin så är det minst lika viktigt att provsy maskinen. Det är inte alla som klarar tjocka material bra, även om de förmodligen klarar det bättre än en hushållsmaskin. När jag för många år sedan jobbade som sömmerska på ett textilföretag, där vi bla sydde i tjockare skinn, så hade vi maskiner som inte klarade det särskilt bra. Detta trots att de alla hade övermatning. Så provsy innan du köper! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
skall använda den till. Det är också viktigt att du använder rätt sorts nålar till det material du syr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Några hushållsmaskiner, speciellt äldre, brukar klara av att sy lite kraftigare saker men man förkortar dess livslängd då.
Ta de där gamla pfaffarna jag talar varm om, t.ex. 130 och 230.. Tydligen marknadsfördes de som industrimaskiner i Sydamerika på den tiden. Men trots det så är de hushållsmaskiner och man ska inte använda hushållsmaskiner på industrinivå, dvs konstant hård slitage 40 timmar/veckan ungefär. Men starkare hushållsmaskiner kan man mycket väl använda till rejäla saker om det är på hobbynivå och timmarna inte kommer upp i samma nivåer.... (för jo jag vet även som hobby kan man mycket väl sy väldigt mycket ![]() Ok babblat lite här som vanligt, sorry. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:37.