Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-07-29, 00:57   #1
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Bernina 930-1230 fixar det, dvs de äldre modellerna.
De har även en industrimodell Bernina 950.

Med min 1230 syr jag genom 28 lager fröskalsbomullstyg. Varför
det inte blev fler beror på att jag inte fick in mer tyg
under pressarfoten.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 10:49   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad

Jag håller med Gumpan. Jag har en Bernina 1090 som jag tex har sytt 7-8 lager konstskinn utan problem när jag för några år sedan klädde om en soffa.
Om jag var du skulle jag satsa på en begagnad Bernina hos en symaskinshandlare, så du vet att den fungerar och är servad. Givetvis ska du provsy, ta med eget tyg (sådant som du tänker sy i).
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:24   #3
carlm carlm är inte uppkopplad

Bernina 930-1230 är inte gjord för att sy i tjockt material vad jag vet. Även om det går som på många andra symaskiner, så gör det troligen att symaskinen slits snabbare och det är risk att det blir fel på synkroniseringen. Misstänker att det gäller speciellt de datorstyrda, bl.a. 1130 som inte slutar att sy när man lyfter foten från pedalen utan maskinen fortsätter till nålen är längst upp eller ner beroende på inställning.

Annars är Bernina 930-1230 mycket bra maskiner, men framförallt på tunnt och mellantjockt material.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:55   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Mitt råd är en maskin som syr enbart raksöm, då är den mycket stadigare i sömmen. Och det ska vara en industrimaskin enligt min åsikt.
Du hittar säkert en billig begagnad. Ibland är ytan ful, men det gör ju inget om den syr bra :-)
Du kan också fundera på en maskin med övermatning, men troligen är de dyrare?
Maso på Grindsgatan i Stockholm är en bra affär, i alla fall när jag handlat en beg raksöm där, min är enfas och "sväljer allt".
Obs att det är mycket enkelt att sy långsamt på en industrimaskin om man placerar fötterna rätt på pedalen, den högra en dm längre fram än den vänstra, pedalen är ju bred så båda får plats.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 22:35   #5

Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Bernina 930-1230 är inte gjord för att sy i tjockt material vad jag vet. Även om det går som på många andra symaskiner, så gör det troligen att symaskinen slits snabbare och det är risk att det blir fel på synkroniseringen. Misstänker att det gäller speciellt de datorstyrda, bl.a. 1130 som inte slutar att sy när man lyfter foten från pedalen utan maskinen fortsätter till nålen är längst upp eller ner beroende på inställning.

Annars är Bernina 930-1230 mycket bra maskiner, men framförallt på tunnt och mellantjockt material.
Jag vet flera som använder dessa maskiner yrkesmässigt. 1130-1230 har
mycket starka motorer. Men det är klar det beror vad man syr för något och hur mycket, behovet av hastighet m m. De följs åt att tjocka
grövre textilier behöver starkare och större maskiner. Men är det för
hobbysömnad det han syr så skulle han klara sig med min 1230. På den är det sytt många hästtäcken, seldon till hästar m m.

Det är bra alternativ om man inte vill köpa deras ateljemaskin
Bernina 950.

På Blocket brukar det ligga ute industrisymaskiner.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2012-07-29 klockan 23:32.
Gammal 2012-07-29, 23:01   #6
ninnami ninnami är inte uppkopplad

Du har säkert rätt Carlm, men jag tror att Bernina klarar tjocka material bättre än många andra maskiner.

Om du funderar på att skaffa en industrimaskin så är det minst lika viktigt att provsy maskinen. Det är inte alla som klarar tjocka material bra, även om de förmodligen klarar det bättre än en hushållsmaskin. När jag för många år sedan jobbade som sömmerska på ett textilföretag, där vi bla sydde i tjockare skinn, så hade vi maskiner som inte klarade det särskilt bra. Detta trots att de alla hade övermatning. Så provsy innan du köper!
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 11:15   #7

Citat:
ninnami skrev: Visa inlägg
Du har säkert rätt Carlm, men jag tror att Bernina klarar tjocka material bättre än många andra maskiner.

Om du funderar på att skaffa en industrimaskin så är det minst lika viktigt att provsy maskinen. Det är inte alla som klarar tjocka material bra, även om de förmodligen klarar det bättre än en hushållsmaskin. När jag för många år sedan jobbade som sömmerska på ett textilföretag, där vi bla sydde i tjockare skinn, så hade vi maskiner som inte klarade det särskilt bra. Detta trots att de alla hade övermatning. Så provsy innan du köper!
Alldeles riktigt. Provsy med dina egna material och till vad du
skall använda den till. Det är också viktigt att du använder rätt
sorts nålar till det material du syr.
Gammal 2012-08-01, 16:19   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Några hushållsmaskiner, speciellt äldre, brukar klara av att sy lite kraftigare saker men man förkortar dess livslängd då.

Ta de där gamla pfaffarna jag talar varm om, t.ex. 130 och 230.. Tydligen marknadsfördes de som industrimaskiner i Sydamerika på den tiden. Men trots det så är de hushållsmaskiner och man ska inte använda hushållsmaskiner på industrinivå, dvs konstant hård slitage 40 timmar/veckan ungefär.

Men starkare hushållsmaskiner kan man mycket väl använda till rejäla saker om det är på hobbynivå och timmarna inte kommer upp i samma nivåer.... (för jo jag vet även som hobby kan man mycket väl sy väldigt mycket ) Hushållmaskiner är till för att man varierar jobben, det är det de är gjorda för med stor omfång av sömmar och sådant.

Ok babblat lite här som vanligt, sorry.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:37.