Tack för era tips. Jag ska specificera mig lite! Det enda som är annorlunda, vad jag vet (om jag inte kommit åt nån inställning) är tyget. Det funkade finfint med samma nål och tråd, men ett grövre dubbelt bomullstyg. Nu har jag ett tunnare men tätare bomullstyg, också det dubbelt. Har testat med tre olika nålar.
Det blir samma sak med raksöm, dock blev det lite bättre när jag borstade bort damm vid spolen och runt själva nålen. Även petat lite mellan trådspänningsbrickorna... Så det blir inte lika många hoppstygn nu men problemet med fransning kvarstår.
Har petat lite på trådspänningen och det blir inte så mycket skillnad där med just det.
Tråden har jag köpt på second hand, det är en stor rulle med mycket tråd, den är tjockare än standard sytråd, ja. Men jag vill gärna använda den då det är så mycket på rullen och jag för tillfället inte har någon annan vit tråd... Det står Mölnlycke på trådrullen men inte vilket material.
Grejen är ju dels att det gått bra innan, men jag har haft samma fransningsproblem innan det med smalare, nyköpt polyestertråd från Coats Duet tror jag är märket. Det var dock innan jag hade fattat att det fanns olika storlek på nålögonen så jag bytte aldrig nål, kan ju ha berott på det. Kan det vara något annat ställe som är vasst, och kapar tråden?
|