![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler |
|
|
|
#1 |
|
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 3
|
De sista 10-tal åren ingår Husqvarna, Viking, Singer & Pfaff i en
riskkapitalgrupp Kohlberg & Company som kontrollerar detta genom SVP Worldwide. Maskinerna upphandlas i konkurrens på den öppna marknaden av företrädesvis asiatiska tillverkare till lägsta pris. Dessa maskiner har numera glidlager, och tål inte långvarigt bruk, ej heller att utsättas för olika överbelastningar (mtrl. utmattning) samt har en begränsad livslängd i antal driftstimmar. Alltså, avsett för intermittent bruk, med rätt underlag. Man får numera således betala för namnet & de olika marginalpåslagen. I stort sett samma maskiner kan köpas med kinesiska namn till avsevärt lägre pris. Reservdelarna/support kan enkelt köpas/erhållas via Internet. Kinesiska tillverkaren Global tillv. kopior av klassiska berömda maskiner såsom Singer 20U, förmodligen den, generellt sett, bästa maskinen som tillverkats. Den heter då Global ZZ 509. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 550
|
Tack då har jag fått uppgiften bekräftad.
Kan du berätta något mera? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
|
Fast glidlager har väl alltid använts i hemsymaskiner.
Det finns en del modeller med både glidlager och kullaget. Min Singer 411g har t.ex. ett kullager på motoraxeln. Men det har inte min Bernina 530-2 som istället har ett glidlager som behöver oljas ibland, men inte för ofta då olja kan komma in på kollektrorn och kräva rengöring av motorn. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 550
|
Jag är så förtjust i mina Berninor, alla funkar.
Faktum kvarstå. De enstaka gånger jag idag kan sy. Är det fortfarande bara möjligt att kunna sy på en i taget. Ändå kan jag inte göra mig av med dem för de är så bra. Köpte dem för att jag vet de är bra, de hade kommit ut med någon ny söm som jag tyckte mig behöva. Finns det någon Symaskinsdoktor för ägare?? ![]() |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
|
Bila be inte om ursäkt jag känner mig absolut inte kränkt detta är ett forum där man frågar efter folks erfarenheter av olika maskiner o märken och det består inte av doktorsavhandlingar vilka maskiner är bäst utan ens egna subjektiva värderingar genom åren och det är väl dessa värderingar folk vill ha svar på en fabrikant kan göra en toppenmaskin och nästa de gör är en flopp det tror jag gäller allt vissa kanske har fler floppar än andra vad vet jag, men för att lätta upp stämningen lite har jag nu hittat den ultimata maskinen
http://www.youtube.com/watch?v=HZ0Rsx8mRjU Kanske vi kan hitta någon asiatiskmarknad som vi kan köpa dessa billigt på ![]() Bila du är fantastisk på sysidan med din kunskap, vilja att hjälpa, du svarar och engagerar dig, hjälper så många t ex mig utan sådana som du vore denna sida inte den skattkista som den är! Fortsätt att vara du!! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
|
Youtube-länken går till en video om singer CG-500. Där CG står för commercial grade. På amazon.com säljs CG-590 vilket verkar vara en nyare modell i samma serie. På amazon har den fått väldigt blandade betyg både femmor och ettor och därimellan.
En person som var skräddare skriver att maskinen behövde lagas för knappt $200 efter 1,5 år. Och att singer sade att både att han var skräddare och att han öppnat maskinen för att byta lampa gjorde att garantin inte kunde gälla. Trots att han följde bruksanvisningen vid byte av lampa! http://www.amazon.com/gp/aw/cr/B002NR6SXQ Gissar att personer som syr varje dag har anledning att använda en industrisymaskin, eller äldre symaskin som tillverkades innan de började designa för planerat åldrande i för hög grad. http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
|
Citat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
|
Dom som är bäst på sömnad borde väl vara kiruger.
![]() Sedan beror det ju på vad problemet ligger, om man inte orkar sy så mycket man vill eller man lider av tvångsmässig sömnad och mår dåligt när man är mer än 10 meter från symaskinen. ![]() |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 550
|
Bara glädje och åter glädje hela vägen. Önskar så att
jag kunde få min kropp tillbaka och att jag kunde få göra det igen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 9
|
Hej igen!
Jo jag fick ju hem en ny Husqvarna Viking 100Q, då den första skickades tillbaka då matartänderna ej gick att höja (något hade hoppat ur). Sååå...hur gick det med nr2? Raksöm inga problem. Men så fort den skulle sy något annat lät den som en krig, smällde till i den varje gång nålen åkte i sidled. Näää det kan inte vara sant tänkte jag, och skickade tillbaka den också. Har inte fått svar på om den här modellen låter så där, men det har jag svårt att tro (alla andra som lyssnade på den med innan den åkte tillbaka). Får fortsätta min handsömnad ![]() |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 3
|
Då det synes finnas intresse över olika maskiners tillämpning & kvalité
skulle jag föreslå att ärade forummedlemmar utprovar Janome. Denna maskin, trots att jag var skeptisk, visar sig fungera riktigt bra, dvs dubbla pressarfots höjden, tre inställbara pressarfotstryck som kompenserar för den gamla övermatningen med tyska gripar. Fungerar således bra från tunnt siden, till grovt kapelltyg. Med hänvisning till tidigare är det ytterst få konsumentmaskiner som säljs idag, som kan konkurrera med de gamla tyska griparna. ![]() |
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:31.






utan sådana som du vore denna sida inte den skattkista som den är! Fortsätt att vara du!!

Hybrid-visning
