|  | 
|  | Nyheter |  |  | Artiklar |  |  | Bloggar |  |  | Forum |  |  | Bilder |  |  | Annonser |  |  | Recensioner |  |  | Länkar |  |  | Kalender |  |  | Medlemmar |  |  | Din sida |  |  | Om... |  | 
 Bevakningar
 Bevakningar    Inställningar
 Inställningar    Sök i forum
 Sök i forum    Forumregler
 Forumregler  | 
 | |||||||
| Notiser | 
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2012-05-24, 21:35 | #1 | |
| Medlem sedan: nov 2011 
				 | Citat: 
 | |
|   |   | 
|  2012-05-24, 21:54 | #2 | 
| Medlem sedan: maj 2010 
				 | Jag menar det blir vanlig overlocksöm. En sådan elastik. Om du tittar på en t-tröja så är det den sömmen som finns i sidan.  Den sömmen som finns nedtill i fållen är en coversöm, som en vanlig overlock inte klara av. Denna söm kräver en covermaskin. Fuskcover kan du sy med tvillningsnål på vanlig symaskin. Däremot kan du sy rullfåll på overlock, men då måste du bygga om maskinen ändra en flera inställningar och ta bort en nål. Rullfåll syr du med 3 trådar och overlock med 4 trådar. Det jag menar med muddkanting är att du tar en tygremar och viker dubbel och syr fast i kanten med vanlig overlock på avigsidan. | 
|   |   | 
|  2012-05-24, 22:06 | #3 | |
| Medlem sedan: nov 2011 
				 | Citat: 
  men om du skulle säga nån vanlig maskin som kan sy elastiska sömmar, som passar barnkläder (tex i sidosömmar) vilken skulle du säga då?? | |
|   |   | 
|  2012-05-24, 22:11 | #4 | 
				 | Här har jag sytt upp ett prov på hur jag menar. Fålla med mudd här ser du hur det ser ut både på fram och baksida Rullfåll Vill du lära dig mer. Så gå in på youtube.com och sök på Brother 3034D, så hittar många filmer. Du kan även gå in på http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm klicka där på 3034D video part 1 och 3034D video part 2, så får du lära dig lite om maskinen och vad den kan. På vanliga symaskiner finns det både elastisk raksöm och det brukar finnas en fuskoverlock. Och det går även att sy med liten zigsack och få sömmen mer elastisk. Dom brukar tillhöra dom vanliga standarsömmarna som finns med på alla maskiner jushållsmaskiner. Undvik dom billigaste modellerna. Och satsa på kända märken. När maskinerna kommer upp i 2500 kronors klassen börjar dom bli bra. En bra vanlig symaskin måste man ända ha. För en overlock kan bara sy overlocksömmar. Man behöver en vanlig symaskin för raksömmar, knapphål. sy i blixlåsar m.m. Har sytt mycket i mjuka tyger även innan jag skaffade overlock och det gick jättebra. Man får testa sig fram hur man ska ställa in maskinen, för att det ska bli bra i olika tyger. En del blir fuskoverlocken bra andra blir liten zicksack bättre. Även om sömmarna blir finare med overlock så fungerar en vanlig symaskin också bra. Senast redigerad av bila den 2012-05-24 klockan 22:28. | 
|   |   | 
|  2012-08-15, 09:00 | #5 | 
| Medlem sedan: dec 2010 
				 | En till sida, har aldrig handlat här så jag vet hur de är men priserna är lägre än SMD. http://www.sewingmachine-sales.co.uk...ker/baby-lock/ | 
|   |   | 
|  2012-08-15, 12:01 | #6 | 
				 | Ta reda på vad pundet står, kursen variera lite från dag till dag. Just nu är pundet billigt. För 1 pund betalar du just 10,56 kr.Om du vill exakta priser får du ta fram minräknaren.  Företaget du har tagit upp känner jag inte till. Skickar med en länk till SMD (SewingMachinesDirct) som många på sysidan anlitat. http://www.sewingmachines.co.uk/ Dom brukar skicka maskinerna fraktfritt hem till dig, hos SMD brukar dom skicka med ett kit med med tråd, saxar, nål, mm så det är bara att sätta igång och sy. Skickar du efter från den sidan du har tittat på, så brukar maskinen dyka upp inom en vecka. När jag köpte beställde jag en fredag eftermiddag runt kl 17.00 inom knapp en halvtimme fick jag besked om att den hade börjat sin resa hem till mig, den fanns hemmma hos mig på onsdagen. Inom EU är det tullfritt. | 
|   |   | 
|  2012-08-15, 17:28 | #7 | |
| Medlem sedan: jan 2006 
				 | Citat: 
 | |
|   |   | 
|  2012-08-15, 19:52 | #8 | 
				 | [URL="http://www.sewingmachines.co.uk/"]http://www.sewingmachines.co.uk/[/URL Och www.gursewingmachines.com/] Båda har fri frakt. SMD måste man handla för minst 20£ och Gur för minst 30£ för max 30 kg. Fördelen med dom andra var att man kunde köpa Janome maskiner. Jag rekomenderar dock inte att du köper en Janome overlock via nätet utan att få utbildning på maskinen. Maskinen är jättebra men brukanvisning och DVD är mycket bristfällig. Däremot Brothers maskiner som är likvärdig med Janomes har en bruksanvisning och DVD som en normalkorkad nybörjare klarar av att följa. Gå in på SewingMachine Direct eller Gur ta fram Brothers 3034D så hittar du en film om två delar om maskin. Den visar hur du trär den ställer in den och syr på den. Ska du själv betala frakt så får du nog räknar med minst 400 kr. Det fick jag betala när jag köpte min provdocka från England. Till Brothers maskiner kan du ladda ner svensk brukanvisning gratis. På youtube.com, kan du lära dig mycket om att sy på overlock. Du kan även kolla in olika maskiner. Det finns massor av filmer om sömnad på youtube. Senast redigerad av bila den 2012-08-15 klockan 20:04. | 
|   |   | 
|  2012-11-07, 21:27 | #9 | 
| Medlem sedan: dec 2009 
				 | Hej igen Bila med flera snälla svarare på forumet! Jag har läst flera overlock-trådar här under flera månader och funderat och stött och blött och ska snart beställa min första overlock-maskin. Det sista jag skulle vilja veta innan jag bestämmer mig helt och hållet är om jag kommer att sakna en 2-trådig söm till overlocken om jag köper Brother 3034D? Tydligen har både Pfaff och Husqvarna den sömmen. Husqvarnan gillade jag inte alls, Pfaffen har ingen jag varit till hemma (eller med på mässan) så det går att prova den vilket är trist. Brother 4234D var den som vann mitt hjärta  men vill ockå spara lite pengar till en vassare symaskin framöver så försöker vara klok. Jag gillar att så många är nöjda med sina 3034-maskiner här på forumet  | 
|   |   | 
|  | 
		«
			Föregående ämne
			|
			Nästa ämne
		»

| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | 
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet | 
| 
 |  | 
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.

Hybrid-visning
 Hybrid-visning