![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Taft med olika färger - klippa (akutfråga igen, sorry! :D)
Hej!
Jag har köpt tafttyg (syntetiskt) från Skroten. Tyget har olika trådfärger i varp och väft. Jag undrar om jag kan klippa mönsterdelarna åt olika håll eller bör jag ha alla åt samma håll? Jag kan inte riktigt klura ut om det verkligen kvittar. ![]() Jag köpte från Skroten som ju ligger en bra bit härifrån och här hemma såg jag att det var vävfel/brustet tråd ca 50 cm mitt i tygbiten ![]() Sedan om ni har övriga tips om hur man syr i tyget är det välkommet också. För om än det är "billigt" tyg så konsumerar det jag ska sy stora mängder tyger vilket blir dyrt ändå... Jag har förstått att man ska ha tunn nål, nåla med tunna knappnålar (hoppas de jag har duger), och vara försiktig med strykningen. Tack ![]() Senast redigerad av ichigo den 2012-05-12 klockan 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du får väl klippa allt "på samma håll" eftersom du kan får bitar som skimrar i olika färger.
Jag har ibland noterat att det kan gå maskor i tyget när man syr, varför man kanske skulle fundera på en jerseynål ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja det bästa är ju att göra så. Jag noterade bara att tyget är vävt så att det blir samma håll om man vänder på riktningen, men hur det blir i praktiken vet man ju inte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag gillar taft men har inte mycket erfarenhet. Har stött på tvåfärgad taft men inte provat själv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag nålade upp båda riktningarna sida vid sida på provdockan och i dagsljus så tycker jag att det är ok nog att kunna klippa åt olika håll. Bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.