![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
| Notiser |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Singer och husqvarna är inte vad dom var förr. Nu är Janome, Brother och Bernina (ej Bernette som är en lågprismaskin) är bra märken idag. skrev Birgit.
Det här instämmer jag till fullo i . En datoriserad maskin är "roligare" att jobba med. Bara att trycka. En mekaniskt får du vrida rattar. Men symässigt ingen skillnad. Går den sönder är den mekaniska lättare att laga. / Bibbi |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Jag måste nog hålla med, Bernina vet jag inte så mycket om men att det är en kvalitetsmaskin har jag förstått.
Har sett många youtube-klipp där de har sytt med Janome och det verkar vara en väldigt trevlig maskin med bra pressarfötter såg bla annat en väska där de använde dragkedje- foten på flera olika sätt. Såg så användarvänlig ut och var ganska tystgående. Skulle gärna titta närmare på Janome om jag skulle köpa ny symaskin. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
En ny Bernina kostar nog mer än budgeten i första inlägget tillåter (5000 kr). Men man kan få en begagnad mekanisk eller datorstyrd i 1000-serien.
Janome 423S ser också intressant ut, men den kanske inte säljs i Sverige? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Jag har haft en Janome Easy jeans i flera år och kan bara rekommendera den, jag har varit jättenöjd. Nu har min dotter tagit över maskinen och jag har "bytt upp" mig till en annan Janome-modell, jag har helt klart fastnat för det märket.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Har provat Janome i 2 500-5 000 kr klassen. De fixade inte att
fålla jeans och då hade jag inte vikt dbfåll som ska göras. Raksömmen blev inte bra. De är inte heller lika tåliga om maskinen slår för de innehåller mera plastdetaljer. Nålstången hamnar oftare ur läge. En mekanisk maskin är tåligare och starkare. Att satsa på en begagnad Bernina från 930 modellen och uppåt är en god idé. Du får mycket maskin för pengarna. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Eller ta en beg från 50-talet.
Sydde en korsett och på någon ställe blev det hela 12 lager coutil, coutil är mycket mer tätvävt än jeans och det gick utan problem även i långsam fart. (det ni, elektronikälskare hehe, som hävdar att man måste ha elektroniskt för att kunna sy långsamt i tjockt+flera lager ![]() ![]() )(maskinen ifråga är en pfaff 332) Så mitt bästa tips är en metall arbetshäst beg för någon tusing och lägg resten på en overlock och så har du bra team. (MEN KÖP INTE FRÅN PRIVATPERSON! GARANTI ÄR VIKTIGT!) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Hur många stygn per minut syr Pfaff 332? Utväxlingen har stor betydelse för hur stark maskinen är vid en viss hastighet. Husqvarnas äldre maskiner har ju t.ex. två utväxlingar av den anledningen. Jag har också läst om någon maskin med variabel utväxling, med hjälp av ett koniskt hjul.
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
|
Citat:
Både gamla och nya ![]() |
|
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:22.

Sydde en korsett och på någon ställe blev det hela 12 lager coutil, coutil är mycket mer tätvävt än jeans och det gick utan problem även i långsam fart. (det ni, elektronikälskare hehe, som hävdar att man måste ha elektroniskt för att kunna sy långsamt i tjockt+flera lager 

)
Både gamla och nya
Hybrid-visning