![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
#1 |
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Då betyder att din mammas gamla maskin också är sliten i pedalen, att den "hoppar till", dvs har dåligt med registeromfång ska det inte vara så.
Jag tycker också när jag provsytt hos en väns gamla HQ practica eller vad de nu hette, vit gammal en, och där var det lite aning så också. Min kan jag sy 1 stygn i taget bara man trycker mycket lätt på pedalen och så ska det vara tycker jag annars är det inte bra. Dvs att man kan sy bara 1 eller 2 eller vad man vill, stygn och stoppa upp utan att den syr lite till. Nej inte elektroniskt utan 100% mekaniskt baby. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
|
Jag tror de flest symaskiner av den typen hoppar till lite vid start eftersom startmotståndet är större än motståndet i symaskinen under drift och då ökar varvtalet när den väl är igång. Vet inte om Husqvarna har något som kompenserar det dock.
Som skrevs tidigare så är det bra att starta med nålen i tyget om det är trögt att starta (t.ex. om man syr tjockt tyg), eftersom då hinner symaskinen få upp lite fart innan nålen sticks ned i tyget nästa stygn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
|
Ok, då är det bara ett motstånd som minskar matningsströmmen alltså?
Finns det utbytespedaler som istället verkar genom att justera duty cycle? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
|
På några amerikanska sidor såg jag universella pedaler för mekankiska maskiner, men det stod inte om de fungerar även för 230V.
Universella mekaniska pedaler finns också förstås, går att köpa i t.ex. UK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
|
Gammal tråd, problemet består.
Fråga: Är det någon som vet någon bra och hederlig reparatör i "närheten" (kan köra en bit) av Fagersta som kan fixa sånt här? Dvs: 1) kolla på maskinen och ärligt säga om den borde skrotas istället, 2) justera den så att den går ordentligt (jag har försökt justera den lite själv), 3) hitta och byta ut den krånglande delen. Och det måste vara någon som går att lita på; jag har blivit "lurad" av två försäljare i butik så det slutade med att jag satt med trasiga maskiner. Fenomenet yttrar sig alltså inte som att det är ett litet hopp när man startar; det är det självklart alltid på denna typ av maskin. Istället är felet att maskinen bara står och vrålar utan att någonting rör sig fram tills man tryckt ned pedalen till hälften. Då plötsligt hoppar maskinen igång i full fart. Sedan kan man sänka hastigheten lite, men det går alltså aldrig att sy långsamt och maskinen "skriker" hela tiden lite. Jag är ganska teknisk, så jag pillade isär maskinen och mätte att det inte är något fel på pedalen eller motorn. Jag oljade också och kollade så det inte var skit i maskinen. Det är någon slags tröghet i själva huvudaxeln, alltså den som går från handhjulet bort till nålen. Det är alltså ganska trögt att vrida om handhjulet. När jag kopplade bort allt utom själva huvudaxeln (bortkopplat: nåldriften, hela undertråddrivningen, tygmatningen, mönsterformaren) så var det fortfarande samma tröghet. Senast redigerad av Janoch den 2012-09-25 klockan 23:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
|
Yahoogroups har varit en riktigt underbar källa när jag lärde mig fixa gamla stickmaskiner och det kanske är lika med gamla symaskiner, du kan ju kolla in någon av följande grupper:
http://groups.yahoo.com/group/Vintag...MachineRepair/ http://groups.yahoo.com/group/viking...chinespre1980/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
|
Tack! Tänkte aldrig på Yahoo groups!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
|
Citat:
Det låter på din beskrivning som om motorn går men inte drar runt maskinen direkt utan efter en stund. Förmodligen är det något som "slirar" när du startar. Det kan vara remmen eller växeln som inte är helt rätt justerade. Vad händer när du växlar ner? Det är trögt att vrida runt huvudaxeln skriver du. Är växel och motor då bortkopplade? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
|
Ja
Citat:
Båda är bortkopplade. Det är inte trögt att vrida runt motorn eller nedväxlingen (alltså det som sitter bredvid motorn, där både nedväxlingen från motorn och den ytterligare nedväxlingen sitter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:25.