![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#9 |
|
Pfaff idag är inte "extrabra" utan den är precis som alla andra nya symaskiner. När det gäller nya så är det egenligen smaken som gäller för alla är så lika nu för tiden.. Prisklass som avgör, dvs att man ska undvika de värsta budgetmaskinerna man hittar på stormarknader. Men sedan när man väl gått upp i typ 4-5 tusen så är det samma kvalité som de för 30 tusen, det är finesserna som skiljer sig då.
Pfaff VAR jättebra med toppkvalité men det var fram till Husqvarna köpte upp dem och skrotade gamla fabriksmaskiner, någon gång på nittitalet. Så ja man kan köpa beg pfaff från 80-talet eller tidigare (eller möjligtvis tidig 90-tal) det gör jag. ![]() Det jag har märkt med moderna symaskiner jämfört med äldre är att de är kinkigare. De kräver ofta att man ska ha bra sytråd, samma över och under, att man måste ha rätt pressarfot för att sy vissa saker, på vissa måste man till och med ha rätt fot om man vill sy sicksack fint (!). Dvs man får plugga manualen. Jag har sytt på ett antal moderna symaskiner. På äldre symaskiner är det i princip bara att tuta och köra när man väl lärt sig trä symaskinen och veta vilka vred man ska vrida på. En annan nackdel med moderna symaskiner är att många har vågrät spole som läggs ner i en vagga/kopp istället för att sätta i en kapsel som man sedan sätter in lodrätt. Nackdelen är alltså att friarmen blir så mycket grovare då spolhuset tar så mycket plats när den är horisontellt och ligger framför, istället för att ligga under nålen. och dessa är ofta massor av plastdelar, slits ju ut lättare... (jag har till och med köpt metallspolar och ersatt mina plastspolar för de är bättre helt enkelt! Håller bättre, mina plastspolar börjar gå sönder en efter en men så har de ca 10-20 år på nacken nu) En annan nackdel med moderna symaskiner som oftast är så på dator/elektroniska är att de ofta har bredare sömmar för att få "fina dekorsömmar" men i praktiken använder man nästan aldrig dekorsömmen och nackdelen är alltså att hålet där nålen går genom är FÖR STOR då, leder till att tyget lättare dras ner och tuggas. Då måste man byta nål väldigt ofta eller köpa en raksömstygnsplåt och byta plåt när man vill sy någonting fint och tunt och sladdrigt.. Och en annan sak med de breda är att om man syr någonting som har mycket smal sömsmån eller om man ska sy ytterst på kanten kan matningen bli för dålig för att pressarfoten och matartänderna sitter för brett isär. Men det är inte alltid så, ibland fungerar det bra ändå. Olika för märke o maskiner. |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:59.