![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Intressant det där om liggande vs stående!
Jag föredrar stående framför liggande.. Dels för att jag är lat och vill bara kunna sätta dit en trådrulle på en pinne istället än att försiktigt trä på liggande pinne för att sedan sätta på plastcirkel.. (ironiskt att min pfaff hobbymatic som var en billigare men fortfarande samma fabrik och kvalité, har stående medan de dyrare på den tiden hade liggande... hehe) Och jag har också märkt att trådspänningen varierar hej vilt beroende på hur trådrullen är positionerad. Jag stör mig på det på min brothermaskin och tyvärr kan man inte göra om den till stående som man kan göra på vissa maskiner. Varför blir det smutsigare med liggande? Det är jag mycket nyfiken över. En sak som är olika är att när spolen står så har den viss friktion när rullen snurrar. Men det är åtminstone jämn friktion. När den ligger så är det mindre friktion - när det är optimalt. Men ofta så fastnar tråden någonstans, t.ex. mellan plastcirkel o trådrullen... eller så fastnar tråden lite lätt varje gång det hasplas upp. Om man vill ha fördelen med att haspla upp tråd är det ju bättre att ha som på industrisymaskiner, riktigt trådställ med ledare. Funderar nästan på att använda det konstant till brothermaskinen. Men då får jag fixa till min trådställ jag fick av SMD, den är värdelös för pinnen som skall vara i mitten vägrar gå in i hålet. haha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det finns väl två olika sätt (minst) som sytråden kan vara spolad/hasplad på trådrullen. Antingen så står rullen still och tråden hasplas på eller så snurrar rullen och tråden spolas på. När man syr så är det allra bäst om tråden tas av på samma sätt tror jag, annars kommer tråden tvinna sig lite. Om tråden går korsvis på rullen/konen så är den hasplad, annars spolad troligen. Till symaskiner som har liggande trådrulle där tråden hasplas av så brukar det även finnas möjlighet att ha rulle stående.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Carl, intressant, tack för att du delar med dig dina funderingar, och det stämmer ju att tråden rullas/hasplas på, olika sätt... Helt randiga eller kors-vist. På trådrullar som bara består av en pinne/papper eller plast, så brukar det oftast vara korsvist (annars ramlar tråden av!). Men om rullen har sidoplattor så kan det vara antingen helt randigt eller korsvist. Har precis kollat.
![]() Det stämmer att man kan sätta dit en extra pinne på många "liggande" symaskiner. "Tyvärr" är den extra pinnen på min brother innovis 1200 (som jag nu bara använder för brodyr) också liggande, i alla fall om man sätter den enligt manualen! Dumma. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.