Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-15, 19:14   #1
carlm carlm är inte uppkopplad

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Ett problem med många moderna symaskiner är att deras presarfötter OCH matartänderna sitter FÖR brett isär, vilket kan göra matning sämre om man inte syr på mitten av tyget... Ännu sämre blir det om man syr med smal sömsmån, då kan det hamna utanför.

De har det sådär för att få plats med breda dekorsömmar, men handen på hjärtat, vem använder dekorsömmar mer än 1-5% av sömnaden? Precis... Äldre symaskiner har matare som sitter närmare nålen.
Ja, förut var väl 4 mm maximalstygnbredd vanligt vilket t.ex. Bernina 530-930 har. Bernina 1030-1630 har 5,5 mm. Medan många nya tror jag har 8 mm. Men Bernina 1008 är väl ett av undantaget då, det är en mekanisk symaskin med 5,5 mm och CB-griparen.

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag kan säga att mekaniska symaskiner tål häftig användning bättre än elektroniska. Och så är de billigare/lättare att
serva vid fel.
Ja, men elektronisk motorstyrning har stora fördelar eftersom den kan ge full kraft även vid låg hastighet, medan resistiv styrning inte ger full kraft förrän pedalen är helt nedtryckt.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 20:58   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det är sant det där med motorn, men jag föredrar faktiskt det. Jag vill ha full kontroll. Även om det innebär att det går saaaaaaakta när man vill kunna se att man syr 1 stygn i taget och med samma pedal utan inställningar kunna sy i full fart. Nej inte alla symaskiner kan fixa det, men mina pfaffar fixar det och Hobbymatic 919 allra bäst.
Jag avskyr att vara tvungen att använda två kontroller för att styra hastigheten. (pedal och knapp/regel)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 21:35   #3
bila bila är inte uppkopplad

Citat:
Vad gäller min OL 3034D så gillar jag den. Det har varit en bra och prisvärd maskin, men jag skulle behöva något rejälare så småningom. Jag önskar få råd till en som går snabbare att trä eftersom jag ofta trär om och byter trådar flera gånger i samma projekt och en som inte studsar omkring när man vill köra snabbt.
Du skrev att din overlock studsar om kring när du syr fort. Detta kan avhjälpa med en dörrmatta för 4 kr från Ikea. Dom är toppen som ljuddämpare glidskydd. Har även lagt ett par under sybordet för att hålla styr på pendelerna.

Brother maskinerna har bra matning.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 22:35   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Brother maskinerna har bra matning.
Inte alla..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 10:10   #5
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad

Tack för tipset om matta under min OL! Jag har redan en skrivbordsmatta under, men jag ska testa med ngt mjukare mer dämpande.

Detta med matningen och att matartänderna sitter brett isär är nog ett av mina problem. Min Husqvarna är ju en broderimaskin så jag har funderat på om det är det som är en del av mitt problem. jag syr ofta stickningar i kanten och om hörn och då är det jättesvårt att få arbetet dit jag vill. Jag använder en sådan där "lyftgaffel" men om jag väljer att stanna med nålen nere i tyget får jag ofta problem när jag vänder arbetet också, det glider ur läge och nålen går av... händer oftast när jag syr i stretch. Matningen blir nästan obefintlig i kanter och tunna band matas ju inte bra.

Detta med hastigheter och pedaler osv har jag inte ens hunnit få ett hum om. Min maskin kan ställas in för att sy snabbare, men med tanke på mina andra problem så vore snabbare hastighet inte bra. Snabb = nålen går av och jag får rispor i spolhuset.

Idag funkar föresten min sömnad som det gick troll i häromdagen. Jag kör låångsamt, använder broderipressarfot och nästan obefintligt pressarfotstryck. Fortfarande olika längd på varje stygn, men jämnare och det blir godtagbart iallafall.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 10:38   #6
avslutad_20240812 avslutad_20240812 är inte uppkopplad

Jag syr ofta på min rose o har inga problem.

När du ska sy stickningar; Bra tips på sid 24 i manualen till maskinen, du kan ha nålen i många olika nållägen. "Speglingsknappen" använder man då.

Och varför syr du med "nästan obefintligt pressarfottryck"?
Normalläge är ju 4.

När du syr knapphål, har du inte den svarta pressarfoten som heter knapphålsmätare, man kopplar en liten kontakt till maskinen?
avslutad_20240812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 12:32   #7
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad

Jag använder speglinsknappen ofta. Den är inget problem. i normalläge 4 matar maskinen inte bra i två lager velour... eller annat aningens tjockare i stretch. (jag syr kantstickning just nu och den ska även fästas vid dragkedja.) Den Matar lite bättre med mindre tryck. Jag har knapphålsmätaren. Den fungerar men jag upplever att det stjäl för mycket tid att hålla på att justera till rätt storlek på knapphål. Att ställa in för storlek 16 mm knapp ger mig ett bautastort knapphål så jag får testsy en del innan det blir rätt inställning.

Citat:
edvina skrev: Visa inlägg
Jag syr ofta på min rose o har inga problem.

När du ska sy stickningar; Bra tips på sid 24 i manualen till maskinen, du kan ha nålen i många olika nållägen. "Speglingsknappen" använder man då.

Och varför syr du med "nästan obefintligt pressarfottryck"?
Normalläge är ju 4.

När du syr knapphål, har du inte den svarta pressarfoten som heter knapphålsmätare, man kopplar en liten kontakt till maskinen?
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:38.