![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler |
|
|
|
#1 |
|
|
Ev kan du lösa problemet med att sätta kilar under som går upp ärmen.
Använde de rätt tyg till mönstert. Är mönstret skapat för stretchiga tyger så är mönstret mindre. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Stramar det över bysten måste du ha inprovningar i sidan.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Tusen tack för alla tips! Jag har förstått nu att det mönster jag hade var till stretch tyg (lite korkat av mig att inte kolla upp detta först). Ska försöka ordna upp den
![]() |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Har du 1,5 cm sömsmåner har du en del att ta av. Kom bara ihåg att om ärmhålet blir större så måste ärmen också få bli lite vidare för att passa i hålet. Detsamma gäller om du lägger in kilar i sidsömmen för att öka vidden.
Hade du ändrat vidden fram innan du klippt hade du kunnat lägga utökningen "mitt i" och då hade inte ärmhålet påverkats. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Nästan alltid på stretchtyg-mönster så saknas det insnitt som formar till plagget.
Det är svårt men man kan faktiskt lägga till insitt på en redan gjord klänning, om den är ärmlös kan det gå. Men då får man sy om kantningen/fållen av ärmhålet. Har gjort det när jag gjorde om en barn/ungdomklänning till att passa mig lite bättre. Jag tog bort snedslån för ärmen och blottlagde den "råa" kanten och sedan tog jag på mig klänning och nålade så att det ser bra ut med placeringen och riktningen, och längden av insnitt, sedan tråcklade jag och mätte så det blev exakt på båda sidorna. Prova, är det bra - sy! Men om klänningen överhuvudtaget är för liten om bysten blir det nog lite knepigt. Kanske en kombination av att lägga ut i sömsmån och att lägga till insnitt. Man får hoppas du har mycket sömsmån.. Annars blir det nog kilar du får sätta in. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Forumvärd
|
Insnitt formar bara plagget, det ger inte mer vidd. Om det stramar betyder det att du behöver mer vidd över bysten än vad plagget har. I och med att det finns ärmhål så hjälper det t.ex. inte om den extra vidden är på ryggen, du måste ha vidden där du behöver det. Försök använda sömsmåner för att få lite extra vidd över bysten framtill.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Det är sant att det inte ger mer vidd med insnitt, men det kan åtminstone ge bättre form.
|
|
|
|
![]() |
| Taggar |
| hjälp, klänning |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.

Men då får man sy om kantningen/fållen av ärmhålet. 
Hybrid-visning