![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
#1 |
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
|
Om du läser hela tråden så märker du att det inte är säljarna som krånglar utan janomes huvudkontor.
Säljarna som tex SMD, vill med all säkerhet fortsätta att sälja åt oss. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
|
Tänkte lite på den här tråden när jag senaste tiden läst andra trådar där man tänker gå till en fysisk butik i Sverige och provsy för att sedan beställa på nätet i utlandet. Det kanske är därför som tillverkarna vill skydda sina distributörer? Så att vi har någonstans att provsy maskinerna? Annars slutar det väl med att de får sätta upp demonstrationscenter på några platser och att alla får beställa på nätet. Att vi skulle börja betala för att vi provsyr maskinerna antar jag är uteslutet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
|
Idag tog mitt tålamod slut... Kontaktade konsumentverket här i Gbg och mailade även Sewings Machines. Enligt Konsumentverket kan det finnas ett avtal mellan skandinaviska distributören och företaget i England, men det måste i så fall vara skriftligt annars är det ett fall diskrimineringsombudsmannen om man förbjuder enstaka länder att köpa. Jag är nyfiken på vad jag får för svar från England... Återkommer!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
|
Citat:
som sätter stopp för affärer av Janome till Skandinavien. Detta beklagar SMB men det är en förutsättning för SMD att överhuvudtaget få sälja Janome. Undrar om inte det är den Skandinaviska agenten som ligger bakom???? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
|
Eller så är det Janome centralt som har en policy för hur deras distributionsnät med agenter i varje land ska fungera, prispolicy mm.
Dvs Janome talar om för UK att ni håller er till ert distributionsområde i enlighet med ert kontrakt. Att priset är högre? Tja, IKEA är dyrare i Beijing än i kungens Kurva. Vem som tar vinsten, Janome centralt eller svenske agenten? Svårt att veta. Ni kan kolla agentens årsbokslut innan ni drar slutsatser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Får man fråga lite, varför är du på Janomes sida, Marie? Det är i alla fall intrycket man får?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
|
marie.s.g, jag tror inte det policyavtal du beskriver skulle vara i enlighet med EUs konkurrensregler.
http://www.kkv.se/t/page____300.aspx I EU har vi en fri inre marknad där det ska råda konkurrens. Om man skulle importera varor, t.ex. symaskiner, från Beijing så skulle det vara något helt annat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
|
Citat:
Därmed lämnar jag ämnet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
|
Vad jag menar är att det har varit många angrepp på den svenske agenten och de saknar underbyggnad vad jag förstår. Näringslivet ser ut så här och konsumenten kan bara rösta med fötterna, dvs köpa något annat märke.
Det finns ingen rätt att köpa till lägsta pris varsomhelst för en konsument. EU bildades snarast för att företagen inte skulle konkurrera ut varandra (gamla Kol- och Stål-unionen som det hette). Tycker vi att Janome i Sverige är för dyrt måste vi låta bli att köpa (Janome) istället för att köpa utomlands. Viking/Husqvarna verkar inte prisdifferentiera inom europa. Jag tycker också att den här tråden bör avslutas. Troligen läser Janome Sverige den också. Rapporterar till Janome centralt som kommer att vidta åtgärder mot varje "hål" som rapporteras här. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
|
Citat:
Men ffa - hon kunde INGENTING. Varför ska jag då betala henne 7 000 kr mer än om den kommer hem till dörren med UPS från England? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Oj jisses, borde man inte kunna det man säljer? Verkligen dåligt det där. 7000 kr i skillnad är också lite väl häftigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
|
Poängen ligger väl inte riktigt i om butikspersonalen är duktigare än du utan att det fanns en maskin och en lokal där du kunde prova den. 7000 kanske är rimligt om maskinen kostar 50 000 som vissa broderimaskiner kostar. Det kostar naturligtvis att ha en (flera?) maskiner i den prisklassen i lager i en butik. Speciellt om man inte säljer några. Om du inte kunnat se på maskinen och provat, hade du då köpt den ändå? Åkt till England?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
|
Det behöver inte vara den prsiklassen för att det ska vara en stor prisskillnad. Min maskin kostade i storlekordningen 4-5000 i England och cirka 9000 i Sverige. Alltså det dubbla!
De tillbehör jag köpte härom veckan samma sak: Det dubbla! Jag hade kunnat ta mig en weekend i England för de slantarna om jag hade velat! Och på undran om jag köpt meskinen utan att ha provsytt: Absolut! Har aldrig haft möjlighet att provsy en maskin innan jag köpt den! ALDRIG! För att EVENTUELLT kunna göra det hade jag fått göra en lång utflykt (med minst en övernattning). Så är det faktiskt för många av oss här i Sverige, så vi HAR faktiskt inte möjlighet att provsy i vilket fall! (De maskiner jag har provsytt har jag inte provsytt i Sverige utan utomlands. Jag har sedan inte köpte dem där, utan bara lekt lite med dem. Inga problem alls, säljarna har tyckt det varit jätteroligt att visa upp dem för mig och de har också varit kunniga på sina varor.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Charmkurs plus utbildningskurs för (vissa) svenska försäljare då
![]() Jag har också råkat ut för säljare som inte vet vad de pratar om. En del kanske vet om just det märket de säljer (och tjatar om några inövda saker/fraser såsom "den har inbyggd övermatare det är bra bla bla"), men förstår inte vad jag menar eller viftar bort när jag ber om specifika sömnadsmoment/krav. Då blir man trött. Jag rekommderar alltid att man provsyr först men vissa har inte möjligheten alls. Och jag rekommderar också alltid att man ska köpa en beg istället för en ny, och då menar jag från dåtidens symaskiner, inte "förra årets". För det var helt enkelt bättre förr. MEN Där är det ännu viktigare med att prova först och så att man får minst 1 års garanti och att man får veta vilken skick den är i så man inte köper en fd skolsymaskin som är på sista flämtet. (och det uppenbara, att den varit ordentligt genomgången o servad) Visst kan man köpa från privat men då får man skriva på avtal tycker jag där man kan häva köpet om symaskinen inte är bra, och ha gräns på 1 år för hävning för "dolda fel". Kanske sugigt för säljaren men det är vad jag kräver i alla fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
|
Köpte en pressarfot till min Coverpro från SMD idag - priset i Sverige 570:- SEK priset från SMD England 260:- inkl frakt.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
handla, utomlands |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.