![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
tråd Trassel på undersidan av tyget
Jag syr med min Pfaff 2022. Köpt 2002-2004. Syr för tillfället en väska i linnetyg. Men hela tiden trasslar tråden på undersidan av tyg, blir som öglor. Jag började med att borsta rent runt spolen m.m. har spänt övertråden tycker inte att jag ska ha den på 8 (0-9). Släppt lite på spolen. Spolat om undertråden. Bytt trådar och sett till att det är samma tråd. Likaså material att test sy på. Även bytt nål! Några tips på vad jag gör för fel? Vill önska er alla ett Gott Nytt Sy År!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Trassel under brukar bero på övertrådspänningen. Rätt inställd? Rätt trädd? Eller kanske den har gått sönder och inte spänner tråden.
Dra i övertråden när du har pressarfoten uppe och fäll sedan den ner och dra igen. Är det någon skillnad? Om det inte är någon skillnad är det sönder/fel då. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kanske är det dags för service.
Det brukar dyka upp besynnerliga fel, när dom små liven vill in till doktorn på översyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Jag testade med att dra i tråden när pressarfoten var uppe gick det "lätt" och när den var nedfälld så tog det emot.
Man skulle kunna tänka sig en service igen, men jag har inte sytt så mycket sedan den var inne och då blev jag otrevligt bemött av rep.nissen så jag upplyste om att han inte behövde se symaskinen igen ![]() Och jag har läst instruktionsboken samtidigt och trätt maskinen, likaså spolning m.m. Återigen tack för alla tips! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det låter mycket att ha övertrådsspänningen på 8.
Normalt ska den vara på ca 5-6 Ta en tandtråd och dra genom trådspänningsbrickorna, det kan finnas lite skräp eller trådrester där. Hur känns undertrådsspänningen? Den kanske behöver spännas eller sänkas och sedan justera ner övertrådsspänningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
När mina trådar trasslar och jag inte hittar felet så kör jag hela programmet. Jag var på väg att lämna in maskinen på service en gång men testade detta och det funkade:
- byt nål. Fast du har väl redan bytt nål? Om inte, börja med det! - rengör noga, öppna så mycket det går, överallt där du hittar skruvar, damma med en trasa och dammsug försiktigt - olja alla leder du ser och kommer åt - låt maskinen stå en dag Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Trä om maskinen, noga. Ibland är det så enkelt att man trätt fel. Ibland kan det vara bra att läsa ignom manualen en extra gång. Man kan glömma någon liten grej, även om man haft maskinen länge och tycker man gör det med ryggmärgen. Det låter ju som att tråden itne ligger riktigt som den ska i trådspänningen. Trä om och trä om igen.
Vad använder du för tråd? Testa att sy på ett annat tyg också och se om felet blir det samma eller om det är snyggt då. Om det blir snyggt i tll exempel lakansväv, men inte i linne beror det sannolikt på nålen. Vad använder du för nål nu? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.