Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-12-18, 16:07   #1
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Tycker att ni är lite onyanserade nu. Om en leverantör vill bygga distributionsnät i olika länder så är det faktiskt något som är tillåtet och då ingår faktiskt att man kan avtala om distributionsområden. Ni vet säkert att det är så att man kan köpa billigt på nätet, från andra länder osv. Förutom översättning av instruktioner mm finns det många kostnader som man kan vilja styra till en målgrupp som orsakar den. Nu är symaskiner en vara som behöver service, komponenter ofta över en lång förväntad livslängd. Vad ska vår service kosta? Reservdelar, tillbehör som vi vill köpa allteftersom och inte betala frakt för? Företag försöker hitta en prismix där investeringsvaran ger distributören så mycket att den kan ge service till rimliga priser. Så, om ni inte tänker skicka er symaskin på service i England eller betala ordentligt för servicen här hemma så kanske det inte går att köpa till lägsta pris i utländsk kanal heller. Visst är det lätt att tänka sig att köpa billigast möjligt men vad får det kosta att serva din Janome? En annan utveckling, som redan skett i andra brancher, är att man gör varor som går utan service och sedan får du köpa nytt och där tillbehören kostar skjortan. Skrivarbläck t ex? Eller att "den där finns inga reservdelar till, den är mer än 2 år gammal". Det här med geografisk distributionsstyrning finns i många andra liknande områden med investeringsvaror. Är det så mycket billigare totalt och på lång sikt?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 16:52   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Att serva en maskin kostar väl oavsett i vilket land man köpt den? Inte heller kostar service mer om jag valt att beställa maskinen från England.
Beställer jag tillbehör på nätet så betalar jag såklart frakt om så är brukligt hos företaget.

Vad det gäller bruksanvisningar och dyl så finns det företag som tex brother som valt att lägga ut dom på hemsidan på svenska just för att tillgodose sina kunders behov.

Så ja, totalt sett så är det billigare att köpa maskin från England, och ja, mycket annat oxå för den delen.

Måste säga att jag inte riktigt förstår ditt resonemang
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 18:34   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Inte heller kostar service mer om jag valt att beställa maskinen från England.
Om det är så att en del av företagets intäkt kommer från försäljning av nya maskiner kanske deras intäkter sjunker om du köper i England och för att få det att gå runt kommer de att ta ut ett högre pris. Kanske inte enbart av dig som köpt utomlands men av alla. Eller så lägger de ner och du får skicka din maskin till England?
Desto fler som köper "billigt", desto fortare går den här processen som väl redan är igång.
Leverantörer som Janome försöker säkert prisdifferentiera också, precis som bilföretag, kameraföretag, båtmotorleverantörer m fl.
Det är inget fel i att vägra köpa dyrt.
Vad jag vänder mig mot i den här nu 120 långa tråden är den onyanserade synen att det är en rättighet att köpa var man vill och att fabrikanten och distributören inte ska kunna skapa sina regler. Som ni har upptäckt så finns inte den rättigheten. Om de vill konkurrera med återförsäljarnät har de den möjligheten. Vill de sätta olika priser i olika länder har de den rättigheten och vi har möjligheten att välja varor och leverantörer inom det givna utbudet. Ingen EU-regel finns som ger oss möjlighet att tvinga dem till det ni vill, att de inte skulle få avtala med en återförsäljare att den inte ska sälja utanför ett distributionsområde.
Jag har inget problem med att ni sätter upp Janome på en svart lista.
Själv köpte jag Pfaff senast, i Sverige. Det var inte billigare i England så för min del var det inte så svårt.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 19:35   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Nu är det ju så att en av grundprinciperna för EU är fri rörlighet för varor och tjänster. Jag är inte helt säker på hur regelverket ser ut, men jag är tveksam till om förfarandet är förenlig med EU-lagen. Som exempel kan nämnas att vi i Sverige har ett speciellt undantag för att kunna förhindras att beställa vin på nätet.

Jjag undrar om man kan ställa frågan centralt till någon inom EU-administrationen?

Om man verkligen vill göra något som känns så kan ju ett gäng gå samman och ordna en egen transport av sina maskiner och SMD får skicka till en UK-adress. Janome kan inte hindra dem att sälja till svenskar sålänge leveransadressen är inom uk.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 19:43   #5
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Synd om inte ELNA kan köpas direkt från England längre, men har ni kollat med fler än SMD? Jag köpte min via GUR och där var det fortfarande möjligt att köpa Janome i höstas.... så de kanske inte håller lika hårt på de där som SMD.

Vad gäller inlägget ovan så begriper jag inte heller resonemanget. Fraktkostnader är inte särskilt stora om man behöver skicka en maskin till England om något händer... vad gäller lagning och service så har min reparatör inga problem med att serva min maskin och kostnaden är ju lika oavsett var den blivit inköpt.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 19:59   #6
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Mina Husqvarna brodermaskin kan inte symaskinsaffären i min hemstad laga eller göra en grundligare service på utan då måste den skickas ner till Husqvarna och då ombesörjer de transporten men jag får betala frakten. Sså fraktkostnader för service har man även i Sverige.
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 20:43   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nu är det så att vi är med i EU, tycka vad man vill om det. Men det betyder att vi får köpa våra grejer var vi vill.

Sedan om vi måste läsa engelska eller skicka långt vid garantireparationer är någonting vi väger in i från början. Sparar man t.ex. bara upp till 500 kr så kanske man ska köpa i Sverige istället (ibland kan man pruta och då är det bra). Men om som i mitt fall, sparar man bortom 2500 kr så är det värt "besväret".

Och att skicka sin symaskin på service kostar lika mycket oavsett om du köpt din maskin utomlands eller inte och brukar kosta ca 600 kr och uppåt. Jag har ju låtit serva några beg symaskiner och det har tagits emot utan problem. Om de skulle kräva att jag skulle visa kvitto eller liknande för att visa att det varit köpt i Sverige (vilket urbota dumt argument) så skulle de nog förlora ganska många kunder.

Det känns bara som att svenska agenten för Janome och Elna är bitter och de biter bara sig själv i svansen när de gör så här! Helt fel väg att köra. De borde istället försöka sänka priser så att det blir mer attraktivt att köpa i Sverige!

Jag har tagit upp det innan men någon borde spara på kopior med email från t.ex. SMD och visa det för någon tv.... Plus hade vi tidigare.. men vet inte om de finns kvar än. Eller kontakta någon tidning...

Jag tappar allt mer respekten för symaskinsföretag... bara sämre och sämre.. och dessutom är det mesta samma "skit" ändå tillverkat i asien... Så om man inte får köpa Janome pga deras dumma regler så köper man en brother istället som är på likvärdig nivå....

Som sagt, de biter bara sig själva i svansen..

Jag säger bara att jag är glad över att jag har mina gamla godingar och inte behöver bemöda mig med nya dumma plastiga maskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 20:46   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Såhär står det t ex att läsa om europeisk och svensk lagstiftning om återförsäljare:

"Framförallt i återförsäljarsammanhang uppkommer ibland konkurrensrättsliga frågor. Det gäller framförallt när återförsäljaren är så kallad ensamåterförsäljare. En ensamåterförsäljare tilldelas ett geografiskt område eller en särskild kundkrets av leverantören. Leverantören förbinder sig att inte inneha andra återförsäljare inom området eller kundkretsen och ensamåterförsäljaren får därigenom ensamrätt att sälja leverantörens produkter. Eftersom förfarandet är konkurrensbegränsande är det i princip förbjudet enligt såväl den svenska konkurrenslagen som EGs konkurrensregler."
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 20:53   #9
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Vidare står också:

"Något som parterna emellertid aldrig helt kan skydda sig mot är parallellimport. Varken leverantören eller ensamåterförsäljaren kan förhindra att en utomstående köper upp produkter i andra länder inom EES-området (dvs. EU plus Norge, Island och Liechtenstein) och säljer dem inom ensamåterförsäljarens område."

Båda texterna finns att läsa på Stockholms handelskammares hemsida.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:01   #10
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Ytterligare information:
http://www.kkv.se/t/Page____2114.aspx#leveransvägran - område
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons