![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Jag funderar också på mellanfoder till kappan som jag ska sy. Har tänkt ha ett snyggt stormönstrat bomullsstyg ytterst, därefter bävernylon, sedan svalaste istoppstäcket från IKEA (polyester) alternativt ett tunnare polyesteristoppstäcke och sen teddy innerst på kroppen och glansigt tyg i ärmarna istället för teddyn.Kan det bli tillräckligt varmt? Det blir kanske för tjockt? IKEAtäcket är ju tjockt medan det tunnare täcket är på några millimeter i tjocklek. Att jag funderar på att använda IKEAtäcket beror på att vi har så'na i överflöd hemma och det är ju bra om de kommer till användning. Kanske ska skippa teddyn och ta blankt foder innerst i hela kappan? Kan det räcka? Har dock teddy hemma.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
Det beror lite på vilken modellen. Ska du ha lite vidd i "kjolen" så kan täcket - om det är lite stelt nästan fungera som krinolin. Inte vad man vill kanske... men det beror ju på hurdant täcket är. Det kanske inte alls blir så. Jag vet inte... kn det lossna ludd får teddyn? Tänker på om du exvis har en vit blus under och så blir den alldeles dammig av teddyn. Jag kanske svamlar nu men jag skulle kolla för säkerhets skull. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för svaret. Det får nog bli så att jag klipper yttertyget i lakan till att börja med även om det är lite tunnare än det tyg jag tänkt använda och så nålar/tråcklar jag ihop det med olika kombinationer av fodertyg och går ut och känner ifall det blir för kallt eller ej ifall det går. Då börjar jag med de billigaste tygerna så får jag se efterhand vad som behövs och ifall det blir för tjockt. Har inte bestämt mig för modell än. Det är ett stormönstrat tyg så jag inte vill förstöra för mycket av motivet.En modell med utställd nedandel och krinolineffekten var kanske inte en så dum idé annars. Det tunnare istoppstäcket är ganska stelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tycker det låter tungt och klumpigt.
Stormönstrat yttertyg OK Bävernylon, försök hitta ett tunnare tyg som håller mot blåst och väta för jag antar att det är därför du vill ha just bävernylon. Jag känner inte till Ikeas täcken men du kan mycket väl ha ett täckstickat foder i kappan även i ärmarna eftersom de nu är tunna, Teddyn skulle jag sy en väst av som är avtagbar att använda vid speciellt kalla dagar |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för tipsen. Jag känner också att det finns risk att det blir för tungt och klumpigt. Speciellt teddyn är tung. Avtagbar väst i teddy var alls ingen dum idé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Vad för tyg är bra att ha i en kappa?
Stoff & Stil är den enda tygbutik i Malmö där jag bor och de har ylletyger för 300 kr metern vilket är lite mycket om man ska ha ett par meter till en kappa. Hur har ni gjort? Man vill ju inte frysa... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
http://www.wilund.se |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:27.