![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Okej, jag blev kanske lite för ivrig
![]() Jag ska ta det lugnt och ta en sak i taget. Tack för din hjälp! Jag återkommer om det blir problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Bra!
Hoppas att du fixar maskinerna varje för sig och inte samtidigt och parallellt ![]() Jag sa gå inte till en reparatör och det var av den enkla anledningen att du inte vet om det är nåt fel på maskinerna. Sedan vet du inte vad är det för fel heller, om det är nåt fel. Ge de några dagars tid för bekantskap. Grattis än en gång för två fina maskiner! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har en vän som är duktig på det där med att sy. Jag ska be henne hjälpa mig att titta på mina maskiner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Du får gärna ställa frågor här också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Har du någon bild på din Singer?
I den övre trädspänningen har du olika brickor som är fjäderspända. Det kan vara så att fjädern gått av eller lossnat från sitt spänningsläge. Likaså kan det vara så att den är full i damm från tråd. Om du vill kan du ta tandtråd, skakta o försiktigt föra den mellan brickorna och dra den fram och tillbaka. Var observant på hur det känns mellan brickorna, kolla om det lossnar något damm. Om du ska fixa detta själv bör du köpa en servicemanual på nätet där du har kompletta instruktioner på hur du ska fixa din maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Såhär ser maskinen och trådspänningen ut. Hela bricksystemet vid trådspänningen ger ett "rassligt" intryck. Det verkar helt klart som att något där är trasigt eller på annat sätt felaktigt.
Jag får se hur jag gör. Det lutar nog åt att jag koncentrerar mig på Berninan i första hand så får Singern bli ett senare projekt. Kul i alla fall att båda maskinerna verkar vara bra maskiner som kan vara värda att lägga ner lite arbete och/eller pengar på att få i skick. En fråga som slår mig... Kan det vara så att de båda är såpass gamla att det kan vara svårt eller omöjligt att få tag i reservdelar om det skulle behövas? En annan fråga när det gäller Berninan: Det enda som följde med dn var två spolar och en påse med pressarfötter och ett par andra prylar som jag inte har en aning om vad det är. Lägger in en bild även på dem. Antar att jag behöver komplettera med lite grejor. Ett par mejslar, symaskinsolja, en liten borste, fler spolar... Nåt mera? Är det särskilda spolar till varje maskinmodell, eller är det standard? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Trådspännaren på den andra bilden tycker jag ser normal ut. Men den ser ut att stå på "0", vanlig trådspänning är närmare 4 eller 5. Ställ in en högre trådspänning och träd i en övertråd och känn efter om spänningen ändras när du fäller upp/ner pressarfoten. Är den uppfälld ska tråden löpa relativt fritt, medan när den är nedfälld så ska spänningen bero på inställt värde.
När det gäller gamla Singer och Bernina så kan jag rekommendera Yahoo-grupperna vintagesingers och BerninaThirtySomethings. Speciellt följande dokument i vintagesingers tror jag är av intresse: "001-Vintage Singer Handbook" "Tension assy removal and replacement-various models.pdf" "401 403 404 500 503 Information/Singer 401 tension assembly.pdf" "Vintage Singer Round Bobbins by Sew Classic.pdf" Gällande reservdelar så finns det stora möjligheter att få tag på det tack vare Internet, bl.a. ebay, webshoppar och grupperna för vintagemaskiner. En fördel med Singer 431G är att alla kugghjul är av metall och den har inte heller någon rem som slits och behöver bytas ibland. Medan Bernina 730 har två motorremmar och något kugghjul är troligen av nylon. På bilden med pressarfötterna så ser det ut som en stopp- och/eller brodérfot som ligger ned. Stången är till för att fästas i ett hål som finns bak på vissa pressarfötter, och används som ett hjälpmedel för att hålla ett jämnt avstånd till tygkanten. Till symaskinsoljan är det bra med en flaska eller "penna" men lång och smal spets så att man kan placera de fåtal droppar olja som krävs. Man ska olja på många ställen där metall rör sig mot metall, leder och i små hål. Men däremot ska man vara extremt försiktig eller helt undvika att olja motorn, eftersom för mycket olja gör att den kräver rengöring. Och går motorn långsamt, så är det möjligt att den behöver rengöring snarare än oljning. (Så var det med min begagnade Bernina 530-2 som blev mycket bättre efter en slipning av kollektorn.) Utöver symaskinsolja så behövs även lämpligt fett till kugghjulen. Se http://stitchnerd.wordpress.com/2011...ewing-machine/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Nej. Det är inga som helst fel på din Singer. Inga reservdelar behövs till sådana maskiner förutom lampa och nål som är tillgängliga i stora mängder och variationer. Berninan är både sy-coh broderimaskin. De olika delarna används när du broderar eller sätter på knappar på kläder eller liknande ändamål. Du borde ladda ner en svensk manual till din fina Bernina. Leta här på Forumet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:19.