![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#2 |
|
Hej!
Har du sett den här sidan? http://www.garnstudio.com/sider/kategori_oversikt.php?lang=se Om du klickar på basplagg så får du upp några klickbara ikoner för beskrivningar i olika stickfastheter. (Tjockare garn stickas med tjockare stickor och då ryms det inte lika många maskor per 10 cm (=stickfasthet eller masktäthet) som när man stickar med ett tunnare garn med tunnare stickor.) Välj en av beskrivningarna. Du måste inte använda de garner som de rekommenderar, men garn med samma masktäthet. Välj en storlek. T ex baströja med raglan. Då kan man sticka den i S-M-L-XL-XXL storlekar. Varje gång det står siffror på det här sättet: 1-2-3-4-5, så gäller de för respektive storlek. Skriv ut det mönster du tänker använda och markera gärna "din" siffra i förväg när du börjat sticka. Jag kollade på dambeskrivningarna och jag tycker det verkar som alla har icke-nedhasad ärm. Att ärmen sitter isydd längs axeln, som en kavaj. (Heter säkert nåt bra...) Raglanärm är när det blir en söm från ärmhålet lutad in mot halsen. Mitt på ärmens ovankant sitter alltså ända uppe vid halsringningen. Jag hittade dock en oklarhet: Dam,Herr, St 3,5 Muskat/Karisma. Den stickar man på rundsticka, man lägger alltså upp för både fram- och bakstycke på en gång, förenar början och slutet och stickar runtrunt (bara räta maskor! ![]() Fråga mer om något är oklart! |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.